Internetom već godinama kruže glasine o ciljanom reklamiranju koje kao glavni alat koristi mikrofon vašeg smartfona. Google i Facebook manično poriču sve optužbe, no svjedočenja govore drukčije. O čemu se radi?

TEKST SE NASTAVLJA NAKON OGLASA

Koliko vam se puta dogodilo da razgovarate o nekoj temi, a da Google odmah nakon toga među prvim rezultatima ponudi nešto usko vezano uz sam razgovor? Nikad? Onda se smatrajte sretnima. Velik broj korisnika globalne mreže, odnosno većinom vlasnici Androida, već godinama objavljuju videe i članke u kojima prilažu dokaze da ih njihova računala opremljena mikrofonima prisluškuju. Ovo je bilo najistaknutije tijekom ere Androida 7 koji je navodno koristio pasivno prisluškivanje za ‘krojenje personaliziranog iskustva’.

Vremena se mijenjaju, dolaze nove verzije softvera i neke firme koriste pojam online privatnosti kao glavni alat za prikupljanje novih korisnika, oštro osuđujući konkurenciju za neopravdano prisluškivanje (da, Apple, govorimo o tebi). No kao i kod svih teorija zavjere, paranoja oko pametnih telefona i prisluškivanja i dalje je prisutna. Ovome svjedoče vječito aktualne teme na Redditu, niz manje ili više vjerodostojnih svjedočenja i vrlo obrambeni stav Facebooka i Googlea oko korištenja korisničkih podataka.

O čemu se radi?

S obzirom da većina naših uređaja ima strahovito napredne senzore poput žiroskopa, GPS-a i mikrofona, lako je zaključiti da instalirani softver ili čak sam operativni sustav koristi neke od njih kada to ne želimo. Velik broj ljudi već neko vrijeme svjedoči situacijama gdje su pored zaključanog telefona pričali o nekoj temi samo da bi se ona pojavila kao prvi prijedlog u Google pretrazi ili Google reklamama.

Sam Google ovo, naravno, poriče, no svjedočanstava je puno – pogotovo onih gdje su korisnici namjerno pričali o nekoj obskurnoj temi koja se nakon toga počela pojavljivati u ciljanim oglasima. Podsjećamo, Google i Facebook koriste naše ponašanje na internetu kako bi krojili reklame prema našim interesima. Googlate li puno o novom automobilu, budite sigurni da će vas Google i Facebook barem nekoliko dana bombardirati s oglasima za rabljena i nova vozila.

No što ako takve stvari ne želite? Tu nastaje problem iz više razloga, jedan od njih je i odsutnost gumba za gašenje opcije. Kako god okrenuli, strah od pasivnog prisluškivanja ne jenjava, a korisnici globalne mreže sve su sumnjičaviji prema svojim skupim spravicama.

Svjedoci postoje

Primjerice, novinarka BBC-jevog Technology Reporta Zoe Kleinman pričala jeo slučaju kada je saznala za prijateljevu tragičnu smrt, samo da bi njegovo ime, nesreću, lokaciju i godinu nesreće pronašla u Googleovoj rubrici za pretragu na svojem uređaju. Najstrašniji dio priče je što ovakvim situacijama možemo posvjedočiti i mi sami. Puno smo se puta našli posred razgovora u društvu tijekom kojeg smo htjeli provjeriti činjenice na Googleu. Popularna web pretraga je čim smo odabrali polje za pretragu skoro odmah ponudila nama koristan rezultat. Naravno, uvijek to možemo pripisati slučajnosti, no čini se da nismo jedini.

Priče na Redditu idu još dalje od ovoga. Korisnik hawk8177 je svojevremeno napisao: ‘Razgovarao sam s prijateljem o lijeku koji koristi i drugog sam dana dobio reklame za upravo taj lijek. Pitao sam drugog prijatelja zna li dobar način kako odmagliti auto stakla i drugi dan sam na YouTubeu odmah dobio prijedlog za savjetodavni video koji rješava upravo taj problem.’

Drugi korisnik pod pseudonimom karlrocks23 napisao je: ‘Moj partner i ja smo razgovarali o novom Nespresso kafiću koji se otvorio u susjedstvu i kako lijepo izgleda. Osobno nisam baš lud za kavom, no nikad nisam kušao Nespresso. To je jedini slučaj u kojem se sjećam da sam pričao o Nespressu – nisam ga niti googlao. Drugog dana sve reklame na Googleu su bile vezane uz Nespresso. Nemam problema s reklamama vezanima uz stvari koje sam pretražio glasom ili tipkanjem. Osjećam da mi je privatnost narušena samom činjenicom da moj vlastiti smartfon sluša moje razgovore i koristi ih za ciljano reklamiranje.’

Kako možete dokazati da vas vaš Android prisluškuje?

Koriste li vaše omiljene aplikacije vaše povjerenje kako bi se domogli vaših privatnih razgovora? Kako bi to dokazali, stručnjaci za cyber sigurnost Ken Munro i David Lodge iz Pen Test Partnersa razvili su malu aplikaciju koja snima teme o kojima se u blizini uređaja priča te iste prikazuje na ekranu. Munro je u razgovoru za BBC naglasio ‘Sve što smo napravili je korištenje već dostupnih alata unutra Google Androida – kojeg smo odabrali zato jer se na njemu malo lakše razvijaju aplikacije. Dali smo si dozvolu da koristimo mikrofon samog uređaja, postavili ga kao server za prisluškivanje na internetu i snimili sve što je mikrofon mogao čuti – sve ključne riječi mogli smo poslati nazad u obilku ciljane reklame’.

Lodge je objasnio da je kod bio dostupan unutar operativnog sutava i javne domene i što je nabolje (ili najgore, zavisno o vašem gledištu) sve je trošilo minimalnu količinu baterije.

Google i Facebook poriču optužbe

Google i Facebook su, kao što smo već prije naglasili, već odavno porekli optužbe da koriste mikrofone Androida kako bi špijunirali korisnike. Facebook je, primjerice, rekao BBC-ju da blokira brendove od korištenja podataka sakupljenih putem mikrofona. Google u međuvremenu ‘kategorički’ tvrdi da ne koristi funkcije OK Google komande za reklamiranje i slanje podataka vanjskim oglašivačima.

Developeri također moraju poštovati pravila Googlea, a ona uključuju zabranu korištenja privatnih podataka koje sakupi OK Google. Što onda zaključiti? Pa, za početak svi znamo da nas Google, Amazon, Facebook i Apple slušaju, no pitanje je koriste li se ove informacije za reklamiranje.

Poboljšanja u arhitekturi operativnih sustava ovih dana navodno osiguravaju privatnost pri korištenju mobilnih uređaja te samim time zaustavljaju zlouporabu mikrofona. Ako koristite novi Android, velike su šanse da vas vaš smartfon brani od prisluškivanja. Ako imate stariju verziju Androida, provjerite dozvole upostavkama i zabranite pristup mikrofonu svim aplikacijama koje ga mogu zlorabiti.

Piše: Damir Rukavina/t-portal

OGLAS