Novi sustav elektroničke naplate cestarine u Republici Hrvatskoj, koja ima više od 1300 kilometara autocesta, trebao bi se početi implementirati tijekom ove godine, a planirani početak rada novog sustava predviđen je za kraj 2021. godine, uz tranzicijski period.

TEKST SE NASTAVLJA NAKON OGLASA

Novi elektronički sustav naplate zasnovan je na slobodnom protoku vozila, jer nema zaustavljanja zbog naplate pa se povećava protočnost i smanjuje šteta emisije uzrokovane zastojima i kolonama.

Novi sustav naplate temelji se na kombinaciji dviju suvremenih i provjerenih tehnologija: naplati putem unaprijeđene verzije uređaja ugrađenog u vozilo (ENC) i automatskog očitavanja registarskih oznaka. Korištenje ENC-a bilo bi obvezno za teška vozila, dok će korisnici osobnih vozila imati mogućnost izbora.

Jedinstveni sustav naplate

Novi će se sustav ponajprije koristiti na dionicama pod upravljanjem HAC-a i ARZ-a (autocesta Rijeka – Zagreb), uz kasnije uvođenje na dionicama drugih koncesionara (AZM – autocesta Zagreb – Macelj, privatni koncesionar i BINA-Istra – privatni koncesionar) kako bi se dugoročno na cijelom području RH implementirao jedinstven sustav naplate temeljen na takozvanom slobodnom protoku vozila.

Procjenjuje se da će novi sustav efikasno funkcionirati (bez potrebe za većim nadogradnjama) najmanje sljedećih 15 godina. Trošak implementacije sustava uključuje nabavu nove tehnologije, izgradnju portala za automatsku naplatu cestarine, prilagodbu postojećih staza i demontažu naplatnih postaja i iznosit će 570 milijuna kuna.

Istodobno, procjenjuje se da će novi sustav svaki mjesec omogućiti oko 13 milijuna kuna ušteda u odnosu na postojeći sustav naplate. Tarifni modeli stimulirat će korištenje autocesta u razdobljima nižeg prometa uz varijaciju osnovne cijene naniže ili naviše (ovisno o intenzitetu prometa). Korisnici će popuste na cestarine, kao i do sada, ostvarivati ENC uređajima.

Više o ovome možete pročitati na portali Slobodne Dalmacije.

Piše: Zdravko Juričko/SD

OGLAS