Zbog havarije broda STI Poplar, koji plovi pod zastavom Maršalovih Otoka, u luci Ploče upitna je opskrba naftom i derivatima čitave Dalmacije. Šteta se, tvrde stručnjaci, mjeri u milijunima eura.

TEKST SE NASTAVLJA NAKON OGLASA

10166945

Tanker koji je u sebi imao oko 27 tisuća kubika nafte udario je u pristanište, survavši u more dio doka i aparaturu za iskrcavanje nafte i plina, koji su potonuli. Ono što je ostalo od doka, cijevi i uređaji za iskrcaj nafte, također su oštećeni i nisu trenutačno za upotrebu.

Upućeniji u ovu problematiku kažu da je prigodom manevra broda netko nešto gadno pogriješio. Jesu li to pilotari, kapetan ili remorkeri koji su vukli brod, pokazat će istraga, koju provode Lučka kapetanija i inspekcije Ministarstva pomorstva.

Budući da je pristanište uništeno, na čekanju su drugi brodovi koji ne mogu prići pločanskoj luci i iskrcati terete. Petrolov veliki brod čeka vani na otvorenom moru, ali naftu ne može iskrcati jer je dok uništen. Što će biti s tim teretom, nitko ne zna. Hoće li brod uspjeti iskrcati naftu u nekoj drugoj luci, također je nepoznanica, a očekuje se dolazak još nekoliko brodova nakrcanih naftom i derivatima, koji voze prema luci Ploče.

Kako je velika potražnja za naftom ne samo u Hrvatskoj nego i Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori, lučka skladišta su prazna i takva će ostati tko zna koliko dugo.

Distribuciju nafte preuzimaju skladišta u Solinu i Rijeci. Riječ je o milijunskim štetama, koje trpe Luka Ploče i naftne kompanije, što će, prema međunarodnom pravu, morati nadoknaditi brodarska kompanija STI Poplar. No o tome će konačnu riječ reći inspekcijske službe i stručnjaci za pomorsko pravo.

bbimagehandler.ashx

Tako se u Pločama očekuje dolazak brojnih inspekcija za istraživanje pomorskih nesreća koje će tražiti krivce, a tek nakon toga slijedi popravak doka. Naftu i derivate će prema jugu morati prevoziti iz skladišta u Solinu ili Rijeci.

Upućeniji u ovu problematiku tvrde da je riječ o enormnim odštetama koje se mjere u desecima milijuna dolara i koje će potraživati brodarske kompanije koje čekaju iskrcaje.
I brod je nakon udara prilično oštećen te je izvučen na sidrište. Na svu sreća, nije probijen jer su tone nafte mogle iscuriti u more. Bila bi to ekološka katastrofa nesagledivih razmjera u pločanskom akvatoriju.

Preko suda je brodu izrečena mjera zabrane isplovljavanja dok god ne polože novac za naknadu pričinjene štete – pojasnio nam je ravnatelj Lučke uprave Ploče Tomislav Batur.

S druge strane, Lučka kapetanija je zabranila upotrebu veza dok se sve ne sanira, Lučka uprava je upravitelj veza i obale i dužna je izvršiti kompletnu sanaciju, rekao je Batur, naglašavajući da su već angažirani stručnjaci koji ispituju sadašnje stanje te se uskoro očekuje izrada projekta sanacije.

Međutim, to bi, kako doznajemo, moglo potrajati i nekoliko mjeseci.
U ovom trenutku ne možemo točno reći vremenski rok sanacije – kazao je Batur, koji tvrdi da se šteta procjenjuje u milijunima eura. To je šteta same sanacije te šteta izgubljene dobiti za klijente.

10166985

Takve stvari se događaju u svijetu. Brodarska kompanija je dužna nadoknaditi štetu jer kada brod udari u obalu, odgovornost je na brodu i na kompaniji, što uostalom reguliraju međunarodne osiguravajuće kuće – kaže Batur.

Priopćenje iz Ine:
Opskrba naftom je redovna. O havariji broda u Luci Ploče dobili smo i odgovor iz Ine: – Prilikom pristajanja na tankerski vez Lučke Uprave Ploče, brod dobavljača koji je Ini trebao isporučiti robu u luku Ploče udario je betonsku utvrdicu za privez i u brodski pristan s pripadajućim instalacijama za istovar naftnih derivata. Što se tiče opskrbe tržišta, ona se odvija redovno iz ostalih Ininih skladišta, poručili su iz Ine.

Piše: Stanislav Soldo / Slobodna Dalmacija