Naša dnevna potreba za hranom je toliko prirodna i odvija se sasvim spontano da se ponekad čudimo zašto je ponekad izvor teških problema u njezi male djece…

TEKST SE NASTAVLJA NAKON OGLASA

Malo tko od roditelja nije se susreo s poteškoćama hranjenja djece, bilo vlastite, bilo nekoga od rodbine, prijatelja ili poznanika. Problemi su to koji se manifestiraju kroz odbijanje svake ili neke vrste hrane do obijanja žvakanja krute hrane. Roditelji s takvom djecom prolaze vrlo neugodna iskustva, npr. svakodnevno uzimanje obroka koje traje satima.

Zašto je to tako, gdje su uzroci, kakve su posljedice i kako se ovakvi problemi mogu rješavati? Razloga za ovo može biti više i uključuju medicinski, ali i psihološki moment. Primjerena prehrana osigurava dobru razinu zdravlja i normalan rast i razvoj.To osigurava prevenciju bolesti u odrasloj dobi (pretilost, hiperkolesterolemija, dijabetes…), pravilan rast, te sprječava probleme u intelektualnom razvoju i izbjegava se psihološka uznemirenost vezana uz jelo.

Mnoga djeca nemaju uravnoteženu prehranu zbog odbacivanja određenih ili čak svih namirnica.

Loše jede i ima problema sa hranjenjem 45% djece predškolske dobi. Zbog zabrinutosti roditelja djetetovom prehranom 25% njih posjećuje pedijatra. Skoro sva djece ne postižu preporučene dnevne doze vitamina D,A i E, a 50%djece ne dostiže preporučene dnevne doze kalcija i željeza. Slabom teku mogu doprinositi: anemija, povećani krajnici, učestale respiratorne infekcije (vrtićka djeca),manjak boravka i igre na svježem zraku i razna oštećenja mozga.

Zbog zabrinutosti i frustracija djetetovom prehranom roditelji često počinju davati dodatne vitamine i minerale ili nutricionističke dodatke. Dijete često postaje ćudljivo ili hirovito,uzima samo određene namirnice i djeluje tromo. Takvo dijete obično jede malu količinu. Obroci su spori s mnogim prekidima,nezainteresirano je za jelo, ima burne reakcije (da bi privuklo pozornost, želi drugo jelo, gledanje TV…).

U dijagnostici i terapiji djeteta s poteškoćama hranjena važan je interdisciplinarni(holistički) pristup pedijatra i psihologa, koji zahvaća cijelu obitelj. Postoje i fiziološke varijacije osjećaja gladi i sitosti, a i emocionalni poremećaj ranoga odnosa modulira osjećaje, pa i osjećaje gladi i sitosti.

Povezana slika

Kreativni obrasci:

  • obrok:mirno mjesto, u isto vrijeme, ne duže od pola sata, unutar obitelji i bez odvraćanja pozornosti
  • uključivanje novih namirnica: strpljivo (do 15 puta) i bez prisiljavanja, ali bez davanja alternativa. Trik je da kuša malo i da ga se pohvali ako kuša novu namirnicu. Kombinirati razne namirnice s onima koje dijete već poznaje
  • drugi savjeti: poticati neovisnu prehranu; stavljati porcije primjerene dobi; dopustiti djetetu da sudjeluje u pripremanju i da poslije može dirati hranu i pribor; ograničiti konzumaciju tekućih kalorija; pripremati hranu da izgleda privlačno; ne nuditi desert kao nadoknadu; ne kažnjavati dijete ako ne jede
  • kako olakšati osjećaj gladi: 5 obroka na dan (razmak 3-4 sata); ne dopustiti sokove,grickalice,mliječne proizvode između obroka; nuditi samo vodu
  • kako olakšati osjećaj sitosti: male porcije i neka dijete traži još; sjediti za stolom do kraja obroka
  • razlikovati jelo od emocionalnog aspekta, ne zadovoljavati dječje emocionalne potrebe hranom, izdvojiti dovoljno vremena za razmjenu emocija (grljenje, maženje, poljupci, igra, razgovor…)
  • ne nuditi deserte kao nagradu ako jede: neutralizirati vrijednost slatkiša
  • hvaliti samostalno hranjenje, pri tom imati neutralni stav vezan uz uzimanje namirnica: količinu obroka reguliraju potrebe djeteta,a ne roditelji
  • bez distrakcija (TV,igračke): ako je djetetu podijeljena pozornost, ne zamjećuje unutarnje znakove gladi i sitosti: izbjegavati igranje jelom ili previše pričanja.

Slikovni rezultat za children food

Možemo zaključiti…

Više od 45% djece u predškolskoj dobi ima problema s prehranom. To može ostaviti ozbiljne posljedice na njihov tjelesni i mentalni razvoj.

Ključno je poticanje zdravih prehrambenih navika kod djeteta kako bi se postigla kompletna i uravnotežena prehrana. Ovaj proces može biti dug i složen.

Nutritivna potpora djetetu,kompletan i uravnotežen obrok i emocionalna potpora djetetu i roditeljima osiguravaju odgovarajuću prehranu u problematičnim razdobljima.

OGLAS