Kako pripremiti djeteta za polazak u školu kada znamo da je prvi susret sa školom, novom sredinom, novim prijateljima i autoritetima situacija koja i za djecu i za roditelje može predstavljati veliki stres?
DR. VLADO KRMEK: Prvašić u kući – mali vodič za roditelje
Roditelji trebaju obratiti pažnju na svoj stav prema školu
Za to je potrebna vještina koja nije izdvojena, već je kombinacija raznih vještina koje pridonose školskom uspjehu, a uključuje: tjelesno zdravlje, socijalnu i emocionalnu zrelost, jezične vještine, sposobnost rješavanja problema i kreativnoga razmišljanja, te općenito poznavanje okoline u kojoj dijete živi. U vrijeme djetetova polaska u školu roditelji moraju obratiti pažnju na svoj stav prema školi. Ako roditelji imaju pozitivan stav o školi i učenju te se vesele početku dječjeg školovanja, velika je vjerojatnost da će ih djeca oponašati.
U tim prijelomnim trenucima života vrlo je važno hvaliti svoje dijete, te ohrabrivati njegovu znatiželju. Dobrodošli su razgovori o školi već u vrtićkoj dobi djeteta, a poželjno je da i roditelji sami izraze uzbuđenje i veselje zbog djetetova polaska u školu. Savjetujemo da pričajte djetetu o zanimljivim stvarima koje će u školi naučiti, novim prijateljima koje će upoznati i strpljivo odgovarajte na njihova pitanja.
Vrlo je važno ohrabriti dijete da samostalno radi. To znači da je poželjno dopustiti manjoj djeci da sama rade jednostavne stvari poput: oblačenja, zakopčavanja, spremanja igračaka, kako bi naučila biti samostalna i samopouzdana. Vrlo je važno ne upasti u zamku odlučivanja umjesto djeteta, već je poželjnije ponudite im izbor, a prepustiti njima samima da biraju unutar granica koje ste vi postavili.
Nije dobro da roditelji umjesto djece ispunjavaju njihove obveze, ali je važno da ih motiviraju i potiču na samostalan rad, te da djeca znaju kako mogu računati na roditelje koji će im priskočiti u pomoć i objasniti ono s čime imaju poteškoća. Važno je da roditelji pokažu djeci da će se, bez obzira na to što se dogodi, oni brinuti o njima i voljeti ih. Djeca koja dobivaju puno ljubavi i pažnje, zagrljaja, ohrabrenja, držanja na krilu i podrške spontano napreduju, rastu i razvijaju se brže od emocionalno zanemarene djece. Djeca koja su voljena bit će puno sigurnija u sebe, a time i upornija pri ispunjavanju svakodnevnih obveza.
Svi trebamo igru, osobito djeca: igra razbija strah!
Uz sve navedeno jako je važno omogućiti djeci dovoljno vremena za igru. Djeca uče igrajući se i to je prirodan dječji način istraživanja svijeta, izražavanja kreativnosti, razvijanja socijalnih i drugih vještina. Kad im se slomi igračka traže način kako ju popraviti, a igrajući se utrkivanja autima uče o snalaženju u prostoru. Igranjem u grupi vršnjaka djeca uče kako se dogovarati, pregovarati i dobiti ono što žele.
Kako bi se kod djeteta smanjila anksioznost prije škole, možete ga nekoliko dana prije početka nastave odvesti u posjet školi. Pri tom pričajte djetetu o svojim lijepim i pozitivnim iskustvima iz škole. Međutim, ako dijete ima strah od nepoznatih društvenih situacija ili upoznavanja novih ljudi, probajte s roditeljima suučenika iz razreda dogovoriti upoznavanje i igru. Omogućite djetetu da postepeno iskusi nove i nepoznate situacije da vidite kako se snalazi. Ako mislite da će prijelaz biti težak za vaše dijete popričajte o tome sa stručnim suradnikom ili ravnateljem prije početka školske godine. Možda vam oni mogu izaći u susret pri odabiru učitelja/učiteljice koji će odgovarati vašem djetetu. Roditelji bi trebali tijekom godine redovno posjećivati i surađivati s učiteljem.
Budite realni u očekivanjima!
Iznimno je važno da roditelji ne postavljaju prevelika nerealna očekivanja pred dijete, koja mogu dovesti do sniženoga samopouzdanja djeteta, osjećaja nesposobnosti ili bezvrijednosti jer je razočaralo roditelje i nije bilo sposobno ispuniti njihova očekivanja i zahtjeve. Djeci puno pomaže ako njihovi roditelji imaju realistična očekivanja od njih i ako pravilno procijene njihove sposobnosti, želje i interese. Djeca čiji roditelji ne pružaju nikakav poticaj ili izazove, i nemaju očekivanja, počnu se ubrzo dosađivati. A ona čiji ih roditelji požuruju i guraju prebrzo u neke stvari, postanu frustrirana i nesretna. Važno je poticati dijete, motivirati ga, pohvaliti svaki uspjeh, poticati na rad i učenje, ali sve u skladu s realnim mogućnostima i djetetovim željama, interesima i sposobnostima nudeći mu svoju pomoć, podršku i ljubav.
Slušanje je najbolji način da roditelji shvate o čemu njihova djeca razmišljaju, kako se osjećaju, kako uče, što znaju, a što ne. Naročito će ih ohrabriti ako ne prosuđuju i ne ocjenjuju sve što kažu kao dobro ili loše, već ako samo slušaju bez kritike, osuđivanja i vrednovanja, te u razgovoru podijele s njima svoja iskustva. Dobro bi bilo ne završavati djetetove rečenice umjesto njega nego sačekati i dopustiti mu da samo izrazi ono što želi reći.
Teško je fiksno odrediti kad djeca mogu samostalno ići u školu jer to ovisi o puno situacijskih faktora: živi li dijete u velikom ili malom mjestu, udaljenosti škole, prometu, dobu dana, postoji li rasvjeta u ulicama kojima dijete prolazi i sl. Važno je učiti dijete osnovnim mehanizmima samozaštite (kako prijeći cestu, ići osvijetljenim dijelom puta, ne razgovarati sa strancima, ići u grupi..). Roditelji sami trebaju procijeniti kada je dijete spremno samostalno ići u školu.