Kako se može zaključiti iz Nacrta prijedloga Zakona o naplati cestarina, o kojemu je u proteklih mjesec dana provedeno savjetovanje s javnošću, u Hrvatskoj bi dugoočekivani novi sustav naplate cestarine na autocestama trebao zaživjeti najranije 1. studenog 2026.
Novi sustav naplate cestarina: za prekršitelje kazne su velike
Tada, naime, počinje vrijediti niz novih odredbi o naplati i nadzoru naplate predviđenih ovim Nacrtom. To, doduše, ne znači da će svi koncesionari dotad uspjeti izgraditi potrebnu infrastrukturu, podići nove naplatne portale i organizirati nadzor kako je predviđeno prijedlogom zakona, pa su određene odgode itekako moguće.
No, prema svemu sudeći, od kraja sljedeće godine više neće moći posegnuti za fizičkom naplatom cestarine, nego će se baš svi morati uključiti u elektronski sustav naplate.
Već se zna od ranije, vozači lakih vozila, dakle motocikala i automobila i teretnih vozila čija najveća dopuštena masa ne prelazi 3,5 tone, moći će pritom birati hoće li koristiti model naplate pomoću očitanja registarskih pločica ili ENC uređaj, dok će vozači teških vozila cestarinu moći plaćati isključivo uređajem ENC.
Koji god model plaćanja vozači izabrali, prilikom prijave će morati unijeti registarsku oznaku, što znači da će pojedini račun i uneseno sredstvo plaćanja pokrivati isključivo jednu registraciju. Dijeljenje jednog ENC uređaja između više korisnika, što je dosad bila uobičajena praksa, tako ovime odlazi u povijest. Ako su u obitelji ili tvrtki tri automobila i sa svakim se putuje autocestom, sva tri će morati biti zasebno registrirana u elektronski sustav naplate.
Onome tko, pak, u vožnji autocestom bude uhvaćen, a da se nije registrirao u elektronski sustav naplate, bit će mu naplaćen ne samo iznos cestarine za dionicu koju je dotad prevalio, već i kazna od 120 eura. Za pravne osobe predviđene su i paprenije kazne. Tvrtkama koja svoja vozila prije vožnje autocestom ne prijave u elektronski oblik naplate vozila ili pak ne osiguraju čitljivost registarskih oznaka, prijeti kazna i do 1300 eura. Nije čudno da brojne tvrtke, posebice one koje se bave najmom vozila, nisu najsretnije ovim prijedlozima.
Više na portalu Jutarnjeg lista.