Divljanje cijena goriva ne zadava samo glavobolje potrošačima odnosno vozačima, nego i malim distributerima odnosno benzinskim postajama. Više o tome je kazao član uprave i voditelj komercijalnih poslova Dirus projekta, Drago Livančić, tvrtke koja se bavi trgovinom krutih, tekućim i plinovitim gorivima i srodnim gorivima.
Na području Dubrovačko-neretvanske županije imaju čak pet benzinskih crpki: u Metkoviću dvije, jednu u Opuzenu, u Dubrovniku odnosno u Lapadu jednu zajedno s Lukoiolom te najjužniju na Grudi, piše Dubrovački vjesnik.
– U proteklih 15 dana, zapravo, do 4. srpnja imali smo veću ulaznu cijenu no što je izlazna. Nabavljali smo gorivo kod dobavljača za po 14 kuna s PDV-om, bili smo ga obavezni prodavati za 13,08 kuna. Išli smo u negativnu maržu od 0,92 lipe na dizelu, na benzinu je to manje, ali je isto tako i na benzinu bila negativna marža. To je jedan apsurd, takva jedna odluka je sama po sebi jedna totalna utopija, ne samo da je to kršenje zakona, nego je utopija u smislu da radite s tako negativnom maržom jer osim što imate negativnu maržu, imate fiksne i varijabilne troškove. Fiksni troškovi su vam ljudi, plaća, održavanje benzinskih pumpi, a sve varijabilni su servisi i sve ono što se eventualno može dogoditi na pumpama dok radi.
– Svjesno smo išli u tu varijantu s obzirom da imamo pumpe koje su dosta zanimljivo pozicionirane u Hrvatskoj, to je recimo Gruda u Konavlima, Metković… U tim mikrolokacijama u blizini nemate druge pumpe i htjeli smo zadovoljiti potrebe lokalne zajednice i svih tih 15 dana kad je vrijedila prva mjera od 21. ili 22. lipnja do 4. srpnja smo ‘pregrmili’ taj minus jer je činjenica da smo proteklih godinu dana radili pristojno kad je bila liberalizacija cijena. Mali distributeri zakinuti su za 92 lipe razlike u cijeni koja ulazi na pumpu i koja se prodaje. Išli smo u varijantu da izdržimo tih 15 dana, međutim, u utorak je donesena odluka da ukupna ulazna cijena ne smije biti veća od maloprodajne na pumpama, što znači ukupna ulazna cijena s PDV-om i sa svime, ne smije biti veća od 13,08 lipa. I sad se javio novi problem, naš je dobavljač nama dao cijenu za 13,08 lipa, gdje nemamo nikakvu maržu nego imamo zaradu od nula kuna, međutim, obračunao je troškove prijevoza goriva i naftnih derivata od Ploča do pumpe Grude i to nas košta 30 lipa po litri i vi ste sad s prijevoznikom koji vam naplaćuje po tom cjeniku vi ste ponovno u minusu 30 lipa za tu cijenu prijevoza što dobavljači dosad nisu radili. S ovom odlukom koju je Vlada potpisala ovih sljedećih 15 dana ćemo biti u minusu 30 lipa s maržom, ističe sugovornik.
Kazuje Livančić kako će tražiti prijevoznika koji će smanjiti troškove prijevoza goriva.
– Probat ćemo naći dobavljača koji će nam za jeftiniju cijenu dovoziti gorivo da opet izdržimo 15 dana sa što manje gubitka. Međutim, nakon ovih 15 dana ukoliko se ponovno uvedu neke mjere gdje je nemoguće da se maržom financira pumpa, bit ćemo primorani zatvoriti. Ukoliko Vlada ne sagleda ozbiljnu stvar, a to je da ne možete funkcionirati, ne možete više od mjesec dana financirati potrošnju goriva. Što to znači? Kad dođete na pumpu u tankate rezervoar i mi vas po litri ‘častimo’ 30 lipa, mi više jednostavno nemamo rezerve da možemo takvu jedinu dinamiku pratiti, nema više rezervi za takve stvari! – dodaje Livnačić naglašavajući kako je, primjerice, cijela zajednica u Metkoviću naslonjena na rad pumpi, počevši od zdravstva preko policija do komunalnih službi.
Kazuje i kako mali distributeri ovisni o velikim trgovcima, a na kraju poručuje kako se “u Ministarstvu gospodarstva nisu dobro pozabavili strukturom goriva i svih problema malih distributera”.
Cijene goriva u susjedstvu: pazite kad plaćate karticom!
Na Ininoj benzinskoj crpki u Neumu cijena eurodizela je s 3.71 noćas pala na 3.66 konvertibilnih maraka. Na benzinskoj u centru Neuma cijena je ostala ista – 3.71 konvertibilnih maraka po litru. Gorivo u Crnoj Gori u utorak je pojeftinilo je za tri do četiri centa te tako litar eurodizela iznosi 1,74 eura, a litar eurosupera 98 1,74 odnosno super 1,70 eura. Svi oni koji gorivo pa i spenzu u susjedstvu plaćaju karticom, banka uzme svoj dio za konverziju valuta tako da i malo jeftinije gorivo ili spenza na kraju ne ispadnu tako ‘jeftini’. dodaje Livnačić naglašavajući kako je, primjerice, cijela zajednica u Metkoviću naslonjena na rad pumpi, počevši od zdravstva preko policija do komunalnih službi.
Piše: Bruno Lucić / Dubrovački vjesnik