GOSPODARSTVO

TEKST SE NASTAVLJA NAKON OGLASA

Potpuna nesuradnja s županijom, zbog koje su istekle građevinske dozvole za dvije osnovne škole s dvije dvorane vrijednosti oko 200 milijuna kuna, koje bi preko održavanja radnih mjesta u građevinarstvu, i pratećih djelatnosti, kao i preko prireza imala i znatan utjecaj na punjenje proračuna Grada Metkovića.

MOST-ovi čelnici ne govore istinu da županija nije željela financirati i da oni nemaju ništa sa projektima škola. Prešućuju da su dana 30. siječnja 2014. godine Županija i Grad Metković zaključili Ugovor o izradi projektne dokumentacije Osnovne Škole “Pržine” sa športskom dvoranom. Obveza Grada na realizaciji navedenog projekta iznosila je 306.220,00 kn, a Grad Metković je navedenu obvezu uplatio Županiji u 12 jednakih obroka u iznosu od 25.518,33 kn.

Raskid ugovora sa svjetskom bankom i odustanak od izvedbe gradskog kolektora i pročistača otpadnih voda. Kao i u prethodnom slučaju investicija od 60 miliona kuna, mogla je održavati barem 50 -100 radnih mjesta u građevinskoj struci i pratećim djelatnostima, te puniti gradski proračun.

Gradska vlast u 4 godine nije uspjela niti pribaviti građevinsku dozvolu za projekt.

Poslovnu zonu Dubravica ispočetka je g. Petrov ovu investiciju nazivao „ČARDAKOM“ i „nikad gore potrošenim proračunskim novcima“, da bi nakon toga ušao u projekt realizacije u kojem se zbog samo jednog zainteresiranog kupca ponovo mijenjao detaljni plan uz novo trošenje proračunskog novca te je na kraju odustao i taj kupac.Umjesto da za to područje izradi urbanistički plan uređenja, kojim bi se riješile prometnice i infrastruktura, oni mijenjaju detaljni plan, tako da u nekom ponovnom slučaju neodgovarajuće parcele grad mora ponovo u proceduru izmjene detaljnog plana.

POGON ZA PRERADU MANDARINA

Da se razumijemo, svatko normalan podržava razvojne investicije u ovom gradu. Međutim gradsko poduzeće METKOVIĆ RAZVOJ d.o.o, je osnovalo zajedničku tvrtku sa fizičkom osobom kao investitorom i ušlo u zajednički poduhvat i to u djelatnosti koja je komercijalna i ne predstavlja javni interes, u najmanju ruku pod netransparentnim okolnostima.

Uz to uvidom u Neretvanski glasnik, kao i u kontaktu s gradskim vijećnicima, potvrđeno nam je da ta točka nikada nije bila na dnevnom redu gradskog vijeća, a niti je gradonačelnik mogao donijeti takvu odluku samostalno jer je ista morala planirati u proračunu i biti provedena u skladu sa zakonom.

Obzirom na javno dostupni elaborat zaštite okoliša, prerađivačkog pogona, iz 2015. godine, koji je izradila tvrtka IRES iz Zagreba, a naručila gradska tvrtka Metković Razvoj d.o.o., doduše planiran u postojećoj hali Opuzenke, Put Narone, iz kojeg je razvidno da se radi o zahtjevnoj tehnologiji, čija projektna dokumentacija košta preko 100.000 kuna ( neformalno 3 do 4 puta veći iznos ), te je stoga moralo biti planirano u proračunu, jer je iznos veći od 5% gradskog prihoda, a takvu odluku moralo je donijeti gradsko vijeće.

Puno je ovdje pitanja na koje građani Metkovića opravdano traže odgovore:

Kako je gradsko poduzeće ušlo u poslovni aranžman sa fizičkom osobom, kako je gradska tvrtka u udjelu samo 5 %, a fizička osoba sa visokih 95 %, kako se u projektu pojavljuje i pravna osoba Stanić grupa, tko se tu zadužuje a tko ne, koliko se stvarno otvara radnih mjesta, gdje je originalni projekt projekta prerade koji je navodno otuđen iz gradskog poduzeća, tko će jamčiti za kredite, kako će se prevoziti ogromne količine zdrave mandarine i otpadne mandarine centrom Metkovića i to preko jedinog mosta u gradu a da se ne izazove onečišćenja i kaos u prometu, kao i mnoga druga pitanja.

KONUNALNI RAZVOJ I URBANIZAM

Gradsko odlagalište otpada. Umjesto da iskoristi situaciju u kojoj Most ima Ministra zaštite okoliša te sukladno strategiji zaštite okoliša zatvori odlagalište Dubravica, vodstvo grada u dogovoru s Ministarstvom radi novu strategiju zaštite okoliša kojom dozvoljavaju da se odlagalište otpada Dubravica koristi do daljnjeg, bez ograničenja. U prvoj varijanti izlaze izvan granica određenih prostornim planom, da bi zbog neodrživosti tog rješenja vraćaju zahvat unutar granica plana, ali predviđajući da se na Dubravici formira „UMJETNO BRDO OTPADA“ visine 20 metara, u koje se odlaže još i azbest. Ovakvo rješenje za posljedicu će imati odustajanje bilo kojeg investitora od ulaganja u susjednu poslovnu zonu Dubravica.

Razvrstavanje otpada. Gradska poduzeće nabavilo je opremu i počelo odvojeno prikupljanje otpada, iako se na odlagalištu isti taj otpad ponovo miješa, budući nema adekvatno riješenog prostora i uređaja za razvrstavanje otpada. Ovo je kružna ekonomija na MOST-ov način ( iz šupljeg u prazno ).

Gradske investicije. Postupci izdavanja dozvola odvijaju se uz velike poteškoće, jer se jedan te isti projekt rješava po nekoliko puta. Česta su odustajanja, kriva tumačenja prostornog plana, odustajanje od prvobitne koncepcije i slično.

Također se vrlo često ne želi uspostaviti nikakav dijalog sa građanima koji imaju opravdane prigovore, što dovodi do žalbi i usporavanja postupaka, te velikih troškova ponovne izrade i plaćanja tehničke dokumentacije za iste radove.

Prostorni plan. Veliki dijelovi zemljišta koji se nalaze uz postojeće gradske ulice nije urbanistički opremljen, te se na njemu ne može graditi do donošenja urbanističkog plana uređenja. U gradu nema kompetentnih stručnjaka koji bi se bavili ovim područjem pa sve skupa dovodi do nemogućnosti izdavanja dozvola, kaosa u reguliranju pravnog statusa gradskih ulica, pretvaranja dijela poslovnih zona u stambene (Razvitak), narušavanje izgleda kapitalnih građevina rekonstrukcijama (Robna Kuća) i slično.

Komunalne zone. Grad Metković ima samo dvije komunalne zone, temeljem kojih se vrši obračun komunalne naknade. To su Grad Metković i prigradska naselja, Vid, Prud, Dubravica i Glušci. Zbog velikih razlika u komunalnoj opremljenosti gdje pojedini dijelovi grada nemaju čak ni asfaltirane ceste, kanalizaciju i slično, građeni plaćaju neopravdano visoke komunalne naknade, iako za to nemaju odgovarajuću protuvrijednost. Ne čini se ništa na uređenju gradskih prometnica, povećanju propusnosti i širine, te tako nastaju gužve i zastoji u prometu.

Grad Metković propustio je priliku da sudjeluje u postupku izdavanja građevinske dozvole za granični prijelaz Doljani, koju je izdalo Ministarstvo graditeljstva i prostornog uređenja, premda po Zakonu Ulica Stjepana Radića predstavlja i gradsku cestu odnosno zajedničku odgovornost Grada i Hrvatskih cesta. Zbog toga će građani koji žive u toj ulici imati velike probleme u normalnom životu, koje će im stvoriti kolone, odnosno gužve na granici, kada neće moći normalno pristupati svome mjestu boravka.

POS STANOVI

Božo Petrov je građanima ovog grada donio najskuplji POS program stanova u Hrvatskoj sa startnom cijenom od 1.046.- € / m2 površine stana.

Lista prvenstva ( 82 kandidata ), na osnovu koje je APN donio odluku o gradnji 55 stanova u Metkoviću naprosto je nevjerodostojna, prepuna fiktivnih osoba koje nisu imale nikada namjeru kupiti stan u POS programu ( dosta tih kandidata su visokopozicionirani Mostovci ).

U isto vrijeme Božo Petrov je priuštio sebi povlašteni kredit za izgradnju kuće u istoj državno agenciji koja je investitor POS stanova. Je li samo Metković bitan.

Kada su u Mostu shvatili da neće imati kupaca uhvatila ih je panika, te su donijeli na Gradskom vijeću, ne zbog dobrobiti građana, već zbog protuzakonite odluke o oslobađanju komunalnog doprinosa POS projekta u visini 1,7 milijuna proračunskih novaca. Sve bi to bilo OK da to nije ispala retroaktivna odluka od preko 5 godina, s obzirom na valjanost tada izdate građevinske dozvole.

Prema neslužbenim informacijama, jer službene gradonačelnica naprosto ne želi dostaviti javnosti, do sada je samo 1/3 od 55 stanova zaključenih predugovora, unatoč dva raspisana natječaja za kupnju stanova.

KULTURA I ŠPORT

Grad Metković je u 2014.g. izdvajao za kulturu 3,7 milijuna kuna, u 2015.g. 2,1 milijun kuna, a u 2016.g. 3 milijuna kuna, iz čega se jasno vidi da grad nema nikakvu jasnu strategiju u svezi razvoja u djelatnosti kulture već da se dosta improvizira i stihijski radi.

Što se pak tiče športa, tu vlada kaos na granici zakonitosti u poslovanju pojedinih športskih udruga, a koje se financiraju i mimo sportske zajednice grada Metkovića, što je u suprotnosti sa Zakonom o sportu.

Samo u 2015.g. Grad Metković je direktno uplatio iz proračuna u korist NK Neretva škola nogometa u 4 navrata ukupno 250.000 KSramotno je kako se MOST-ova vlast u gradu Metkoviću, na čelu sa gospođicom Katarinom Ujdur namjerno željela zataškati informaciju da je ugašen klub NK NERETVA Metković.

Kako to da se nitko iz gradske vlasti nije oglasio u 4 godine u svezi problema u NK Neretvi, a toliki novci iz skromnog proračuna Grada se slijevaju u 4 godine rada kluba ( svaka 25-ta kuna redovnih prihoda grada ) ? Da građani mogu predočiti o kakvim financijskim relacijama gradskih novaca se ovdje govori, to Vam je isto kada bi Grad Zagreb godišnje za Dinamo izdvojio milijardu kuna.

Zaista zvuči čudno da se u protekle 4 godine tzv. „štednje i odricanja“ plaćao smještaj i hrana profesionalnim trenerima i igračima Neretve ( sa prebivalištem van Metkovića ), a koji i danas čine preko 50% prvog tima, uz to se svake godine iz gradskog proračuna koristilo cca 1.000.000 Kn, ali se nije pronašlo u cca 200.000 kn za deblokadu NK Neretve.

Nikola Grmoja cijelo se vrijeme zalaže se za isušivanje nogometne močvare u Hrvatskoj. Dok je on svo vrijeme zamjenik Gradonačelnika Metkovića, Predsjednik NK Neretva ŠN ( škola nogometa ) Goran Komazin, a koji je ujedno iPovjerenik MOST-a za Metković, javno priznaje putem medija, da se putem žiro-računa NK Neretva ŠN ( škola nogometa ) financira sportski klub blokiranog žiro-računa NK Neretva Metković.

POLJOPRIVREDA

Kao primjer koliko grad Metković vodio računa o poljoprivredi vidi se u gradskom proračunu u stavci potpora poljoprivredi za 2015.g. koja je iznosila 47.000,00 kuna. Samo za usporedbu u tom istom proračunu izdvojeno je za popravak i bojenje klupa na javnim površinama grada iznos od 47.310,20 kuna.

Posljednji natječaj za dodjelu državnog zemljišta u Metkoviću, predstavlja klasičan način na koji MOST upravlja Gradom Metkovićem u protekle 4 godine.

Naime, MOST se prije dolaska na vlast zalagao za transparentnost, a posebno je javno isticao da njegovi članovi neće učestvovati u podjeli poljoprivrednog zemljišta.

Nakon što su došli na vlast upravo su napravili sve suprotno od onog za što se zalažu:

U pripremi samog natječaja sudjelovale su osobe direktno sa liste MOST-a, a koje su zasigurno bile u sukobu interese jer su se i same javile na natječaj i kojima je također dodijeljena zemlja iz natječaja

Najveći dio zemlje raspisanog natječaja dodijeljen je osobama koje su bile na listi MOST-a, a što je u javnosti izazvalo s pravom sumnju u otvoreno pogodovanja, a najveći dio te zemlje do danas se uopće i ne obrađuje.

Nedugo nakon okončanja natječaja za dodjelu državne zemlje, osoba koja je bila direktno involvirana u Agenciji za poljoprivredno zemljište, bez raspisanog javnog natječaja, zaposlena je na mjesto pročelnika u Gradu Metkoviću. Na preporuku Bože Petrova ta je osoba stigla u Metković, a prema nepoznatim kriterijima je ocjenjena njena sposobnost u odnosu na neke druge potencijalne kandidate za to radno mjesto, a obzirom na veliki broje nezaposlenih osoba u gradu Metkoviću

ZAPOŠLJAVANJE

MOST je izgubio kompas kada je u pitanju uhljebljivanje svojih kandidata sa liste od prošlih lokalnih izbora, njihove najbliže rodbine, te kumova i kuma, a sve na teret proračuna grada Metkovića.

Nakon što su zasjeli u fotelje protiv kojih su im bila puna usta, uručili su otkaze jednom dijelu zaposlenika, a koje sada zbog sudskih presuda moraju vratiti na posao i uz financijsku naknadu zaostalih plaća, kamata, troškova suda i slično.

Radi se o prilično velikom iznosu obzirom na skroman proračun Grada Metkovića, a o tomu Vam također transparentno šuti vlast u gradu.

Zaposlenici kojima su dali otkaze, dobili su sudske sporove protiv Grada Metkovića i pojedinih ustanova u vlasništvu grada i trebaju se vratiti na posao.

Postavljaju se pitanja: Gdje će te osobe, sada kada se moraju vratiti na posao, raditi ? Tko je u tom slučaju tehnološki višak: oni ili oni koje su primljeni na njihova radna mjesta ? Zbog čega se gradska vlast ne ponaša odgovorno i riješi problem ?

Očito da će Mostove pogreške građani Metkovića morati platiti iz svojih džepova, a ne i oni jer su se skrili iza saborskih plaća puno većih od 9.999 kuna, naknada u upravnim i nadzornim odborima, dnevnica i putnih naloga.

Javni natječaji za radna mjesta su toliko transparentni da se pojedinci javno hvale kako dobiju unaprijed odgovoren na pismenom testiranju.

Neki zaposlenici čak su zaposleni i bez javnog natječaja, a sve od moralista Mosta koji javno govore da žele promijeniti stare navike u hrvatskoj politici.

Afera kum u Hrvatskim vodama je zaokupljala hrvatsku javnost, a Vi stanovnici Metkovića mogli ste napisati film o kumovima i kumama u Gradu Metkoviću.

Čak se zapošljavaju i djelatnici koji su dobili otkaze iz službe, tužili, izgubili sporove, ali samo zato što su kumovi onih koji bi isušivali močvaru u tuđem dvorištu ponovno su zaposleni.

Gradska vlast je u protekle 4 godine na teret poreznih obveznika grada Metkovića zaposlila članova Mosta, kumova, rodbine i bliskih prijatelja preko 50 osoba i to u ustanove, društva u 100 % vlasništvu grada Metkovića.

Ako uzmemo da je prosječna bruto plaća tih zaposlenika na teret proračunskih sredstava cca 7.000 Kn, pomnoženo sa 12 mjeseci iznosi preko 4 milijuna kuna godišnje. Nije se štedjelo na javnom novcu već se trošilo poput pijanih milijardera.

Nadamo se da će MOST na čelu sa Božom Petrovim i gradonačelnicom Ujdur postupiti nakon izbora 21. 05. 2017.g., dosljedno prema izjavi danoj RTL televiziji, kada se pojavila afera KUM, citiram: „ Za razliku od svih njih, naši ljudi dolaze i odlaze s nama i ostavljaju plus“. Očekujemo da to i izvrše kako Vas žitelji ovog grada ne bi pamtili kao obične varalice. Gospodo pozovite javno, već danas, samo molim bez ovjere u javnog bilježnika, da svi koje ste zaposlili unatoč tomu da su u trenutku zaposlenja već bili višak i na teret poreznih obveznika Metkovića, da pismeno daju konvertirane bezuvjetne ostavke ili sporazumni otkaz bez otpremnine.

GRADSKI PRORAČUN

MOST konstantno laže građane o obvezama koje je podmirio nakon što je došao na vlast 2013.g., o dugu i gubitcima grada Metkovića.

Prema Zapisnik o proračunskom nadzoru od 14.07.2014.g. str. 21 Državne revizije Grad Metković je dugovao na dan 31.12.2013. g. iznos 11.529.089,00 kn ( Zapisnik o proračunskom nadzoru od 14.07.2014.g. str. 21 Grad Metković i dalje duguje na dan 31.12.2016. g. iznose   5.284.072,22 kn ( Izvještaj o izvršenju proračuna za 2016.g. od 24.03.2017.g. )

Prema javno dostupnim službenim podacima Mostova gradska vlast je u 4 godine podmirila slovom i brojkom 6,2 milijuna kuna, a ne nikakvih lažnih 18 milijuna koje su stalno spominjali u medijima.

Ako se uzme u obzir da su 50 osoba uhljebili na teret proračunskih korisnika te da iste koštaju preko 4 milijuna kuna godišnje, lako je izračunati da su na 1,5 milijuna plaćenih starih obveza, proizveli sami 2,5 milijuna kuna novih obveza samo za bespotrebno zaposlene vlastite uhljebe.

Pored laži u svezi plaćenih 18 milijuna obveza, šuti se konstantno i gubitku u proračuna grada Metkovića. Istina je da su naslijedili 5,8 milijuna kuna gubitka ali u 4 godine svojeg mandata smanjili su za samo 3,5 milijuna kuna ili prosječno godišnje manje od iznosa koji su ustupali nesposobnoj upravi NK Neretve.

Grad Metković je prema službenom izvješću o izvršenju proračuna za 2016.g. i dalje u gubitku za 2,3 milijuna kuna.

Dug bi bio još veći, a gubici također da gospoda iz Mosta nisu posušili žiro-račune poduzeća ČISTOĆA METKOVIĆ d.o.o. i METKOVIĆ d.o.o. tijekom 2015.g. na način da su na ime dobiti iz prethodnog razdoblja ( poslovanja prije 2013. g. ) isplatili u korist žiro-računa proračuna iznos veći od  2,1 milijun kuna, a u obrazloženju proračuna su naveli da je to povećanje prihoda za 2015.g.,a tijekom 2014. g. Čistoća Metković d.o.o. je ‘ bespovratno pozajmio Gradu Metkoviću’ iznos od 2 milijuna kuna..

U isto vrijeme je društvo Čistoća Metković d.o.o. iako je imalo novac na računu, ali ga je moralo uplatiti u korist proračuna Grada Metkovića, kupilo putem leasinga specijalni kamion. Gradska vlast se naslikavala i to također proglašavala svojim uspjehom.

U nedostatku prihoda, tijekom 2015.g. u Izvještaju o izvršenju proračuna za 2015.g., gradska vlast se hvali da je povećala prihode od kazni za prekršaje u prometu u iznosu od  244,75 %, sami priznaju da im je parking zbog prihoda, a ne uvođenja reda u gradskom prometu.

Nestručno se planiraju prihodi u Proračunu, su svake godine imali minimalno 3 rebalansa proračuna.

U 2016.g. nedostajalo je gotovo 7 milijuna kuna u odnosu što su planirali na početku godine, toliko o stručnosti.

Uporno ponavljanje neistina od strane gradske vlasti, prihvatio je i jedan dio nekritičkih medija, te floskula da se u gradu štedi dijametralno suprotna je činjenicama iz izvršenju proračuna i pokazuju da rashodi proračuna konstantno i značajno rastu u odnosu na svaku prethodnu godinu.

Koliko je MOST nesposoban i financijski polupismen govori i proračun za 2017.g., a koji su planirali na iznos od 41 milijun kuna, a moj tim će zasigurno odmah morati raditi rebalans jer se već sada može predvidjeti da će nedostajati gotovo 10 milijuna kuna.

GRADSKA  PODUZEĆA

O lošem stanju i rezultatima u tri društva u 100 % vlasništvu grada, gradonačelnica Ujdur ni da spomene riječi u svojim istupima.

METKOVIĆ d.o.o. za vodoopskrbu i odvodnju otpadnih voda

Istina je da je prihod porastao ali su rashodi porasli još više. Dobit je u posljednje 4 godine svedena na statičku pogrešku ( 37.300 Kn ), a broj zaposlenih porastao. Unatoč tomu gradonačelnica je donijela odluku i posušila sa žiro-računa akumuliranu dobit stvorenu prije dolaska MOST-a na vlast u dotičnom društvu, time ugrožavajući stabilno poslovanje društva.

ČISTOĆA METKOVIĆ d.o.o. za obavljanje komunalnih djelatnosti

Prihod je iskazan kako je rastao ali rashodi su rasli još brže. Dobit je sa preko 250 tisuća godišnje ( prije 2013.g. ) simbolična i iznosi svega 11.500 Kn. Gradonačelnici takvo stanje nije predstavljalo problem da posegne ručicom i na ovaj žiro-račun i na ime akumulirane dobit, stvorene prije dolaska MOST-a na vlast u dotičnom društvu, prebaci novce na gradski žiro-račun i time svjesno uspori razvoj društvu.

METKOVIĆ RAZVOJ d.o.o. za projektiranje, građenje i razvoj

Ovdje je grad prenosio nekretnine u imovinu društva da bi uljepšavao stvarnost. Svake godine ( u posljednje 4  ) obimno je pokrivao gubitke zbog projekata MOST-a: Parking i Metcom i to izdašnim uplatama iz proračuna, koje su godišnje preko 500.000 Kn. Društvo u stvarnosti posluje konstantno sa velikim gubitcima ali zahvaljujući financijskoj pomoći iz gradskog proračuna prikazuje se simbolična dobit na kraju godine. Broj zaposlenih je vrtoglavo narastao.

Obzirom da službene informacije Mostovi kadrovi kriju kao zmija noge, stoga prema neslužbenim informacijama gradski Internet Metkom ima cca 700  korisnika. U tom slučaju mjesečno proizvede preko 30.000 Kn financijskog gubitka, a što je na nivou godine gubitak od cca 400.000 Kn., a koji sve Vi plaćate cijenjeni građani Metkovića, dok Vas Most svo vrijeme laže da Vam je MOST omogućio najjeftiniji internet.

Kako Metković razvoj d.o.o. ne bi dospio u još veće dubioze, rukovodstvo istog je donijelo odluka o smanjenju amortizacijskih stopa u 2015.g. i to:

za računala sa 50 %  na  25 %,   b)   za zgrade  sa  5 %  na  2 %.

U Grad Metković i gradske ustanove odmah nakon izbora zatražiti ću državne revizije pomoć kako bi mogao planirati na zdravim temeljima. U sve ostale pravne korisnike gradskog novca uputiti ću, sukladno Zakonu, gradsku inspekciju, a kako bi bili sigurni da se gradski novac iz gradskog proračuna utrošio namjenski.

Građani Metkovića moraju znati da u periodu od kraja 2013. g. do danas nitko nije odgovorno kontrolirao trošenje novaca poreznih obveznika ovog grada, te smo mišljenja da ćemo zateći grad u puno lošijem stanju od onog kojeg su preuzeli Mostovci nakon izbora 2013.g..

Dalibor Milan (HDZ)

OGLAS