Željeznička pruga od Ploča do Sarajeva, prema najnovijim informacijama, trebala bi biti završena do kraja siječnja, piše Dubrovački vjesnika.
Sanacija oštećenog dijela pruge kod Jablanice, koju izvodi turska tvrtka Cengiz Idsaat, trebala je, u stvari biti gotova ovih dana, ali je rok prolongiran zbog, kako javljaju BiH mediji, loših vremenskih uvjeta i sporijeg sušenja betona. Podsjetimo, željeznički promet između Ploča i Sarajeva prekinut je 4. listopada prošle godine zbog razornih poplava i klizišta koji su na pojedinim lokacijama, osobito na području Konjica i Jablanice, doslovno uništili željezničku infrastrukturu.
Predstavlja to veliki problem za gospodarstvo susjedne države, ali i za pločansku luku, preko koje bosansko hercegovačke tvrtke obavljaju glavinu prometa. Primjerice, Global Ispat Koksna Industrija Lukavac (GIKIL), najveći uvoznik i drugi najveći izvoznik u BiH, da bi spasio proizvodnju, angažirao je 140 kamiona, ali taj prijevoz ide veoma sporo u odnosu na željeznicu. Ilustracije radi, dnevne potrebe GIKIL-a za ugljenom su 2 400 tona, a kamionskim prijevozom mogu osigurati tek oko 700 tona. Zbog toga posežu za još nekim alternativnim, a ujedno i skupljim rješenjima, vezanim uz crnogorsku luku Bar i, od Lukavca tisuću kilometara udaljenu, rumunjsku luku Konstanca.
ArcelorMittal Zenica, najveći proizvođač dugih čeličnih proizvoda na Balkanu sa proizvodnim kapacitetom od skoro milijun tona godišnje i najveći strani investitor u BiH, u sličnoj je situaciji, ali i mnoga druga poduzeća, direktno ili indirektno. Alternativna rješenja koja koriste, osim što ne mogu zadovoljiti njihove potrebe, iziskuju i mnogo veće troškove. Očekuju se desetci milijuna maraka gubitaka, a ništa bolje ne prolaze ni Željeznice Federacije BiH, čiji se dnevni gubitak procjenjuje na oko 300 tisuća maraka. Osim njih, štetu trpe i Željeznice Republike Srpske, koje su robu i sirovine, dopremljene iz Ploča, transportirale u tvrtke na području toga entiteta.
Istovremeno, na lučkim dokovima u Pločama nalazi se nekoliko stotina tisuća tona robe koja se, zbog aktualne situacije, usporenim tempom, cestovnim prometom, transportira na BiH odredišta, posebno ona najteže pogođena prekidom željezničkog prometa, na području Tuzlanskog i Zeničko – dobojskog kantona.
Stotine kamiona utovarenih ugljenom iz pločanske luke svakodnevno kreću prema susjednoj državi. „Cestovni transport sporiji je od željezničkog zbog čega se roba dulje zadržava u luci, no….
Više o ovome možete porčitati na portalu Dubrovačkog vjesnika.
Piše: Ante Šunjić / DV
Foto: rogotin.hr