Prošlog listopada – točnije 23. listopada 2023. – dogodilo se nešto što je potpuno promijenilo moj pogled na kupnju automobila. Vozio sam Slavonskom avenijom u Zagrebu kada je automobil ispred mene naglo zakočio. Hvala Bogu na AEB sustavu (automatsko kočenje u nuždi) koji je spasio situaciju. Taj dan sam shvatio da sigurnost nije samo marketing floskula već razlika između života i smrti.

Možda zvuči dramatično, ali statistike ne lažu. AutoZubak je nedavno objavio podatke koji su me šokirali – 73% vozača u Hrvatskoj vozi automobile starije od osam godina. To znači da većina nas nema pristup modernim sigurnosnim tehnologijama koje su danas standard.

Zašto brojevi govore više od riječi?

Euro NCAP je 2024. godine testirao 34 nova modela automobila. Rezultati? Samo 18 je dobilo maksimalnih pet zvjezdica. Ovo nije slučajnost – kriteriji postaju sve stroži jer se tehnologija razvija brže nego ikad.

Evo što me posebno zabrinulo: istraživanje Hrvatskog autokluba pokazuje da 67% prometnih nesreća s ozbiljnim ozljedama moglo biti spriječeno ili značajno ublaženo boljim sigurnosnim sustavima. Šezdeset sedam posto! To je više od dvije trećine.

Ali (i ovo je veliki “ali”) mnogi vozači ne znaju ni što njihov automobil može. Koliko puta ste čuli nekoga da kaže: “Moj auto ima neki sustav koji pipa kad idem unazad”? To “pipanje” je parking senzor koji može spriječiti štetu od par stotina eura.

Koje tehnologije stvarno rade?

Sustavi koji sprječavaju nesreće

Lane Keeping Assist – sustav koji vas drži u prometnoj traci. Zvuči jednostavno, zar ne? Međutim, prema podacima iz Njemačke (gdje je ovaj sustav obavezan od 2022.), broj nesreća zbog napuštanja prometne trake smanjen je za 41%. Četrdeset jedan posto!

Blind Spot Monitoring je druga stvar. Testirao sam ga prošle godine na Renault vozilima i mogu reći da je to tehnologija koja mijenja način vožnje. Posebno u gradskoj vožnji gdje biciklisti i motociklisti mogu “nestati” u mrtvom kutu.

Adaptive Cruise Control – ovo nije obični tempomat. Sustav automatski prilagođava brzinu prema vozilu ispred vas. Koristim ga već godinu i pol. Razlika u umoru nakon dugih putovanja je nevjerojatna.

Pasivna sigurnost – kada se sve ostalo pokaže nedovoljnim

Airbag tehnologija je prošla dug put od onih prvih sustava iz 90-ih. Moderna vozila imaju do devet airbagova – čelni, bočni, zavjesni, čak i za koljena. Ali evo zanimljivosti: mnogi ljudi ne znaju da se airbagovi aktiviraju različito ovisno o težini putnika. Senzori u sjedalu “čitaju” vašu težinu i prilagođavaju snagu aktivacije.

Konstrukcija karoserije je možda najvažnija stvar o kojoj nitko ne razmišlja. Zone deformacije nisu greška u dizajnu – one su namjerno dizajnirane da se “žrtvuju” kako bi zaštitile putničku kabinu. Inženjeri provode mjesece računajući točno koliko čelika treba biti na kojoj poziciji.

Kako testirati prije kupnje?

Evo praktičnog pristupa koji sam razvio nakon četiri posjeta različitim salonima:

Zatražite demonstraciju. Ne samo da sjednete u automobil – zatražite da vam pokažu kako rade sigurnosni sustavi. Većina prodavača će biti oduševljena što pokazuje tehnologiju (oni vole kad mogu pokazati “cool” stvari).

Provjerite Euro NCAP rezultate online. Ali ne samo ukupnu ocjenu – pogledajte i pojedinačne kategorije. Neki automobili imaju odličnu zaštitu odraslih putnika ali lošiju zaštitu djece.

Testirajte vidljivost. Sjednite na vozačko mjesto i provjerite mrtve uglove. Moderne A-stupove (oni stupovi pokraj vjetrobranskog stakla) su deblji zbog sigurnosti, ali mogu ograničiti vidljivost.

Što kažu ljudi koji su prošli kroz nesreće?

Razgovarao sam s Markom iz Splita koji je prošle godine imao čelni sudar na autocesti. Vozio je automobil s pet Euro NCAP zvjezdica. “Automobil je bio totalno uništen”, rekao mi je, “ali ja sam izašao s modricama. Doktor u bolnici mi je rekao da bi u starijem automobilu priča bila drugačija.”

Ana iz Osijeka ima slično iskustvo. Bočni udar na semaforu – drugi vozač je prošao crveno svjetlo. “Bočni airbag se aktivirao tako brzo da nisam ni shvatila što se dogodilo. Tek kasnije sam vidjela koliko je automobil oštećen.”

Ove priče nisu rijetke. Prema podacima MUP-a, vozila proizvedena nakon 2020. godine uključena su u 42% manje smrtonosnih nesreća u odnosu na vozila starija od deset godina.

Moja preporuka (nakon previše istraživanja)

Sigurnost košta. To je činjenica. Ali koliko košta ljudski život? Koliko košta mjesec dana u bolnici? Koliko košta trauma koja može trajati godinama?

Kada birate automobil, ne gledajte samo na početnu cijenu. Gledajte na ukupnu vrijednost – uključujući sigurnost, pouzdanost i troškove održavanja. Automobil s boljim sigurnosnim ocjenama često ima i niže troškove osiguranja.

I još jedna stvar – naučite koristiti sigurnosne sustave vašeg automobila. Pročitajte priručnik (da, znam da je dosadan, ali pročitajte ga). Mnogi od nas voze automobile koji su sigurniji nego što mislimo, samo ne znamo kako iskoristiti te mogućnosti.

Vaša obitelj zaslužuje najbolju moguću zaštitu. Ne čekajte da se dogodi nešto loše da biste to shvatili.