Nedjelja, 17. veljača. 2019.

OBJAVLJEN PRIJEDLOG KONTROVERZNOG ZAKONA O PROMETU Prekršitelji ostaju bez auta do kazne, a policiji će morati platiti čuvanje

Sad je definitivno. MUP je predložio da se za neke od najtežih kategorija prometnih prekršaja, a i onima koji ih učestalo ponavljaju, privremeno oduzme vozilo. K tome će vozač koji je kažnjen oduzimanjem vozila morati snositi troškove njegova čuvanja. A bez auta bi privremeno mogli ostati oni koji su najmanje dvaput pravomoćno kažnjeni za vožnju u krivom smjeru ili odbijanje alkotestiranja, zatim oni koji su najmanje dvaput pravomoćno kažnjeni jer su vozili dok im je oduzeta vozačka, koji su dvaput kažnjeni jer im je alkotest pokazao iznad 0,5 promila te oni koji su dvaput kažnjeni za vožnju u naselju 50 km/h iznad ograničenja.

Za brzinu i u zatvor

I dok u studenom nije bilo poznato na koji bi se rok vozilo oduzelo po konačnom prijedlogu, to bi bilo moguće do pravomoćnog okončanja prekršajnog postupka. Ministarstvo je u petak izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama – kojim se kazne za neke prekršaje drastično povećavaju, pa i dvostruko, primjerice sa 10 na 20 tisuća kuna, ali se i izriče mogućnost do 60 dana zatvorske kazne za one koji na autocesti voze 50 km/h iznad dopuštene brzine ili prođu zaredom kroz više crvenih svjetala na semaforu – pustilo u postupak e-savjetovanja koje je otvoreno do 4. ožujka.

Kako je i najavljivao,ministar Božinović kao glavni argument za oštrije kažnjavanje naveo je recidiviste koji čine najteže prekršaje, ali i nezadovoljstvo stanjem sigurnosti u prometu. Negativan trend sigurnosti nastavljen je i u ovoj godini pa je u siječnju na hrvatskim prometnicama poginulo 19, a u istom razdoblju prošle godine 15 osoba. Crni saldo smanjila je samo Policijska uprava zagrebačka; u siječnju ove godine poginule su četiri osobe, a u istom razdoblju lani sedam osoba. No svaki je izgubljeni život neprocjenjiv. Hoće li drakonsko povećanje kazni utjecati na smanjenje broja stradalih, tek će se vidjeti, kao i to što će donijeti prijedlozi u dvotjednom otvorenom savjetovanju.

S čak do 20.000 kuna kažnjavat će se prekoračenje brzine u naseljima ili na mjestima gdje je brzina regulirana prometnim znakovima, a za 30 km/h veće prekoračenje od dopuštene brzine, umjesto dosadašnje 2000 kuna, kazna može iznositi od tri do sedam tisuća kuna. Osim povećanja novčane kazne, novina je i oduzimanje vozačke dozvole na šest mjeseci, ako je to vozaču prvi takav prekršaj, do dvije godine ako je to treći put da je vozio prebrzo, kao i svaki sljedeći put.

Uvoz iskustava

Policija će podatke o vozačima prekršiteljima čuvati u svom informacijskom sustavu 15 godina. Rajko Horvat, profesor Fakulteta prometnih znanosti koji je bio i član radne skupine, smatra da će biti dosta prijedloga tijekom savjetovanja. Već u studenom, kad je iz MUP-a najavljeno oduzimanje vozila prekršiteljima, razvila se žustra polemika, a Horvat nam o tome kaže:

– To nije naš izum, takva praksa postoji i u drugim zemljama. Međutim, mi smo upozoravali ministra Božinovića na tehničke probleme pri provedbi te mjere. Ta će vozila morati biti čuvana i zaštićena jer bi u slučaju oštećenja država morala vlasniku nadoknaditi štetu. Ministar Božinović i MUP na sebe su preuzeli veliku odgovornost i morat će donijeti pravilnike da bi ta mjera funkcionirala. Uostalom, sud bi mogao odrediti i da se oduzeto vozilo vrati drugi dan.

Horvat smatra da će kazne sigurno imati učinak u početku, što pokazuje i praksa, ali pitanje je koliko se dugoročno može postići samo drakonskim povećanjem kazni. Iako će, smatra, one utjecati na počinitelje najtežih prekršaja.

Uvodi se i prometni odgoj

– U zakon je ušla i odredba o obvezi uvođenja prometnog odgoja, ali nema sankcija za one koji je ne provode – ističe Horvat.

Dok se zakon još “kuhao” u MUP-u, ministar Božinović isticao je nezadovoljstvo stanjem sigurnosti i teško dostižnom brojkom od 200 poginulih do 2020. godine. No, istovremeno s izmjenama Zakona, nabavlja se 53 milijuna kuna vrijedna oprema za kontrolu prometa. Sve se stanice za tehnički pregled moraju opremiti sustavima za videonadzor i čuvati snimke godinu dana, a kao dokaz o brzini vozila moći će se koristiti i fotografije.

Ključne novosti koje će izazvati prijepore

1. PRIVREMENO ODUZIMANJE VOZILA

Za vozača koji je najmanje dva puta pravomoćno kažnjen za vožnju u krivom smjeru, odbijanje alkotestiranja, ako je vozio dok mu je vozačka oduzeta, ako je imao iznad 0,5 promila alkohola u krvi i za vožnju u naselju brzinom 50 km/h većom od ograničenja

2. UKIDANJE DOZVOLE I IZVANREDNI LIJEČNIČKI

Za skupljenih 12 negativnih bodova, a za mlade vozače ako skupe devet negativnih bodova. Na izvanredni liječnički će oni koji su tri puta u tri godine vozili alkoholizirani

3. BEZ DOZVOLE DO DVIJE GODINE

Za tri prekršaja prolaska kroz crveno na semaforu te za tri i više prekršaja vožnje pod utjecajem alkohola ili droga

4. KAZNA DO 20.000 KUNA I(LI) 60 DANA ZATVORA

Prolazak na crveno na semaforu, ubrzanje na crvenom ili prolazak kroz više crvenih svjetala, odbijanje alkotestiranja i testiranja na opojne droge, te odbijanje liječničkog pregleda, za vožnju bez položenog vozačkog ispita

5. NAKON 67. GODINE OBAVEZAN LIJEČNIČKI

Nakon 67. godine vozači su dužni proći liječnički pregled da bi produžili vozačku. Posljedica je to sve većeg broja nesreća koje izazivaju vozači u trećoj životnoj dobi

Vatrogasna zajednica Grada Dubrovnika donirala autocisternu općini Pojezerje

Vatrogasna zajednica Grada Dubrovnika donirala je autocisternu općini Pojezerje, a na primopredaji je nazočio dubrovački gradonačelnik Mato Franković, koji je ujedno i predsjednik Vatrogasne zajednice.

To je samo jedna u nizu donacija budući da zajednica često donira starija vozila vatrogasnim društvima na području grada i županije, a sad su na prijedlog zapovjednika Stjepka Krilanovića i županijskog zapovjednika Stjepana Simovića odlučili da se autocisterna donira općini Pojezerje.

U posljednjih godinu dana Grad Dubrovnik napravio je puno na području vatrogastva pa je tako u travnju 2018. potpisan novi kolektivni ugovor kojim su osigurani bolji uvjeti i veće plaće, dok je povijesna investicija gradnja vatrogasnog broda.

FOTO | Veterani Neretve će igrati za broncu…

U prvom polufinalnom susretu Kašina je bila uspješnija od veterana Neretve (5:3). Neretva će igrati za treće mjesto u 11:50 s poraženim iz drugog polufinala između Slunja i Zagoreca.

Neretva je dobro otvorila utakmicu. Poveli su 2:0 golovima Josipa i Gorana Galova. U zadnjim sekundama prvog poluvremena Kašina smanjuje iz kaznenog akumuliranog prekršaja.

U drugom poluvremenu KAšina je igrala presing i uspjela postići dva gola za vodstvo 3:2. Neretva izjednačuje nakon odličnog udarca Gorana Galova (3:3). Kašina prelazi u vodstvo iz slobodnog udarca sa šest-sedam metara od gola. Neretva zadnje dvije minute izvodi vratara Zorana Bubala i sa šest igrača pokušava doći do izjednačenja što ime je umalo i uspjelo. Udarac iz blizine Josipa Galova odlično brani golman Kašine. Nakon toga Kašina postiže i peti gol iz kontre.

U 11:50 će se igrati utakmica za treće mjesto. Prije toga u 11:20 bit će egzibicijska utakmica Neretvinih limača (U-9). Druga egzibicijska utakmica (U-10) bit će prije finala u 13 sati.

FOTO | ‘Bog masakra’ u izvedbi Metkovskog amaterskog kazališta

Sinoć pred punom kazališnom dvoranom glumci Metkovskog amaterskog kazališta premijerno su izveli poznat dramski komad Yasmine Reze Bog masakra koji je za ovu prigodu prilagodila Jasna Jukić.

U komediji s prizvukom ironije metkovski glumci su uspjeli prikazati duh ljudi našega vremena. Naoko bezazlen slučaj sukoba dvaju dječaka pretvorio se u sukob odraslih u kojem se razotkrila njihova nedoraslost, infantilnost u bračnim i obiteljski odnosima koja ostaje zatvorena u zapetljanom krugu osobnih ambicija, želja i frustracija.

Višestruko nagrađivan komad Yasmine Reze Bog masakra (2006.) je dijagnoza vremena u kojem ljudi gube interes za drugoga i više ciljeve jer im s jedne strane grubi racionalizam, a s druge emotivna nezrelost onemogućava pogled u Nebo. Sve ostaje unutar jednostavne i priproste empirije koja život čini, kako to kaže Kundera, nepodnošljivom lakoćom postojanja.

Uloge su tumačili Željka Bulić, Jure Talajić, Marijo Kežić i po prvi put u ansamblu MAK-a Marija Vuletić. Režiju potpisuje Jasna Jukić.

BOĆANJE | Metković došao do velike pobjede u srazu s prvoplasiranom Istrom (17:9)

Izgleda da Metkovci najbolje partije pružaju u srazu s vodećim ekipama. Nakon Pule, danas je pala i porečka Istra (17:9).

Vrlo dobra igra boćara Metkovića! Već nakon prvih igara u klasičnim disciplinama Metkovci su poveli 6:2. U pojedinačnom M. Vidović je bio bolji od I. Lukšića (12:10), par M.Dodig/N.Kežić je pobijedio porečki par Smola/Tadić (13:5), a trojka A.Ćorluka/A. Jakić/I.Krstičević je bila uspješnija od trojke Martešić/Barbaro/Križanić (13:7). Porečki par Benolić/Špelić bio je bolji od para J.Krstičević/L.Gašpar (12:5).

Na gumama su Metkovci bili nepobjedivi. Nakon brzinskih i preciznih disciplina, utakmica je bila odlučena (15:3). Brzinci braća Andrija i Mate Ćorluka i Luka Gašpar su ukupno osvojili 6 bodova, a u preciznom izbijanju Markica Dodig i Mile Vidović još 3 boda.

U zadnjim, klasičnim disciplinama Poreč je bio uspješniji i osvojio je 6, a Metković 2 boda.

Nakon današnje utakmice Metković ima 15 bodova i nalazi se na 7. mjestu, a Istra Poreč ima 25 bodova i još uvijek je prva na tablici.

Za BK Metković nastupili su Andrija Ćorluka, Mate Ćorluka, Markica Dodig, Dubravko Dražeta, Luka Gašpar, Ante Jakić, Ivan Kežić, Nediljko Kežić, Ivica Krstičević, Jure Krstičević, Ante Sršen i Mile Vidović.

Veterani NK Neretve su u polufinalu Dvoranskog prvenstva

Večeras se odigravaju četvrtfinalne utakmice Dvoranskog prvenstva za veterane. Prva je sutrašnje polufinale izborila NK Neretva u kojem će igrati protiv NK Kašine Sesvete Gradnja.

Neretvini veterani su u četvrtfinalnoj utakmici svladali MNK Bilice 3:1. Golove za Neretvu postigli su Danijel Ležinić, Darko Zeljić i Josip Galov, a obranama se istakao Drago Bezer.

Polufinale između Neretve i Kašine igrat će se ujutro u 10 sati. Druga polufinalna utakmica bit će u 10:40 između Zagoreca i Slunja.

Između utakmice za treće mjesto i finale egzibicijske utakmice će odigrati Neretvini limači (U9 i U10).

DVORANSKO PRVENSTVO Hat-trick Borisa Galova za večerašnje Neretvino četvrtfinale

Drugi je dan Dvoranskog prvenstva za veterane. Jutros su završene utakmice po skupinama, a od 16 sati se igraju utakmice osmine finala.

Boris Galov je upisao trojku u utakmici Neretve i Zaprešića koja je završila 5:0 za domaćina. Dva gola, među kojima i onaj za vodstvo, postigao je Josip Galov koji je do sada ukupno postigao 5 golova. Vrijedi spomenuti i nekoliko vrlo dobrih obrana Zorana Bubala.

Neretva večeras igra u četvrtfinalu. Suparnik će im biti MNK Bilice koja je u osmini finala bila bolja od VNK Remetinec. Utakmica se igra u 20:45.

Nakon Neretve na teren je istrčala druga neretvanska ekipa na ovom prvenstva, Jadran iz Ploča. Nakon uvjerljivog prvog dana, oni su u osnimi finala doživjeli poraz od NK Kašine Sesevete Gradnja (3:0).

ĐIR PO GRADU Dan kao stvoren za šetnju…

Ovoga vikenda u Metkoviću održava se Dvoransko nogometno prvenstvo za veterane. Neretva brani titulu prvaka, dobri su u Pločani, stoga možda titula ostane u Dolini. Neke od veterana koji su pristigli u naš grad sreli smo u jutarnjoj foto-šetnji.

Koga još, pogledajte u našoj fotogaleriji…

Veselo je jučer bilo u Osnovnoj glazbenoj školi…

Glazbenoj školi jučer nije nedostajalo dječjeg smijeha. Puhački odjel OGŠ Metković posjetile su Patkice – grupa srednjiša iz Središnjeg vrtića Metković sa svojim tetama Pavom Begić i Reginom Čorluka. Bilo je u sklopu realizacije projekta Svijet glazbala.

Družili su se uz pjesme i slatkiše koje je za njih pripremila škola. Odjel ih je upoznao sa svim svojim instrumentima: flautom, klarinetom saksofonom, trombonom, tubom i trubom. Patkice su se učenicima i nastavnicima zahvalili simpatičnom zahvalnicom.

Država sprema poticaje za nove hladnjake i perilice, provjerite tko ima pravo na njih

Vlada je prošlotjednoj sjednici donijela Akcijski plan za energetsku učinkovitost i borbu protiv energetskog siromaštva nakon što je utvrđeno da status ugroženih kupaca energije ima oko 50.000 kućanstava.

Riječ je o kućanstvima u stambenim zgradama i u prostorima prosječne površine 70 kvadrata koji još uvijek imaju hladnjake i perilice za rublje starije od 20 godina…

Država će energetski siromašnim kućanstvima financirati zamjenu hladnjaka proizvedenih između 1989. i 2000. godine efikasnijim hladnjakom energetskog razreda A +, a financirat će se i zamjena perilica rublja proizvedenih između 1970. i 1975. godine novim perilicama, takođerenergetskog razreda A++. Treba znati da će ova mjera biti kontinuirano na snazi do 2026. godine, javlja Novi list.

No Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, koji će provoditi ovu mjeru, neće stati samo na perilicama i hladnjacima. Previđa se da će u oko 60 posto energetski ugroženih kućanstava biti obnovljene fasade dok će u preostalih 40 posto biti implementirane mjere jednostavnog poboljšanja energetske učinkovitosti.

To znači da će im se pomoći zamjenom pet žarulja LED rasvjetom, ugradnjom štednih filtara u slavine za pranje posuđa, ugradnjom štednih tuš slušalica te brtvljenjem prozora i vrata. Od ostalih mjera navodi se kako će se pomagati unaprjeđenje ili zamjena postojećih sustava grijanja kako bi se oni koji se griju na struju ili lož ulje grijali isplativije i čišće.

Osim toga, gradovi s po više od 30.000 stanovnika od 2019. uz pomoć Fonda mogu otvoriti centre za savjetovanja i obuku koji bi energetski siromašnim kućanstvima trebali pomoći pri dobivanju svih navedenih mjera.

Vladin akcijski plan predviđa i mjere koje će doprinijeti smanjenju gužve na cestama pa će se uvesti tehnologija koja bi vozačima javljala gdje ima slobodnih parkirnih mjesta na javnim površinama i garažama dok će semafori na velikim križanjima pokazivati koliko će trajati crveno svjetlokako bi vozači mogli gasiti automobile.

Novi list piše kako bi trebala biti uvedena i car-sharing shema kao najam električnih ili hibridnih vozila u gradovima, tako da se vozilo unajmi za prijevoz od točke A do točke B, bez traženja parkinga. Planom se predlaže sukcesivno uvođenje do sto električnih i/ili plug-in hibridnih vozila godišnje u najvećim gradovima ove i iduće godine.

Na smanjenje potrošnje fosilnih goriva i gužve u prometu, ali i na zdravlje građana trebalo bi utjecati i, kaže plan, uvođenje sustava javnih gradskih bicikala u deset gradova. Trenutačno su u funkciji 283 bicikla na 44 terminala u Zagrebu, Ivanić Gradu, Slavonskom Brodu, Karlovcu, Brinju, Gospiću, Zadru, Šibeniku, u Makarskoj i na Lastovu. Do kraja ove godine javno dostupno bi trebalo biti oko 700 bicikala na stotinu terminala u cijeloj Hrvatskoj.

Piše: Nikola Sučec

Zadnje objavljeno