U sjeni rekonstrukcije Vlade u srijedu je “ispod radara” prošla činjenica koja se tiče svih vozača i sudionika u prometu. Nakon brojnih rasprava, kao što je to najavljivano mjesecima, Vlada je na drugo čitanje u Sabor uputila Nacrt konačnog prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama koji je na Vladi obrazložio potpredsjednik Vlade i ministar unutarnjih poslova Davor Božinović. Iako smo o mnogim novinama već pisali i govorili i na konferenciji Jutarnjeg lista o sigurnosti prometa na cestama u veljači, donosimo najznačajnije izmjene koje se tiču svih sudionika u prometu. piše Jutarnji list.
1. Nova kategorija vozila
Na prometnicama, ali i izvan njih viđamo sve više električnih romobila, bicikala, rolera. Sad se oni kategoriziraju kao pomoćna pješačka sredstva koja se odnose na naprave koje se pokreću isključivo snagom osobe koja upravlja tim sredstvom, kao primjerice romobili bez motornog ili električnog pogona, koturaljke, role te osobna prijevozna sredstva u koja će spadati vozilo koje nije razvrstano niti u jednu dosad poznatu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, bez sjedećeg mjesta, a čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm3 ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW i koje na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 25 km/h.
2. Kazna za neprilagođenu brzinu povećana s 500 na 1000 kuna
Kazna za brzinu neprilagođenu uvjetima na cesti povećana je s 500 na 1000 kuna. Obrazloženje je da kazna od 500 kuna nije ispunila svoju svrhu odvraćanja počinitelja, pogotovo kad, ako je plate u roku od tri dana kao dosad, ona iznosi 250 kuna. Prema statistici MUP-a, 35,4 posto svih poginulih u 2020. godini, odnosno njih 84, smrtno je stradalo zbog neprilagođene brzine, koja je i dalje jedan od najčešćih uzročnika prometnih nesreća. Da ne bismo brkali, to nije isto kao kad vozite primjerice 50 km/h u naseljenom mjestu ili jurite autocestom više od 200 km/h, za što su propisane puno više kazne.
3. Konjanici moraju poštovati pravila
Dosad konjanici nisu bili zasebna kategorija i njihovo sudjelovanje u prometu bilo je siva zona. Sad su i za njih određena pravila, pa primjerice ako ih se noću zatekne na cesti bez reflektirajućeg prsluka, to bi ih moglo stajati 300 kuna.
4. Kaciga obvezna za romobile – kazna 300 kuna
Osim za bicikliste, kaciga je obvezna i kod kategorije osobnih prijevoznih sredstava poput romobila, segwaya, koturaljki, a za njezino nenošenje policija može izreći kaznu od 300 kuna.
5. Više nije samo Hitna bitna
Navikli smo se da s rotirkama uglavnom moramo propuštati Hitnu pomoć, vatrogasce, policiju. Sad su u vozila žurnih službi koja mogu koristiti prednost prolaska uvrštena i vozila Hrvatskog crvenog križa, HGSS, suci, državni odvjetnici, veterinari u Hitnoj službi. No i oni to moraju raditi tako da ne ugrožavaju sigurnost svih sudionika u prometu.
6. Bez prve pomoći u autu – kazna 300 kuna
Kutija prve pomoći mora biti sastavni dio svakog vozila. Ako je nemate u autu, kazna je 300 kuna, jer je prošao prijedlog da se njezino neposjedovanje u automobilu sankcionira.
7. Za nošenje slušalica smanjena kazna
Izmjenama zakona predlaže se da se kazna za nošenje slušalica na jednom ili oba uha u prometu smanji s 1000 na 300 kuna. To, naravno, ne znači da se one neodgovorno nose, tim više jer je, nažalost, zabilježeno nekoliko pogibija naročito mladih koji nisu zbog slušalica na ušima čuli nailazak vlaka i stradali su na pruzi ili biciklista koji su završili pod kotačima automobila.
8. Punionica e-vozila nije parking
Vozači električnih vozila često nisu mogli puniti svoja vozila jer su im parkirno mjesto okupirali “benzinci”, “dizelaši”. Sad isključivo oni mogu koristiti ta mjesta, a vozači električnih vozila mogu im pozvati pauk, ali i “električarima” je dopušteno biti na punionicama samo onoliko vremena koliko je potrebno za punjenje automobila.
9. Pametni auti bez nadzora – kazna 7000 kuna
Kako se već najavljuju “pametni”, neki su vozači zamislili da se premjeste na suvozačko sjedalo. I dok ćemo do masovne primjene takvih auta pričekati, MUP ju je već predvidio u izmjeni zakona. Vozač takvog vozila u svakom trenutku mora moći preuzeti upravljanje, pa ako ga uhvate na neprikladnom mjestu, to bi ga moglo stajati između 3000 i 7000 kuna.
10. Nesposobnog vozača liječnik mora prijaviti policiji
Jedna od najspornijih odredbi, protiv koje je u izmjenama zakona bila liječnička struka i čije primjedbe nisu uvažene, jest uvođenje obveze liječnicima da, čim doznaju za vozačevu privremenu nesposobnost za upravljanje vozilom iz zdravstvenih razloga, o tome moraju izvijestiti policijsku upravu ili postaju. Ako pak policija pošalje vozača na izvanredni liječnički pregled, a vozač prođe, policija će platiti trošak pregleda.
Ovo su samo neki od prijedloga u Konačnoj izmjeni zakona o sigurnosti prometa na cestama koji se dosad mijenjao mnogo puta. Već dosad bilo je puno primjedbi saborskih zastupnika, ali ovisno jesu li dolazili iz redova vladajućih ili oporbe prihvaćani su ili odbijani.
Vlada je ovaj prijedlog koji s obrazloženjem ima 70 stranica uputila na drugo čitanje u Sabor i sad je pitanje kad će on u raspravu i na glasovanje. No prema svemu sudeći, od ljeta ćemo prometovati po novim pravilima, a koliko će ove izmjene doprinijeti boljoj sigurnosti u prometu, tek ćemo vidjeti.