Koliko gradova po Europi i koliko sajmova i antikvarnica sam obišao pa ništa, i onda, kada sam se najmanje nadao, naišao sam na kapitalca

TEKST SE NASTAVLJA NAKON OGLASA

Jednodnevni izlet u Trst, nakon dugo vremena imao je za cilj vidjeti kako ta nekada trgovačka meka danas izgleda te posjet nekim kulturnim znamenitostima za koje prije dolazeći u shopping nismo imali vremena.

Nakon ručka supruga i ja smo se odlučili krenuti u smjeru koji nam nije bio u početnom planu. Bilo je već 15 sati kada nabasali smo sasvim slučajno na sajam antikviteta. Rekao bih tridesetak dobro popunjenih stolova kao na Britancu u Zagrebu. Dok sam se ja zadržavao oko stolova sa razglednicama stvarajući kontakte za neke moguće metkovske razglednice, supruga je išla naprijed.

U jednom trenutku vidio sam je kako maše s osmjehom na licu i poziva me da dođem. Čim sam došao, ugledao sam predivne dvije litografije narodnih nošnji Knina i Metkovića u vrhunskim okvirima. Znao sam da je metkovska litografija izuzetno rijetka. Poznata su mi dva primjerka u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici u Zagrebu te jedan malo drugačiji primjerak u Etnografskom muzeju u Splitu.

Nakon cjenkanja koje je nezaobilazno na ovakvim mjestima svi smo bili sretni, i prodavatelj i nas dvoje. Napokon je moja zbirka obogaćena još jednim izuzetno vrijednim i lijepo očuvanim predmetom metkovske i neretvanske povijesti. Neke od sličnih litografija su izišle i kao razglednice, ali ovu našu metkovsku nisam nikada vidio. Možda je netko od vas ima i volio bih da mi se javi, ukoliko postoji.

Donosim fotografiju sa stola u Trstu, fotografiju same litografije, sliku iz knjige prof. Radojke Bagur “Nošnja u delti Neretve” koja je prenesena iz Etnografskog muzeja u Splitu i na kraju opis iz NSK koji u cijelosti odgovara ovom primjerku u mojoj zbirci.

Na kraju ove moje crtice nameće mi se pitanje: je li možda neki Neretvanin, Metkovac koji je živio i radio u Trstu bio vlasnik ove litografije, možda metkovski trgovac Mate Šarić ili netko drugi? Vjerojatno nikada nećemo dobiti odgovor. Po okviru se da zaključiti da je ova litografija visjela na zidu neke vrlo bogate kuće i da je netko guštao gledajući je, kao i ja i moji ukućani danas.

OGLAS