Sveti Rok(o) je jedan od omiljenijih svetaca u cijeloj Europi, pa tako i u Hrvatskoj, pa tako i u Neretvanskoj dolini koja je omeđena crkvama, kapelama u čast Zaštitnika od kuge, kolere i drugih zaraznih bolesti.
Slavi se u Opuzenu, Podgradini, Slivnu Ravnu, Vidonjama, Metkoviću, Borovcima, Otrić-Strugama, Desnama, Podrujnici… A brdo Predolac, na čijim padinama počiva stari Metković i na kojem se nalazi zavjetna crkva posvećena sv. Ivanu Nepomuku i sv. Roku, u prošlosti se zvao Sveti Roko. Sve to govori što je morilo naše ljude u ovom prostoru.
Premda stoji kao nijemi spomenik vremena kada je u ovoj prodolini između Male i Velike Rujnice vrvio život, jednom godišnje, 16. kolovoza, upute se ljudi iz pravca naselja sa sjeveristoka (Podrujnica), s jugozapada (Desane), a nekada i sa sjevera (Borovaci) častiti svoga zaštitnika.
Tako je bilo i jutros! Rogotinsko-desanski župnik don Ivica Barišić je slavio sv. misu s ophodom ispred svečeve crkve na Rujnici u kojem je sudjelovalo 200-tinjak vjernika.
Večeras u 19 sati sv. misa u čast sv. Roka bit će i na metkovskom Predolcu.
Već desetljećima blagdan Velike Gospe tradicionalno se u vrgorskom kraju slavi u Velikom Prologu i Mijacima.
Velik broj vjernika iz Vrgorske krajine, Hercegovine i doline Neretve dolazi od ranog jutra u Veliki Prolog pokloniti se Majci Božjoj za sve što je učinila za njih u proteklih 12 mjeseci, a neki od njih i bosi pješače kilometrima u znak zavjeta, piše Slobodna Dalmacija.
S druge strane, u Mijacima, malom planinskom selu, puno je manja gužva, dođu raseljeni mještani sa svih strana, od Splita, Makarske, Orebića… Otvore svoje obiteljske domove, pomole se, provesele i zapjevaju ispred svojih ognjišta i pod starom kostelom.
Jer vrijeme se u ovim selima računa od Gospe do Gospe, tako je bilo desetljećima i to su nove generacije prihvatile bez puno pogovora. Svetu misu s procesijom u Mijacima predvodio je župnik don Mate Munitić. Bila mu je to posljednja proslava prije premještaja u novu župu, u Vinišće kod Marine.
Osim mise s procesijom u Velikom Prologu, godinama se održava i tradicionalni sajam, gdje su prodaje domaći luk, kapula, motike, dršci, kosori, sačure, krtoli… sve što svaka kuća treba i mora imati, ali i nezaobilazna dobra pečena janjetina i kozletina. Kupaca je ove godine bilo, ali broj štandova, zbog problema s koronavirusom, morao se reducirati.
– Dosad bismo imali četrdesetak štandova, ali ove smo ih godine zbog epidemiološke situacije morali smanjiti za gotovo upola. Sve je napravljeno u skladu s uputama lokalnog i Nacionalnog stožera civilne zaštite, ali to neće umanjiti proslavu Velike Gospe, jer je to blagdan koji znači sve za ljude u ovom kraju, oni svoju kalendarsku godinu računaju prema Velikoj Gospi. Izlagači su se potrudili da svi koji dođu na svetu misu i sajam pronađu nešto za sebe. Pet ljudi vrti pečeno, mislimo da će se danas ispeći oko 200 komada – kazala nam je Mia Dropulić, predsjednica Mjesnog odbora Veliki Prolog.
Gospin kip u tradicionalnoj procesiji ove su godine nosile vrgorske zdravstvene radnice koje dolaze iz ove župe, dr. Nada Jelavić, dr. Bernardica Erceg, dr. Matea Jelavić i medicinska sestra Antonija Franić, u znak Gospina zagovora i pomoći u borbi protiv koronavirusa.
Središnju misu u koncelebraciji s velikim brojem svećenika iz Biokovskog dekanata služio je don Tonći Matulić, bivši dekan Katoličko-bogoslovnog fakulteta u Zagrebu.
Nedavno provedeno istraživanje u Velikoj Britaniji pokazalo je kako je čak 1,4 milijuna nesreća i opasnih situacija uzrokovano vožnjom u japankama.
No, u većini europskih država vožnja automobila u japankama nije zabranjena pa stoga velik broj vozača ljeti vozi u japankama bez ikakvih posljedica. Isto je i u Hrvatskoj.
Problem vožnje automobila u japankama je u tome što se zbog svojeg oblika lako mogu zavući pod papučice, što je u vožnji iznimno opasno. Produžava se vrijeme reakcije, a manje iskusni vozači mogu početi paničariti i u potpunosti se splesti. Obzirom da su pojedini vozači svjesni kako su japanke opasne, odlučuju se voziti bosi, ali stručnjaci upozoravaju da niti to nije dobro rješenje budući da je potrebno koristiti veću silu da bi se stisnula papučica kočnice.
Osim japanki opasne su sve vrste natikača i sandala koje su labavo pričvršćene za stopalo. Za vožnju automobila najbolji izbor su lagane tenisice, jer omogućavaju najbolju kontrolu, piše Autopress.hr.
Pojedine države u svojim su zakonima o sigurnosti cestovnog prometa propisali kazne za vožnju automobila u japankama. Francuzi naplaćuju globu od 90 eura, a španjolski policajac kaznit će vas s čak 200 eura.
Postaje križnoga puta stare 230 godina zasjale su u novom sjaju i nakon pedeset godina su vraćene u crkvu Gospe Karmelske na Bagaloviću odakle su bile uklonjene zbog velikih oštećenja.
Postaje su vrijedni rad tirolskog majstora te spadaju među starije sačuvane slike postaja Križnog puta u Splitsko-makarskoj nadbiskupiji.
– Zahvalni Bogu nakon duge restauracije obnovljene su vrijedne postaje Puta Križa koje su uklonjene zbog dotrajalosti prije 50 godina. Postaje križnog puta nastale su kao narudžba vjernog puka Bagalovića u razdoblju od 1789.-1790. – objavio je župnik don Damir Bistrić.
Fotografije postaja prije i nakon restauracije možete pogledati na FB stranici Župa Gospe Karmelske-Bagalović…
Nakon pljuska koji je u subotu pogodio područje Mostara građani su snimili uznemirujuće snimke na Neretvi.
U rijeku se ponovno ulila veća količina otpadnih voda. Ova pojava nije neobična, s obzirom da se ponavlja nakon svake kiše koja padne u gradu na Neretvi. Krivicu građani vide u tome što u rad nisu pušteni kolektori koji su upravo ovakve pojave trebali spriječiti, piše Bljesak.info.
Tijekom protekle noći, oko 2 sata ujutro, na državnoj cesti D-8 u blizini skretanja prema kamenolomu Glavice dogodila se prometna nesreća u kojoj su ozlijeđene dvije osobe. U nesreći su sudjelovala dva osobna vozila švicarskih i dubrovačkih registarskih oznaka.
Ozlijeđene osobe su prevezene u KBC Split. Na teren su izašle sve žurne službe a očevid su obavili djelatnici PP Metković.
U Dubrovačko-neretvanskoj županiji je u posljednja 24 sata zabilježeno deset novih slučajeva zaraze COVID-19 infekcijom. No, napomenimo kako se u jednom od tih slučajeva radi o mlađoj ženskoj osobi s prebivalištem u Zagrebu, koja je već napustila područje Dubrovačko-neretvanske županije, priopćio je danas županijsku Stožer civilne zaštite.
Što se preostalih devet slučajeva tiče, radi se o tri mlađe ženske osobe i jednoj ženskoj osobi srednje dobi te o četiri mlađe muške osobe i jednoj muškoj osobi srednje dobi.
Troje od njih imaju prebivalište u Zagrebu, s tim da se dvoje trenutno nalaze u Dubrovniku, a jedna u Pločama. Od preostalih osoba pozitivnih na COVID-19, jedna je iz Dubrovnika, jedna iz Metkovića, jedna iz Janjine i tri iz Ploča.
Važno je istaknuti kako u Dubrovačko-neretvanskoj županiji ne postoji žarište niti lokalna transmisija, jer je od danas pozitivnih osoba, njih šestoro zaraženo izvan naše županije, dvoje su kontakti već prije pozitivnih osoba, a za dvoje je epidemiološka obrada u tijeku.
S današnjim su danom izliječene dvije osobe; jedna iz Ploča i jedna iz Blata.
Od početka pandemije analizirano je ukupno 7248 uzoraka.
U OB Dubrovnik je hospitalizirana jedna osoba pozitivna na COVID-19.
U samoizolaciji je ukupno 276 osoba, a u posljednja 24 sata nije zabilježeno niti jedno kršenje mjere. Od početka pandemije zabilježeno je ukupno 50 kršenja mjere samoizolacije.
Stožer CZ DNŽ i dalje apelira na građane da se drže svih propisanih mjera od strane Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i Stožera civilne zaštite RH.
Koncertom Kvarteta Papandopulo sinoć je na terasi Ljetne scene GKS-a završen program ovogodišnjega Metkovskog ljeta.
Kvartet Papandopulo jedan od najuspješnijih hrvatskih komornih sastava a čine ga saksofonisti Nikola Fabijani, Gordan Tudor, Goran Jurković i Tomislav Žužak koji su već više puta nastupali u Metkoviću posljednjim godina.
Svoj su nastup započeli Duboisovom skladbom ‘Quatour’ te nastavili Campovom ‘Tintamare’, Tudorovom ‘Scene’ i Papandopulovom ‘Tri studije’, da bi koncert efektno završili Obradovićevom ‘Petrichor’ i Rossinijevom ‘Rossini per quatro’.
Prije koncerta umjetnike je najavila ravnateljica UKS-a Zrinka Mijoč te publici zahvalila na praćenju programa ovogodišnjega Metkovskog ljeta.
Danas je svetkovina Velike Gospe i još noćas su hodočasnici pošli prema marijanskim svetištima kojih kod nas ne nedostaje.
U dolini Neretve Velika Gospa se posebno slavi u župi Slivno, na ostacima utvrde Smrda(e)ngrad iz 17. st. u kojoj se nalazi crkva Velike Gospe koja je prvotno nosila naslov sv. Roka. Hodočasnici su krenuli od stare župne crkve sv. Stjepana Prvomučenika, a neki su se uspeli i iz smjera Kleka, na misu zornicu u 6 sati. Središnje misno slavlje je u 10 sati.
U župi Plina Stablina Velika Gospa se slavi na Oblićevcu. Stara župna crkva koja je nekada nosila naslov Gospe od Blagovijesti, a potom Velike Gospe. Uočnicu (vigiliju) blagdana Velike Gospe predvodio je don Ante Bitunjac, župnik iz Ploča. Svečanu sv. misu s proceijom u 11 sati predvodio je don Ivan Kešina, profesor na KBF-u u Splitu.
I župa Uznesenja Blažene Djevice Marije Dusina–Veliki Prolog slavi svoju nebesku zaštitnicu. Svečanu misu s procesijom u 10:30 sati predvodio je don Tonči Matulić. Jutarnje mise su bile u 6, 7, 8 i 9 sati, a poslijepodnevna misa je u 18 sati.
Velika Gospa je zaštitnica župe Dračevo i središnje misno slavlje u 11 sati slavi don Domagoj Markić. Na vigiliju Velike Gospe je bila posveta župne crkve koju je izvršio biskup Ratko Perić. U crkvu Uznesenja Marijina je nekoliko dana prije toga postavljen i novi maramorni oltar.
Glavno radničko vijeće, nakon održanog sastanka sa Upravom društva HŽ Cargo d.o.o., gdje su obje strane iznijele činjenice i to potkrijepile podacima, donijelo je odluku da nije suglasno sa Prijedlogom odluke o zatvaranju organizacijske jedinice Regionalnog područja HŽ Cargo Jug – službeno mjesto Ploče, piše Rogotin.hr.
Podsjetimo, Uprava HŽ Carga namjerava zatvoriti pločansku ispostavu u kojoj je, nakon niza smanjenja broja radnika zadnjih godina, ostalo još 32-je zaposlenika, među kojima je i 19 hrvatskih branitelja. U obrazloženju odluke stoji kako su nastupile promjene na željezničkom tržištu, ušli su privatni prijevoznici na liberalizirano tržište željezničkih usluga, te da trgovačko društvo HŽ Cargo d.o.o. već duži vremenski period ostvaruje gubitak tereta na području Ploča. „Prema pokazateljima rada u 2019. i prvih šest mjeseci 2020. godine društvo HŽ Cargo d.o.o. ostvaruje pad prihoda na području Ploča više od 90 posto“, stoji u obrazloženju, a kao dodatni razlog navodi se situacija s koronavirusom i stečaj Aluminija Mostar. Radnicima su ponuđene tri opcije zbrinjavanja, a oni su, pak, ogorčeni ponašanjem odgovornih iz HŽ Cargo prodaje koji su na natječajima gubili poslove od konkurencije koja, za razliku od HŽ Carga, nije imala lokomotive ni vagone.
Nakon usvajanja svih relevantnih činjenica i podataka od strane Uprave HŽ Carga za period od šest mjeseci, Glavno radničko vijeće smatra da s drugačijom organizacijom rada i s potrebnim brojem izvršitelja poslovna jedinica Ploče može pozitivno poslovati. „Prema Vašim izračunima trošak devet (9) radnika s troškovima trasa, ranžiranja i troškova prema Luci Ploče i režijama ne iznose više od 900 tisuća kuna. Mišljenja smo da samo s osnova postojećih potpisanih ugovora možemo ostvariti prihode dovoljne za uspješno poslovanje. Suglasni smo da se možebitni višak, ako su radnici za to zainteresirani, zbrinu kroz Željeznički fond, a radnici koji su traženi na tržištu odmah rasporede na rad u druga mjesta rada gdje HŽ
Cargo pruža uslugu prijevoza. Dojam koji ste ostavili na članove Glavnog radničkog vijeća daje optimizam za nastavak poslovanja društva i bez obzira na pad količine prevezenih tona, odnosno pad prihoda koje je s obzirom na ostvarenu naplatu dovelo organizacijsku jedinicu u daleko bolju poziciju nego prethodnih godina kada su stvoreni i pored ostvarenog prijevoza milijunski gubici, mi smo mišljenja da ste Vi kompetentnija Uprava od prethodne i da ćete poduzeti sve radnje kako bi povećali opseg prijevoza tereta u spomenutoj jedinici. Kako se u ovom trenutku pojavljuju novi privatni prijevoznici, smatramo da i HŽ Cargo d.o.o. može i mora naći vlastiti interes na spomenutom području“, smatra Tomislav Klarić, predsjednik Glavnog radničkog vijeća, prenosi Rogotin.hr.
Glavno radničko vijeće također smatra da većim angažmanom Prodaje na području Ploča i koridoru iz Luke Ploče prema BiH, Ploče moraju ostati organizacijska jedinica HŽ Carga, te da problem neprofitabilnog poslovanja nije samo problem organizacijske jedinice Ploče već velikim dijelom i drugih organizacijskih jedinica na cijelom području Republike Hrvatske.
Temeljem predstavki predstavnika branitelja i sindikata iz HŽ Carga Ploče, nadležnom Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, te Upravi HŽ Carga, obratilo se Ministarstvo hrvatskih branitelja. Iz toga Ministarstva zamoli su da se ispitaju svi navodi iz predstavki, te da se podnositeljima dostavi odgovor o potencijalnim rješenjima.