U utorak, 16. studenoga, svi zaposleni u javnom sektoru dužni su predočiti digitalnu covid-potvrdu, odnosno dokaz o preboljenju, cijepljenju ili negativnom testu prilikom ulaska na posao. Isto se odnosi na sve građane starije od 16 godina koji trebaju usluge državnih i lokalnih institucija te tvrtki čiji su one osnivači. Odluka nema ograničenje trajanja, odnosno na snazi je do daljnjeg, piše Jutarnji list.
Ipak, postoje neki izuzeci, tako da se odluka ne odnosi na učenike prilikom dolaska u školu. Da bi se izbjeglo odgađanje sudskih procesa, također neće biti nužna potvrda, ali morat će se pridržavati svih epidemioloških mjera, kao i maski s višom zaštitom sigurnosti od medicinske ili platnene maske. Također, moći će se ući u poštu bez negativnog testa, ali isključivo za pošiljke koje se tiču poziva na sudove i slično.
U odluci koja stupa na snagu stoji da su dužnosnici, službenici i zaposlenici obvezni EU potvrdu ili odgovarajući dokaz predočiti prilikom ulaska u prostorije i dati je na uvid osobi koju poslodavac odredi. Ista se odluka odnosi na sve stranke koje tu dolaze, sve pružatelje usluge koji pružaju usluge u tim prostorima ili druge osobe koje tu dolaze po bilo kojoj osnovi. Prema službenom dokumentu, od predočenja covid-potvrde izuzeti su: studenti, učenici, mlađi od 16 godina, osobe koje dovode dijete ili učenika u vrtić ili školu, osobe koje prate osobu koja se ne može brinuti za sebe, osobe koje u područje HZZO-a dolaze podići svoju covid-potvrdu, korisnici poštanskih usluga koji moraju preuzeti pošiljke čije bi nepreuzimanje imalo pravne posljedice i osobe koje imaju kontraindikaciju na cjepivo.
Što se tiče samih potvrda, njihova je valjanost 12 mjeseci od druge doze, odnosno 12 mjeseci od primitka treće doze. Sve osobe koje su preboljele covid u posljednjih 12 mjeseci mogu dobiti potvrdu od liječnika i ona će se smatrati ispravnom, i to neovisno o tome je li nastala na temelju PCR-a, brzog antigenskog testa ili je osoba bila tzv. vjerojatni slučaj.
Prema nekim procjenama, smatra se da je oko 70 posto zaposlenih u javnom sektoru preboljelo covid ili su se testirali, a broj onih koji će trebati test je oko 110 tisuća. Osim njih, tu su i građani koji će trebati negativan test za ulazak u ustanove. Zbog toga, od 420 dosad registriranih laboratorija, Ministarstvo zdravstva širi broj testnih mjesta na 6407 i njima je danas poslan dopis. Tvrtke mogu osigurati testiranje u vlastitim prostorima, ali tada će potvrda vrijediti isključivo za ulazak na posao, odnosno neće biti valjana 48 sati za odlazak na druga mjesta koja propisuju covid-potvrdu.
Testirat će moći svi – od ginekologa, ortopeda i ostalih liječnika do stomatologa i farmaceuta, no još uvijek nema povratne informacije koliko će njih pristati da kod njih bude testni punkt. Također, iz HZJZ-a i Ministarstva zdravstva navode da su osigurane dovoljne količine brzih testova koji će se rasporediti po zavodima za javno zdravstvo diljem zemlje. Logično je da, primjerice, ginekolozi, za razliku od ljekarni, nemaju pripremljene testove, stoga će ih morati hitno preuzeti.
Kao što je prije rečeno, zaposlenici će sami platiti test, a novac će im se refundirati. No, kako kažu iz Stožera, oni ne mogu privatnicima određivati cijenu. Tako će brzi antigenski test u državnim institucijama stajati oko 105 kuna, a u privatnima stoji i više od 150 kuna.
Potpredsjednik Vlade i šef Nacionalnog stožera Davor Božinović dao je preporuku privatnim tvrtkama da uvedu covid-potvrdu, ali njihove troškove neće pokrivati država. Božinović smatra da zdravlje nema cijenu.
– Svi će se morati testirati najmanje dva puta tjedno. Oni na koje se odnosi odluka, moći će se testirati na 6407 testnih mjesta, a popis mjesta je na službenim stranicama HZJZ-a. Mjera se uvodi iz epidemioloških razloga, a covid-potvrda je dokaz da je osoba cijepljena, negativna ili je preboljela covid. Oni koji odbiju pokazati covid-potvrdu ili odbiju testiranje, neće moći ući u prostorije – izjavio je Božinović.
Ministar zdravstva Vili Beroš rekao je da uvođenje covid-potvrda nije ukidanje sloboda.
– Ova mjera se može usporediti sa slobodom upravljanja autom kad se moramo pridržavati pravila. Prolazak kroz crveno nije ljudsko pravo. Pridržavamo se mjera da se zaštitimo od virusa. U tom kontekstu mogu reći da svaki dan naučimo nešto novo. Ostaje tvrdnja da je cijepljenje najbolja mjera zaštite od virusa – izjavio je Beroš i dodao da i tamo gdje su svi cijepljeni, povremeno dolazi do proboja virusa. Zato je potrebno i dalje se pridržavati osnovnih epidemioloških mjera.
– Cijepljenje i epidemiološke mjere su dva elementa, no pojavljuje se i treći, a to su novi lijekovi. Mi smo stupili u kontakt s proizvođačima i pregovaramo oko nabave tih lijekova za hrvatske građane – rekao je Beroš.
Sama kontrola covid-potvrda provodit će se na ulazu u svaku tvrtku ili instituciju i to organiziraju oni sami, a postoji mogućnost dodatne kontrole i samih kontrolora.
Ako se cijepite trećom dozom, potrebno ponovno izvaditi covid-potvrdu
Nacionalnom stožeru danas su se pridružili i iz AKD-a kako bi još jednom pojasnili kako do covid-potvrde.
Jure Sertić iz AKD-a rekao je da je dosad izdano 2,799.799 potvrda te da je postupak jednostavan.
Osobe koje imaju covid-potvrdu na temelju dviju doza pa dobiju treću dozu cjepiva morat će zatražiti novu covid-potvrdu. Dakle, u slučaju da se građani cijepe i trećom dozom, poručuju kako je potrebno ponovno izvaditi covid-potvrdu nakon cijepljenja booster dozom.
– Ona ne znači automatsko produljenje, nego osoba mora izvaditi novu potvrdu. Ona vrijedi 365 dana od zadnje doze – kažu iz AKD-a. Svaka promjena statusa cijepljene osobe zahtijeva da osoba izvadi novu potvrdu. Važno je naglasiti da svako od 6500 testnih mjesta izdaje covid-potvrdu.