Most je objavio svoj izborni program za Grad Metković. Kandidat za gradonačelnika Nikica Hajvaz i za zamjenika gradonačelnika Josip Talajić ga javnosti dodatno predstavljaju putem radio emisija.

TEKST SE NASTAVLJA NAKON OGLASA

Uoči lokalnih izbora 2013. godine Most je građanima predstavio Programski okvir strategije razvoja Metkovića – Metković 2021. godine. Odmah po preuzimanju vlasti, iako opterećeni Jambinim dugovima, započeli smo s realizacijom Programa. Većinu obećanoga i ostvarili smo do 2017. godine. Žalosna je činjenica kako aktualna gradska vlast nije nastavila sa započetim projektima. Štoviše, veoma su se trudili uništiti i zaustaviti započete projekte poput prerađivačkog pogona, Metkom interneta, uređivanja parkinga, Humanitarne zaklade Iva Petrušić. U jednom su trenutku i najveći projekt – Aglomeraciju doveli u pitanje, odnosno svojom nesposobnošću i poltronstvom gotovo doveli do situacije da se Aglomeracijom upravlja izvan Metkovića. Umjesto osluškivanja volje i dobrobiti građana Metkovića slijepo su slušali svoju stranačku hijerarhiju kojoj je jedini cilj bio izbrisati sve tragove Mosta.

Grad je danas u nešto boljoj situaciji nego 2013. godine. Dugove smo otplatili, gradski proračun veći je i stabilniji. Međutim, osim Aglomeracije, nijedan strateški projekt nije doveden do kraja, zato u ovom programu prikazujemo strateški okvir za iduće razdoblje od najmanje osam godina.

Započinjemo osnovnim pitanjimaTko danas živi u Metkoviću i tko bi želio živjeti u Metkoviću 2028. godine?

Metković je danas, poput sličnih gradova u RH, grad bez mladih, grad s prosječnom starosti stanovništva iznad 50 godina, grad bez značajnije proizvodnje, grad kojeg obilaze prometni koridori, grad u kojem vlada urbanistički kaos, grad s prosječno uspješnim sportom, grad u kojem (iako tijekom godina rapidno opada broj upisanih učenika) i osnovne i srednje škole rade dvosmjenski, grad kojem je bolnica udaljena više od 100 km.

Trenutno je teško, zbog objektivnih okolnosti, očekivati da mlade zadržimo ili vratimo u grad. U većim sredinama veće su i mogućnosti i izbor. Osim starijoj populaciji, koja je odlučila svoj život provesti ovdje, Metković je atraktivan i mladim obiteljima s djecom, zbog mirnog okruženja, pogodne klime i manjih troškova života. Vođeni željom da se vrati ili zadrži barem dio mlađih građana Metkovića, programske smo ciljeve usmjerili prema poboljšanju materijalnih i društvenih prilika za građane.

Programski ciljevi razvoja Metkovića:

  • stvaranje preduvjeta za gospodarski razvoj uz održivo upravljanje prirodnim resursima
  • unapređenje kvalitete života građana
  • infrastrukturni razvoj
  • Grad Metković – suradnik i prijatelj poduzetnika
  • Grad s učinkovitom i transparentnom upravom
  • socijalno osjetljiv i pronatalitetno orijentiran grad.

Strategija se temelji na sljedećim gospodarskim i društvenim sektorima:

  • učinkovita i transparentna uprava
  • gospodarstvo
  • poljoprivreda
  • turizam
  • urbanizam i infrastruktura
  • obrazovanje, predškolski odgoj
  • zdravstvena i socijalna skrb
  • sport i kultura.

UČINKOVITA I TRANSPARENTNA UPRAVA

Iskustvo preuzimanja uprave u Metkoviću 2013. godine nemjerljivo je i neponovljivo. Poštenim i upornim radom Grad smo izvukli iz dugova koji su bili veći od temeljnog prihoda proračuna, stabilizirali smo financije i pokretali projekte. S pravom možemo reći da trenutna gradska uprava, premda obdarena više nego dvostrukim sredstvima, ništa značajno nije napravila u svom mandatu na razvoju grada. Zadaća je gradske uprave, uz svakodnevne aktivnosti, posebno brinuti o ranjivim i zapostavljenim skupinama društva. Mjere za učinkovitiju i transparentniju upravu:

  • uvođenje savjetovanja s građanima koji bi sudjelovali u formiranju proračuna ili jednog dijela proračuna
  • svakodnevno prikazivanje na mrežnim stranicama Grada što činimo s novcima građana i koje račune plaćamo
  • u okviru gradske uprave ili javno-privatnim partnerstvom intenzivirati radnje na privlačenju sredstava iz EU fondova te pružati idejnu i savjetodavnu podršku gospodarskim subjektima i civilnom društvu prilikom aplikacije na EU fondove
  • uvođenje prijenosa sjednica Gradskoga vijeća uživo, dostavu materijala vijećnicima e-poštom i objavu dnevnog reda i materijala na mrežnim stranicama Grada
  • omogućavanje online prijava na sve natječaje koje objavi Grad
  • usklađivanje plaća gradske uprave s prihodom – nema povećanja prihoda nema ni povećanja plaća gradske uprave
  • planiranje terena za izgradnju zgrada kojima bi se riješilo pitanje stambeno nezbrinutih HRV-i
  • financiranje izgradnje Spomen sobe Domovinskog rata i pokretanje inicijative za izgradnju veteranskog centra.

GOSPODARSTVO

Gledajući strukturu prihoda u posljednjih osam godina, porez na dohodak, komunalne naknade i doprinose, vidljivo je da Metković stagnira. I danas, ukoliko gradite kuću, poljoprivredni objekt ili što drugo, u nabavu morate krenuti van područja grada. Nadalje, sve i da imamo na raspolaganju investitora koji je zainteresiran uložiti novce baš u Metkoviću, nemamo mu gotovo ništa za ponuditi. Mjere koje ćemo uvesti:

  • intenziviranje radnji za poslovne zone Dubravica i Meterezi kako bi već do kraja 2023. godine bile spremne za prihvat poduzetničkih pogona
  • planiranje dodatne poslovne zone pa i otkupom privatnog zemljišta
  • pokretanje gradnje poduzetničkog inkubatora kako bismo poduzetnicima početnicima smanjili troškove i olakšali ulazak na tržište
  • ukidanje prireza
  • smanjenje komunalnog doprinosa i naknade.

POLJOPRIVREDA

Metković i u poljoprivredi, kao i u ostalim segmentima, stagnira ili nazaduje. Problemi poljoprivrede su i danas skladištenje i plasman proizvoda, navodnjavanje, usitnjenost posjeda (na desnoj strani u branjenom području je btto 250 ha poljoprivrednog zemljišta na kojem se gotovo ništa ne proizvodi), neprepoznatljivost i loš marketing, nedostatak udruživanja, suvremenih tehnologija. Mjere za razvoj poljoprivrede:

  • značajnije poticanje udruživanja poljoprivrednika
  • pomoć u brendiranju poljoprivrednih proizvoda i proizvođača te povezivanju poljoprivredne proizvodnje s turističkom ponudom
  • financijska pomoć u okrupnjivanju zemljišta refundiranjem troškova (geodetski elaborat, porez na promet nekretnina) vlasnicima koji se odluče na okrupnjivanje
  • kanal uz nasip, koji je izgrađen za prikupljanje oborinskih voda, iskoristiti za navodnjavanje do iznalaženja boljeg rješenja
  • izgradnja puta uz kanal od Duvrata do Puta Narone te paralelna izgradnja puta po trasi vodovoda NPKLM
  • što brža realizacija poslovne zone Meterize u koju bi se smjestili odgovarajući prostori za skladištenje i trgovinu poljoprivrednim proizvodima
  • uvođenje mjera usmjerenih uređenju zapuštenoga poljoprivrednog zemljišta
  • dodjela državnoga poljoprivrednog zemljište obrazovnoj ili znanstvenoj ustanovi iz područja poljoprivrede.

TURIZAM

Iako je turizam trenutno zbog pandemije jedan od najugroženijih sektora, ostaje i dalje prilika za stvaranje dodatne gospodarske vrijednosti. Izrazite su prilike Metkovića u sportskom turizmu zbog čega smo prije osam godina i planirali izgradnju sportskoga centra, marine na staroj Neretvi i drugih sadržaja koji bi privukli sportaše na pripreme. Mjere za razvoj turizma:

  • razvoj sportskoga turizma
  • brendiranje neretvanske kuhinje
  • poticanje što većega korištenja domicilnih poljoprivrednih proizvoda u restoranima
  • brendiranje Neretve kao posljednje delte Europe
  • poticanje razvoja cikloturizma
  • aktualiziranje izgradnje marine na staroj Neretvi
  • Lađarski dvori.

URBANIZAM I INFRASTRUKTURA

U Metkoviću vlada urbanistički nered. Evidentan je nedostatak zona za gradnju gospodarskih, obrazovnih, kulturnih i drugih građevina. Evidentan je nedostatak parkirnih mjesta u širem središtu grada. Na više mjesta u gradu prometna su rješenja nepravilna, a na nekim mjestima i protuzakonita. Posljednji obuhvatniji urbanistički plan datira iz 1973. godine, a ni on nikada nije primijenjen u stvarnosti. Aglomeraciju, jedan od većih projekata u povijesti Grada Metkovića, pripremili smo još u prošlom mandatu. Mjere koje ćemo dalje donositi:

  • pokretanje izrade GUP-a
  • izgradnja UPU naselja Vid, Prud, desne strane, Pržina i poslovnih zona
  • financiranje procjene otpornosti zgrada na potres
  • vraćanje naplate parkiranja u centru grada
  • izgradnja većega broja parkirnih mjesta u centru, ispod površine (tunelska garaža od staroga kina prema crkvi sv.Ilije, garaža ispod igrališta NK Neretve)
  • rješavanje prometne “crne točke” na sjevernoj strani Lučkog mosta
  • izgradnja spojne ceste na A1 od Pruda do Novih Sela
  • izgradnja nogostupa do kraja Ulice Zrinskih i Frankopana
  • sufinanciranje ugradnje mikrosolara na javne i privatne krovove
  • rješavanje oborinske odvodnje u suradnji s Hrvatskim vodama koje upravljaju velikim dijelom sustava
  • sanacija i revitalizacija starih metkovskih kala-“skala”
  • uređenje i vizualno zaklanjanje kontejnera za prikupljanje otpada
  • donošenje mjera usmjerenih na uređenje zapuštenoga građevinskog zemljišta
  • izgradnja pristupka u Prudu

OBRAZOVANJE I PREDŠKOLSKI ODGOJ

Bez djece i mladih nema grada. Svjedoci smo posljednjih godina da su mnogi “trbuhom za kruhom” napustili Metković, a mladi i obrazovani ostaju u većim središtima nakon završetka studija zbog veće mogućnosti pronalaženja zaposlenja. Osim naših sugrađana srednje i starije životne dobi, koji su odlučili svoj život bezuvjetno provesti u Metkoviću, grad je danas poželjan za život mladim obiteljima s malom djecom zbog manjih troškova života, laganijeg tempa, veće sigurnosti. Zato ćemo najviše sredstava i kapaciteta utrošiti upravo na ovu skupinu sugrađana. Mjere koje ćemo uvesti:

  • proširenje mjere koju smo uveli za obitelji s četvero i više djece na sve obitelji s djecom (sufinanciranje režijskih troškova, vode, čistoće, interneta, parkinga, članarina sportskim udrugama)
  • smanjenje cijene dječjeg vrtića na 250,00 kuna za 10-satni boravak
  • aktualiziranje dogradnje ili izgradnje osnovnih škola kako bi ih osposobili za jednosmjenski rad s obzirom da od 2021. postoji mogućnost financiranja iz EU fondova
  • omogućavanje visokoškolskog obrazovanja u Metkoviću
  • sufinanciranjem kamate na kredit i drugim mjerama iznaći rješenja za povoljniju cijenu stanova za mlade obitelji pri stjecanju prve nekretnine
  • otvaranje Centra izvrsnosti za nadarene učenike
  • uvođenje besplatnog autobusnog prijevoza do Osnovne škole don Mihovila Pavlinovića, prilagođen trajanju nastave, za učenike iz ulica Put Vida, Norinske, Marka Marulića.

ZDRAVSTVENA I SOCIJALNA SKRB

Projekt dnevne bolnice u Metkoviću rezultat je upornog inzistiranja i lobiranja Mostove gradske uprave za proširenje dostupnosti zdravstvenih usluga građanima Metkovića i doline Neretve. Iako je zdravstvo u nadležnosti Županije, Grad može financijski pomagati zdravstvenim ustanovama. Prije dvije godine, od kada je proračun Grada veći za cca 25 milijuna kuna godišnje, Grad sufinancira Dom zdravlja Metković s 500 tisuća kuna. Ovaj iznos pokriva dio troškova administracije Doma zdravlja i nimalo ne povećava razinu i dostupnost zdravstvene usluge. Smatramo da je Grad u mogućnosti izdvajati i veća sredstva, ali uz uvjet da se tim sredstvima poveća kvaliteta i dostupnost zdravstvenih usluga. Odnosi koji se sa Županijom postignu u domeni zdravstva mogu se preslikati i na socijalnu skrb koja je isto većim dijelom u županijskoj ili državnoj nadležnosti. Mjere za zdravstvenu i socijalnu skrb:

  • sufinanciranje stambenog zbrinjavanja medicinskih kadrova za Dom zdravlja i dnevnu bolnicu
  • omogućavanje redovnog financiranja specijalizacija
  • rad na realizaciji Hitnog vanbolničkog prijema u Metkoviću
  • reaktiviranje Zaklade Iva Petrušić na koju bi se postupno prenijeli svi socijalni programi Grada, a stalni izvor financija Zaklade dijelom osigurati dodjelom tržišno vrijednih gradskih nekretnina Zakladi
  • uvođenje gradske kartice za umirovljenike, osobe s invaliditetom i radno nesposobne
  • uvođenje mjera sufinanciranja troškova vodoopskrbe, odvoza otpada, Metkom interneta i parkinga za umirovljenike
  • sufinanciranje naknade osobama koje imaju status njegovatelja
  • uvođenje mjesečnog dodatka osobama s invaliditetom
  • sufinanciranje izvanškolskih aktivnosti djece iz obitelji slabijeg imovinskog stanja.

KULTURA I SPORT

U drugoj polovici 19. st. Metković je bio jedan od rijetkih gradova u Hrvatskoj koji je brodskim linijama i željeznicom bio povezan s cijelim svijetom. Tako su i mnoge vrijedne stvari brže stizale u Metković. U Metkoviću je već 1873. otvorena čitaonica, 1875. u njezinom sastavu i kazališna družina, 1886. osnovana gradska glazba. Europski se duh našim pretcima uvukao pod kožu, a oni su ga hranili svojim aktivnostima. Kazališni amaterizam, zborovi, klape i orkestri, maškare s europskim štihom, aktivnosti u školama, gostovanje svih eminentnih kazališnih kuća u Metkoviću (HNK Split s operom NŠZ), izgradnja izvrsnog doma kulture. Sve vlastitim snagama. Danas se zapravo kulturu prezire, prečesto poistovjećuje s estradom.

Može se reći da je kultura naše ogledalo, a sport naš izlog. Metković je globalno poznat po vrhunskim sportašima poniklima iz naših nogometnih, rukometnih, veslačkih, boćarskih i drugih klubova. Najveća je vrijednost metkovskoga sporta u radu s mlađim uzrastima. Mjere koje ćemo uvesti za ova dva sektora:

  • veće sufinanciranje kulturnih udruga i programa
  • formiranje volonterskoga tijela koje će planirati kulturne aktivnosti i događaje, a estradne događaje prepustiti Turističkoj zajednici
  • izgradnja sportskoga centra uz izmještanje igrališta NK Neretve iz centra grada
  • izgradnja sportske dvorane na desnoj strani grada u sklopu proširenja zgrade osnovne škole s obzirom da će se iz EU fondova otvoriti mogućnost gradnje osnovnih škola
  • poticanje realiziranja ideje o gradnji vodenog parka s bazenom u luci Metković
  • postupno ukidanje članarina u sportskim klubovima mlađim uzrastima na način da troškove financira Sportska zajednica.