-

Topla gesta policijskih službenika Policijske postaje Metković

U ovim izvanrednim okolnostima koje su policijske službenike stavile u centar događanja gdje su svakodnevno izloženi i usmjereni na sprječavanje širenja virusa, sprječavanje nepotrebnih socijalnih kontakata, ali i održavanje povoljnog stanja sigurnosti, imali smo priliku vidjeti da se mnogi naši sugrađani, posebice oni starije životne dobi, nalaze u nezavidnoj situaciji.

Ponukani viđenim, policijski službenici Policijske postaje Metković, imali su potrebu pomoći onima kojima je pomoć potrebna.

Ujedinili su se i međusobno prikupili novčana sredstva kojima su kupljene prehrambene namirnice i sredstva za osobnu higijenu koja su donirana Gradskoj organizaciji Crvenog križa Metković koji će prikupljenu donaciju podijeliti najpotrebitijima.

Prof. Romić za Net.hr: Premijer bagatelizira probleme u poljoprivredi

O stanju u poljoprivredi i interventnim mjerama za poljoprivredne proizvođače Net.hr je razgovarao s prof. dr. Davorom Romićem s Agronomskog fakulteta u Zagrebu.

Zbog krize koju je izazvao koronaviurs u Hrvatskoj se ovih dana opet mnogo govori o poljoprivredi. Očekivanja su iznenada visoka, razmatra se koliko se u Hrvatskoj može proizvesti hrane, zašto su polja tako prazna, ministar rada Josip Aladrović spominje moguće preusmjeravanje u poljoprivredu novonezaposlenih, a ministrica poljoprivrede Marija Vučković ponosno je predstavila i interventne mjere za hrvatske poljoprivrednih proizvođače, no, oni poručuju – to nas neće spasiti.

O stanju u poljoprivredi, mjerama koje su predstavljene, te o problemu neobrađenih površina, Net.hr je razgovarao s dr. Davorom Romićem, profesorom s Agronomskog fakulteta u Zagrebu, poznatim znanstvenikom s područja poljoprivrede. Profesor Romić se posebno bavi problematikom navodnjavanja, ali istražuje i mnogo šire, korištenje prirodnih resursa za poljoprivredu, sudjeluje u brojnim međunarodnim projektima, a ostao je upamćen i kao nestranački ministar poljoprivrede u kratkotrajnoj Vladi Tihomira Oreškovića – gdje se uključio na poziv Mosta.

U kakvom je stanju resor poljoprivrede nakon što ga je preuzela ministrica Marija Vučković? Jesu li mjere, potezi koje je ona pokrenula, donijeli poboljšanje u hrvatskoj poljoprivredi?

Romić: Kad smo razgovarali na sličnu temu prije nešto više od godinu dana u fokusu je bio “kaos” u sektoru poljoprivrede, ali i u području tržišta poljoprivrednih proizvoda, kontroli lanaca opskrbe, primjeni zakona o nepoštenim trgovačkim praksama, politikama raspolaganja državnim poljoprivrednim zemljištem, stanju ruralnih područja, iseljavanju stanovništva i zapuštanju poljoprivrednog zemljišta. Ako je premijer Plenković uvidio potrebu otkazivanja funkcije tadašnjem ministru poljoprivrede Tolušiću onda je bilo za pretpostaviti da će promjena osobe na čelu Ministarstva poljoprivrede polučiti promjene dotadašnjih neuspješnih politika u tom sektoru.

No, ministrica je odmah izjavila da će nastaviti politiku svog prethodnika, tako da je u startu bilo jasno da nema namjeru kritički razmotriti učinke ministarstva u mandatu njezina prethodnika. Sukladno osobnoj ekspertizi ministrica je najavila uglavnom administrativne promjene, kao što su primjerice e-iskaznice i ostale procedure te neke horizontalne mjere koje u suštini nisu usmjerene na proizvodnju. Ako se složimo s činjenicom da hrvatska poljoprivreda nije u stanju osigurati prehrambenu sigurnost stanovništva, da nam ruralni prostor stari i odumire, da mladi i obrazovani odlaze, da se interes za bavljenje poljoprivredom drastično smanjuje, da se broj OPG-ova kao nositelja proizvodnje smanjuje, te da su jako izloženi rizicima poslovanja, onda možemo staviti pod upitnik učinke predloženih “mjera”.

Iza “mjera” zapravo nema mjera, nema odlučnosti ili znanja za promjene pa tako niti alata kojima bi se provele promjene u sustavu. U mandatu ove vlade na čelu s premijerom Plenkovićem poljoprivreda je i dalje ostala na marginama interesa gospodarstva u Hrvatskoj. Ako nam je u zadnjem razgovoru fokus bio na “kaosu” koji vlada u sektoru poljoprivrede, sada je “mjera” postala novi sinonim za kaos. Premijeru nije bilo važno da struka odredi mjere, pa je nakon Tolušića izabrao ministricu sličnih kompetencija za sektor poljoprivrede, šumarstva, veterinarstva i pratećih područja. Očigledno da smo postigli kolektivni imunitet za ovu vrstu zaraze pa stoga struci za rješavanje ove epidemije koja uništava hrvatsku poljoprivredu ovdje nema mjesta.

Dakle, smatrate da predstavljene mjere nisu dovoljne? Ili da su posve promašene?

Romić: Mjere kojih nema jednostavno ne možete komentirati. Vjerujem da bi struka s interesom raspravila mjere kad bi joj one bile predstavljene. Na primjer, koje mjere zemljišne politike provodi ova Vlada? Koje su mjere i učinci mjera u ranjivim sektorima poljoprivrede, primjerice u mljekarstvu, stočarstvu, povrćarstvu, voćarstvu? Koje su mjere za smanjenje uvoza hrane? Koje su mjere poduzete za povećanjem samodostatnosti poljoprivrednim proizvodima za koje imamo agroekološke uvjete uzgoja? Koje su mjere poduzete za zadržavanje mladih i obrazovanih u ruralnom području? Ostaje nam samo slagati slagalicu nepovezanih informacija koje dobivamo iz različitih izvora.

Dakako da se niti struku ne može amnestirati od odgovornosti za takvo stanje, jer svrstavanje i dodvoravanje politici ruši autoritet struke i olabavljuje opravdane i argumentirane pritiske koji bi mogli i morali rezultirati pozitivnim pomacima i promjenama. Određivanje poljoprivrede kao strateške gospodarske grane u Hrvatskoj i provedba mjera je conditio sine qua non ekonomskog prosperiteta.

Ministarstvo poljoprivrede je predstavilo i posebne mjere za suzbijanje posljedica koronavirusa kod hrvatskih poljoprivrednih proizvođača. Kako ih ocjenjujete?

Romić: Da se u sektoru poljoprivrede prije ove krize izazvane pandemijom koronavirusa već bilo započelo s rješavanjem ključnih problema, uređivanjem sustava i sređivanjem “kaosa”, sada bi bilo puno lakše jasno odrediti i ciljano usmjeriti ove interventne mjere. Bilo bi još jednostavnije da je Ministarstvo poljoprivrede moglo preuzeti mjere od Europske unije, ali niti je Europska komisija pokazala kreativnost niti mjere odgovaraju našoj strukturi poljoprivrede. Države koje imaju uređen sustav mogu poduzeti i ciljane mjere. Naš kaotičan sustav je nastao kao posljedica političkog pragmatizma i povlađivanja interesnim skupinama pa ga prvo treba urediti. No, vratimo se na mjere Europske komisije. Ono što se može iščitati jest to da države članice ne moraju žuriti s predajom godišnjih izvješća, kontrole korištenja EU sredstava mogu biti rjeđe i manje striktne te se mogu ublažiti administrativne procedure izmjena programa ruralnog razvoja.

Nadalje, poljoprivrednici dobivaju više vremena za prijavu za potpore, fleksibilnost u korištenju kredita za obrtna sredstva u sklopu financijskih instrumenata i sredstva koja su ostala nepotrošena u fondu ruralnog razvoja mogu se prenamijeniti. Naše ministarstvo je preuzelo dio tih mjera premda nije jasno na što su one zapravo usmjerene odnosno koji se učinci očekuju. Veći dio mjera odnosi se na odgode (plaćanja zakupa za zemljište, odgode izvršenja ugovornih obveza korisnicima investicijskih mjera iz ruralnog razvoja). To će pomoći dijelu poljoprivrednika i ribara i imat će pozitivan utjecaj na njihov dohodak. Međutim, time se ne pridonosi povećanju proizvodnje. Proizvodno-vezana plaćanja mogu imati utjecaj na proizvodnju, ali moraju biti usmjerena na poljoprivrednike i ne bi se u konačnici trebala “preliti” prema prerađivačima.

Jedna od interventnih “mjera” vezana je za javnu nabavu. Iz dostupnih izvora nije vidljivo imaju li OPG-ovi ili domaći proizvodi prednost i kako se to određuje. Navodi se “obvezno primjenjujući kriterije koji se odnose na kvalitetu poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda, veću svježinu ili niže opterećenje okoliša u pogledu kraćeg prijevoza”, a u tome mogu sudjelovati svi gospodarski subjekti, pa tako i trgovci i uvoznici. Jedan od pozitivnih napredaka u trgovanju poljoprivrednim proizvodima potaknut trenutačnom krizom jest uspostava digitalnih tržnica. Sigurno je da će brojnim poljoprivrednim gospodarstvima trebati pomoć stručnih službi da se prilagode takvom načinu plasmana svojih proizvoda.

Premijer Plenković je na sjednici Vlade iznio podatak da će se ukupno 55,5 milijuna kuna staviti na raspolaganje hrvatskim poljoprivrednicima, ribarima i selu u ovo krizno vrijeme. To može polučiti trenutačni vatrogasni učinak, ali neće imati niti kratkoročne, a kamoli dugoročne pozitivne efekte. Dakako da je svaka pomoć ugroženom sektoru dobrodošla, ali bez promišljenih dugoročnih mjera neće biti niti oporavka cijelog sustava. Pretpostavljam da poljoprivredni proizvođači očekuju i davno najavljenu isplatu poticaja od 800 milijuna kuna kako bi u ovo teško i neizvjesno vrijeme nastavili s proizvodnjom.

Često se ovih dana spominje da Hrvatska ima golemi postotak neobrađenih površina, prema nekim izračunima čak 70 posto, da je to zapušten kapital koji bi trebalo aktivirati. No, kako je uopće došlo do tog “zapuštanja”? Koje su ključne pogreške učinjene proteklih 30 godina?

Romić: Tema loših politika u gospodarenju poljoprivrednim zemljištem je već toliko istrošena da nam ostaje samo ponavljati činjenice koje su već odavno znane ili slušati prebacivanja odgovornosti s lokalne na državnu razinu i obrnuto, ovisno o tome koja je stranka na vlasti. Institucije u čijim je nadležnostima upravljanje resursima, putem različitih sustava između ostaloga prikupljaju podatke i o raspoloživosti i načinu korištenja poljoprivrednog zemljišta. Čak štoviše, u zadnjih pet-šest godina sam participirao u realizaciji projekata koji su jasno pokazali da zemljišne resurse ne koristimo u punom potencijalu. Licitirati postocima, kao što je ovih 70 posto neobrađenog poljoprivrednog zemljišta, pokazuje da oni koji lansiraju takav podatak ne znaju pravilno tumačiti rezultate takvih prostornih analiza. Prema podacima iz 2019. godine, u Republici Hrvatskoj je bilo 542.760 ha nekorištenog zemljišta ili oko 22 posto od ukupnog poljoprivrednog zemljišta. Projekti kojima je, uz ostalo, provedena i inventarizacija poljoprivrednog zemljišta u Hrvatskoj plaćeni su javnim novcem i kao takvi su javno dostupni, između ostalih i Ministarstvu poljoprivrede. Zašto se onda u javnosti stječe dojam da ne znamo što imamo i kako time upravljamo? Jedan jednostavan razlog bi mogao biti upravo taj 30-godišnji sindrom – kad se identificira nezadovoljavajuće stanje tada netko mora preuzeti odgovornost.

Stječe se dojam da se novim zakonima o poljoprivrednom zemljištu situacija samo komplicira, a ne pojednostavljuje?

Romić: Jedna od konstatacija koja se godinama ponavlja jest i to da od osamostaljenja u Hrvatskoj nije vođena smišljena i konzistentna poljoprivredna politika. Ako se ograničimo samo na poljoprivredno zemljište kao ključni element dovoljno je reći da se Zakon o poljoprivrednom zemljištu od 1991. godine mijenjao 18 puta, a glavnina promjena se odnosila na zemljište u vlasništvu RH (državnog zemljišta ima oko 800.000 ha). I dalje smatram da je namjera uvijek bila samo jedna: politiku raspolaganja državnim poljoprivrednim zemljištem koristiti kao sredstvo za održavanje političke moći, što bi moglo biti sinonim za manipulaciju, a ne provesti reformu sa stvarnom željom za rješavanjem problema i eliminacijom “kaosa”. Zadnjim promjenama Zakona o poljoprivrednom zemljištu iz 2018. godine najavljivane su radikalne promjene, a njime definitivno ništa nije riješeno. K tome, ministrica sada najavljuje i nove izmjene, pa kako da se ne pitamo do kada tako? I to je suština 30-godišnjeg problema. Da je poljoprivreda bila prioritet sada bismo već bili riješili ključne probleme, a to je neobrađeno/nekorišteno poljoprivredno zemljište, niski prinosi i relativno niska tehnologija proizvodnje, negativna trgovinska bilanca, nepovoljna struktura poljoprivrednih gospodarstava u pojmovima veličine zemljišta i starosne i obrazovne strukture upravitelja poljoprivrednog gospodarstva te ovisnost o potporama što se odražava na nizak dohodak u poljoprivredi, (ne)konkurentnost na globalnom tržištu i ovisnost o uvozu. Ako imamo dovoljno podataka da analiziramo stanje i identificiramo probleme, tada bismo morali moći donijeti mjere za njihovo rješavanje.

Da za sadašnje stanje postoji jasna politička odgovornost dokaz je to da svaka politička stranka u svojim programima naglašava potrebu za povezivanjem poljoprivrede i prehrambene industrije, realizaciju zeleno-plave Hrvatske, pozicioniranje OPG-ova kao nositelja poljoprivredne proizvodnje, nužnost izbacivanja špekulanata iz sustava, potrebu za donošenjem strategije poljoprivrede i prehrambene industrije. Hrvatska je propustila praktično postaviti poljoprivredu i prehrambenu industriju kao strateške gospodarske i razvojne grane, opravdanja za propuste traže se u prilagodbama direktivama Europske unije umjesto da se radilo na definiranju mjera poljoprivredne politike i razvijanju modernog sustava praćenja poslovanja u poljoprivredi koji će pomoći njihovu kreiranju, kontroli provedbe i evaluaciji učinaka.

Govorite o političkoj odgovornosti i na lokalnoj i na nacionalnoj razini?

Romić: Naravno da postoji politička odgovornost. Mogu to argumentirati na primjeru zapuštanja poljoprivrednog zemljišta Konavoskog polja kao najjužnijeg krškog polja u Dubrovačko-neretvanskoj županiji. Od oko 2500 hektara poljoprivrednog zemljišta samo 317 ha je u državnom vlasništvu, dio parcela je u procesu povrata, sustavi odvodnje su zapušteni, prosječna veličina parcela je oko 1000 m2, danas se obrađuje oko 11% površina, a ostatak zarasta prirodnom vegetacijom. A sve u blizini najatraktivnijeg i najposjećenijeg turističkog područja Hrvatske. Je li moguće ne vidjeti političku odgovornost za takvo stanje ako je u Dubrovačko-neretvanskoj županiji sadašnja vladajuća stranka uz župana kojemu je ovo treći mandat, a sadašnja ministrica poljoprivrede bila je i dožupanica?

Pri tome je u općini Konavle HDZ na vlasti 28 godina. Kako onda funkcionira lokalna i regionalna uprava i kakva je njihova veza sa centralnom vlasti? U ovom primjeru logično bi bilo zaključiti da nisu imali problema u komunikaciji, a to može jedino značiti da im poljoprivreda jednostavno nije bila važna, ali da niti ne upravljaju resursima. U konačnici se postavlja pitanje smisla postojanja takvog ustroja državne uprave. Slične primjere možemo naći redom u svim južnim županijama, krenuti od Vrgoračkog, Imotskog, Petrova polja, Benkovačkih polja i Ravnih kotara pa sve do Istre – situacija je gotovo identična, obrađuje se svega od jedan do 10% ukupnog poljoprivrednog zemljišta. Ili precizno, nekorištenog zemljišta u Dubrovačko-neretvanskoj županiji je 35.174 ha, Splitsko-dalmatinskoj župniji 79.968 ha, Šibensko-kninskoj županiji 87.827 ha, Zadarskoj županiji 50.515 ha, Istarskoj – 27.879 hektara, i tako dalje.

U kontinentalnom dijelu Hrvatske situacija je drugačija.  Najmanje nekorištenog poljoprivrednog zemljišta imamo u istočnom dijelu Hrvatske gdje je bilo i najviše državnog zemljišta. Povijesno su se komasacije provodile većinom za okrupnjavanje parcela u državnim poduzećima. Danas su u tom području izraženi prijepori oko programa raspolaganja državnim zemljištem pa se i tu dovodi u pitanje funkcioniranja lokalne uprave i njihove veze sa centralnom vlasti.

Koja su moguća rješenja? Kako “oživjeti” toliko tog usitnjenog, zapuštenog zemljišta?

Romić: U većini država EU-a nema zapuštenog poljoprivrednog zemljišta što znači da je vođena smišljena poljoprivredna i zemljišna politika. Da bismo i mi konačno krenuli tim putem potrebno je jasno istaknuti razloge zapuštanja poljoprivrednog zemljišta. Na primjeru Konavoskog polja, a što je zajedničko i većini drugih područja Hrvatske, problem su usitnjene proizvodne parcele, nesređeni imovinsko-pravni odnosi i stanje zemljišnih knjiga, zatim iseljavanje stanovništva iz ruralnog područja i smanjen interes za bavljenje poljoprivredom. Jedna od važnih mjera u sređivanju stanja zemljišta su na primjer komasacije. To je zadatak koji bi trebale odraditi agronomska, geodetska, građevinska i pravna struka te šumarska, ako se radi o privatnim šumoposjednicima. Hrvatska je od osamostaljenja kontinuirano u programima svih vlada stavljala naglasak na okrupnjavanje poljoprivrednog zemljišta kao glavnog alata za uspješnu provedbu zemljišne reforme. U mandatu Vlade 2008. – 2011. napravljen je Nacrt Programa okrupnjavanja poljoprivrednog zemljišta u RH 2009.-2021., a koji je potpomognut i učincima pilot-projekata okrupnjavanja. Hrvatski Sabor je 2015. godine donio (loš) Zakon o komasaciji poljoprivrednog zemljišta koji je još uvijek na snazi. U programu ruralnog razvoja RH za komasacije bilo je predviđeno oko 300 milijuna kuna.

Međutim, ta mjera nije realizirana, komasacije se ne provode čime se još i dalje povećava proces zapuštanja poljoprivrednog zemljišta. Problem je, međutim, što ne postoji kontinuitet, a programi se aktualiziraju samo u vremenu pred izbore. U tom procesu vidim jasnu ulogu vlade, lokalne samouprave, ali i samih poljoprivrednih proizvođača. Jer imamo slučajeve kada je zemljište okrupnjeno, izgrađena kanalska mreža u vlasništvu je države, a trenutačno se ne koristi i zarasta šumskom vegetacijom. Zapuštaju se i privatni posjedi koji čine oko 70 posto od ukupnog poljoprivrednog zemljišta, što znači da bi zakonska rješenja trebalo tražiti neovisno o vlasniku te biti odlučan u donošenju mjera, njihovoj primjeni i kontroli. A to je u nadležnosti i odgovornosti ljudi koji vode državu i koji svojim biračima u predizborno vrijeme obećavaju da će upravljati zajedničkim resursima praksom dobrog gospodara.

Kada se problemi ne rješavaju sustavno i na vrijeme oni se uvećavaju te se događa da su u nekim segmentima sustava poljoprivredne proizvodnje negativni procesi već ireverzibilni. Ipak sam uvjeren da preostali potencijal hrvatske poljoprivrede i proizvodnje hrane nije zanemariv i da ga možemo razviti smišljenim i dosljednim politikama. Ministarstvo poljoprivrede donekle pridonosi stagnaciji time što koristi i po potrebi reciklira stare alate i znanja uz kontinuirano povećanje administracije. Današnje vrijeme krize je jasno pokazalo da nam je sustav bio inertan i nestimulativan, a suprotno tome da su proizvođači u velikoj mjeri spremni brzo reagirati i prilagoditi se novim uvjetima, uz uvjet da država postavi jasan okvir poslovanja i time zaštiti interese malih i srednjih OPG-ova.

Tko je odgovoran što Hrvatska ne može u većoj mjeri hraniti samu sebe?

Romić: U vrijeme svake krize države prvo preispituju samodostatnost hrane koju mogu proizvoditi. U našem slučaju pravo je vrijeme da se napravi inventura učinaka dosadašnjih politika u sektoru poljoprivrede. Proizvodnja hrane je socioekonomsko, ali i sigurnosno pitanje. Ne samo što nismo samodostatni u onim poljoprivrednim proizvodima za koje imamo dobre uvjete za proizvodnju, nego nam situaciju pogoršava i neuređeno tržište, iz kojih su OPG-ovi zapravo isključeni (maloprodajni lanci) ili tržišta nisu dovoljno uređena (tradicionalni proizvodi, kratki lanci opskrbe). Time se potiče uvoz, koji danas dostiže vrijednost od tri milijarde eura. Jasno je dakle da je za disfunkcionalnost sustava odgovoran onaj tko njime upravlja, a vlada je ta koja donosi odluke i predlaže zakone te imenuje tijela i načine kojima će kontrolirati njihovo provođenje.

Problemi hrvatske poljoprivrede su slojeviti i dugotrajni, ali danas trebamo promišljena, brza i sveobuhvatna rješenja. Treba biti odlučan, hrabar i posvećen te odreći se bonusa u vidu političkih poena u korist dobrobiti nacije. Prvi uvjet je svakako promjena postojeće paradigme vezane uz selo i poljoprivredu. Ono što nam je potrebno je održiva, konkurenta poljoprivreda temeljena na obiteljskim poljoprivrednim gospodarstvima, i inovativnim tehnologijama, poljoprivreda koja pridonosi potrebama stanovništva, okoliša, tradicije i kulture.

Kakve su vaše procjene, prijeti li Hrvatskoj nestašica pojedinih ključnih prehrambenih proizvoda? Ili drastična poskupljenja?

Romić: To područje nije moja ekspertiza, ali mislim da ne trebamo biti pesimisti u tom smislu. Ako govorimo o hrvatskom tržištu poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda, iskustveno gledano, dok god nema većih poremećaja u distribuciji na tržištu Europske unije ne prijeti nam rast cijena hrane. I sada u trgovačke lance dolazi jeftina hrana iz Europske unije, a naša obiteljska poljoprivredna gospodarstva, ili barem dio njih, zbog zatvaranja tržnica ne mogu plasirati svoje proizvode. Ta mala i srednja gospodarstva su najranjivija, njihove financijske rezerve se brzo potroše, ako su ih i imali. Treba dodati da su oni i čuvari ruralnih područja, a to svakako ima svoju vrijednost. Ova bi kriza, koja se ipak ne može mjeriti s našim iskustvom Domovinskog rata, morala biti prilika za detaljnu inventuru sektora poljoprivrede i početak odlučne provedbe potrebnih mjera.

Što bi najhitinije trebala poduzeti Vlada za područje poljoprivrede u ovom trenutku? Stječe se dojam da je premijer posve tu temu prepustio ministrici, da on sam ne naglašava važnost tog sektora u trenucima ove krize?

Romić: Općeniti je dojam da premijer Plenković bagatelizira probleme u poljoprivredi i na sebi svojstven način daje do znanja da ne vidi potrebe komunicirati to s javnosti. Čak i da žele, takvi se problemi, ili kako ih vole nazvati izazovi, ne mogu rješavati u tišini kabineta ministra ili vlade. To su pitanja od javnog interesa, a odluke se odnose na brojne dionike u sustavu.

Teško je očekivati da će se, pogotovo sada kad smo na vratima nove ekonomske krize, moći donositi mjere brzog učinka. Štoviše, interventne mjere u zapuštenom sustavu izazvat će zasigurno i silne frustracije njihovih korisnika. Proizvodni procesi odnosno prirodni biološki ciklusi u poljoprivredi, bila to biljna ili stočarska proizvodnja, se teško mogu ubrzavati ili mijenjati. Zato je najpotrebnije zaštititi i ovo malo poljoprivrednih proizvođača što je preostalo. Na premijeru Plenkoviću je sada zasigurno najveća odgovornost. Već četiri godine vodi Vladu RH, mijenjao je ministre, mogao je tražiti rezultate, imao je priliku mijenjati politike i provoditi mjere. Pitate me zašto je premijer tu temu prebacio ministrici? Poznato je da je on ministre mijenjao zbog percepcije javnosti, a ne provedenih mjera. Međutim, sada je vrijeme za učinke, a na popravcima dojma ćemo svi morati poraditi kad nam uslužne djelatnosti ponovno krenu s radom.

BURZA RADA Nova radna mjesta na području Doline Neretve

24.09.2014., Zagreb - Podrucni ured Zavoda za zaposljavanje na Trgu hrvatskih pavlina 4, Malesnica. Photo: Marko Prpic/PIXSELL

Trenutno je na Burzi rada HZZ-a otvoreno 10 natječaja za nova radna mjesta na području gradova Metković i Opuzen i općine Slivno.

Metković (otvoreno 7 natječaja):

VOZAČ / VOZAČICA TERETNOG MOTORNOG VOZILA – KAMION
Mjesto rada: METKOVIĆ
Traženo radnika: 1
Poslodavac: MATIĆ COMERCCE II, TRGOVINA, CESTOVNI PRIJEVOZ, D.O.O.
Rok za prijavu: 15.5.2020.

VOZAČ / VOZAČICA TERETNOG VOZILA
Mjesto rada: METKOVIĆ
Traženo radnika: 1
Poslodavac: LOGISTIKA MATIĆ d.o.o. za prijevoz, usluge i trgovinu
Rok za prijavu: 15.5.2020.

VOZAČ – SERVISER POKRETNIH EKO WC KABINA
Mjesto rada: METKOVIĆ
Traženo radnika: 1
Poslodavac: ILIRIC, društvo s ograničenom odgovornošću za trgovinu i turizam
Rok za prijavu: 30.4.2020.

VOZAČ / ICA TERETNOG VOZILA
Mjesto rada: METKOVIĆ
Traženo radnika: 1
Poslodavac: ANTONIO BEBIĆ,obrt za cestovni prijevoz roba, vl. Antonio Bebić, Metković, Neretvanskih gusara 24
Rok za prijavu: 30.4.2020.

KONOBAR / ICA
Mjesto rada: METKOVIĆ
Traženo radnika: 1
Poslodavac: MARINO, obrt za ugostiteljstvo, vl. Nada Kučan, Metković, Hrvatskih iseljenika 6
Rok za prijavu: 30.4.2020.

KONOBAR / KONOBARICA
Mjesto rada: METKOVIĆ
Traženo radnika: 1
Poslodavac: MB, obrt za ugostiteljstvo, vl. Ivana Bajo, Metković, Matice Hrvatske 6
Rok za prijavu: 30.4.2020.

ELEKTROINSTALATER / ELEKTROINSTALATERKA
Mjesto rada: METKOVIĆ
Traženo radnika: 2
Poslodavac: TEHNOMOBIL, obrt za elektroinstalacijske radove, tehničku zaštitu, usluge, trgovinu, skupljanje otpada i građevinarstva, zajedničko obavljanje obrta J
Rok za prijavu: 22.7.2020.

Opuzen (otvorena 2 natječaja):

RADNIK / CA ZA BERBU JAGODA
Mjesto rada: OPUZEN
Traženo radnika: 100
Poslodavac: AGRO NERETVA d.o.o. za trgovinu i usluge
Rok za prijavu: 1.5.2020.

VOZAČ / VOZAČICA TERETNOG VOZILA, C-KATEGORIJA
Mjesto rada: OPUZEN
Traženo radnika: 1
Poslodavac: AGRO GOLD d.o.o. za usluge
Rok za prijavu: 1.5.2020.

Slivno (otvoren 1 natječaj):

INŽENJER / INŽENJERKA ZAŠTITE NA RADU
Mjesto rada: KOMARNA
Traženo radnika: 1
Poslodavac: China Road and Bridge Corporation Glavna podružnica Zagreb
Rok za prijavu: 30.4.2020.

 

Povodom smrti u Rogotinu počinjeno kazneno djelo?

Iza nedavne smrti Vojimira Vjeke Franičevića, ispred vlastite kuće u Rogotinu, ostala su neriješena brojna pitanja, pa smo poslali upite na nekoliko relevantnih adresa kako bi doprinijeli rasvjetljavanju onoga što se dogodilo kobne noći sa subote na nedjelju.

Do sada smo dobili odgovor samo od ravnatelja Zavoda za Hitnu medicinu Luke Lulića, čiji odgovor prenosimo u cijelosti: “Saznanja sam da su započeli izvidi kaznenog djela zbog postojanja osnove sumnje da je povodom smrti pok. gospodina Franičevića u Rogotinu počinjeno kazneno djelo. Kako je postupanje tijekom izvida kaznenih djela tajno, tako Vam nisam u mogućnosti ništa dalje komentirati. Molim da se u svezi Vašeg upita obratite nadležnom DORH-u”.

DORH je, također, jedna od adresa na koje smo poslali upit i odgovor ćemo objaviti kada ga dobijemo, piše Rogotin.hr.

PRISILNA NAPLATA Četrnaest kršitelja samoizolacije Fina ‘olakšala’ za 88 tisuća kuna

Krenula je prisilna naplata kazni s računa onih građana koji su višestruko kršili mjeru samoizolacije koja im je bila određena kada su ušli u Hrvatsku ili jer su bili u bliskom kontaktu s osobom kod koje je potvrđena zaraza koronavirusom. Radi se o onim prekršiteljima te mjere koja danas život znači, koji u roku tri dana nisu uplatili dvije trećine kazne od 8 tisuća kuna koju im je odredio sanitarni inspektor i koji se na određenu kaznu nisu žalili, piše Slobodna Dalmacija.

Tako je do sada od 14 prekršitelja s područja cijele Hrvatske putem Financijske agencije prisilno naplaćeno ukupno 88 tisuća kuna, doznajemo u Sanitarnoj inspekciji. To znači da svaki od tih 14 prekršitelja tada na računu nije imao svih potrebnih 8 tisuća kuna da bi se dug prema državi u potpunosti podmirio.

Prisilna naplata kazni od ostalih neodgovornih građana se nastavlja.

– Ostali postupci prisilne naplate su u tijeku. Kontinuirano se provode sukladno važećim propisima Republike Hrvatske – kažu u Sanitarnoj inspekciji.

Uz navedenih 88 tisuća kuna, kršitelji mjere samoizolacije su državni proračun podebljali za još 152.635 kuna koliko je uplatilo 28 prekršitelja koji su iskoristili mogućnost da u roku tri dana plate dvije trećine kazne. Očito je da je i među njima bilo onih koji za to nisu imali potrebnih 6 tisuća kuna, pa su uplatili koliko su imali i tako barem pokazali dobru volju.

Sanitarni inspektori su do sada obradili 1.164 prijave radi kršenja mjere samoizolacije o kojima su obaviješteni od policije koja prva kreće u kontrolu. Dok su u 578 slučajeva utvrdili da ipak nije bilo elemenata za postupanje, u ponovnom kršenju su zatekli 474 građana kojima je do tada ta mjera bila određena usmenim putem od epidemiologa ili graničnog sanitarnog inspektora. Tim prekršiteljima su potom dali pisana rješenja o samoizolaciji. Kako je tek nakon toga moglo nastupiti kažnjavanje, u ponovnom kršenju je uhvaćeno 113 građana kojima je određeno osam tisuća kuna kazne, a od njih je 104 dobilo još i rješenja o izvršenju kojim su upozoreni da će sljedeći put biti kažnjeni s 30 tisuća, pa 60 tisuća i na koncu sa 120 tisuća kuna.

Preostalih 9 nedogovornih građana neće imati priliku ponovo kršiti mjeru, jer su prisilno odvedeni u karantenu.

Do sada se 60 građana odlučilo na podnošenje žalbi na rješenje kojim im je određena novčana kazna, zbog čega će povlačiti po prekršajnim sudovima, piše Slobodna Dalmacija.

Noćas se dogodio slab potres s epicentrom kod Metkovića

Prema informacijama Europsko-mediteranskog seizmološkog centra noćas u 2:41 dogodio se potres čiji je epicentar bio 6 km južno od Metkovića na dubini od 2 km. Potres nije bio jak, 2,7 stupnjeva po Richterovoj ljestvici, i trajao je kratko i uz tutanj koji se mogao čuti u dolini Neretve.

Istovremeno se dogodio i drugi potres slične jačine s epicentrom 5 km južno od Neuma.

Čapljina: Sletjela autom u vrt pokraj kuće

Danas kasno popodne osobno vozilo Ford Focus sletjelo je s ceste u vrt pored kuće, a prilikom slijetanja ”pokosilo” je drvo i stup koji su se našli ispred vozila. Prometna nesreća dogodila se na magistralnoj cesti M17 između Čapljine i Počitelja.

Za upravljačem bila je vozačica, bez drugih putnika u vozilu. Mještani su pomogli Hitnoj pomoći Čapljina i djelatnicima policije u izvlačenju vozačice iz automobila.

Uzrok nesreće još nije poznat, prenosi Bljesak.info

Kažnjeni trgovci koji su unatoč zabrani poskupjeli dječju hranu, brašno, meso, maske…

Tržišni inspektori Državnog inspektorata imali su pune ruke posla, pa su na području cijele Hrvatske obavili 742 inspekcijska nadzora, te je još 108 postupaka u tijeku.

Dosadašnji rezultati nadzora su da su nad 18 gospodarskih subjekata poduzete upravne i prekršajne mjere zbog povreda Odluke i Zakona, odnosno zbog povećanja cijena proizvoda. Konkretno su se kontrolirale cijene dječje hrane, dječjih pelena, tjestenine, brašna, jestivog ulja, šećera, soli, riže, mesnih konzervi, jaja, ribljih konzervi, vode za piće, zaštitnih rukavica, deterdženata za rublje, te sredstva za dezinfekciju vode, prostora i ruku, piše Slobodna Dalmacija.

Tako je utvrđeno da je cijena brašna u sankcioniranim gospodarskim subjektima narasla za 10,05 do čak 31,27 posto, dječje hrane za 5,33 do 27,32 posto, soli za 13,19 posto, svježeg mesa za 1,17 do 29 posto, mesnih konzervi za 5,28 do 27, 32 posto, tjestenine za 5 do 9 posto, zaštitnih rukavica za 100 posto, dezinfekcijskih sredstva za 50, 164, 158, 201,80 posto u maloprodaji, a u veleprodaja od 50 do 201 posto. Zaštitne maske obaraju rekorde jer su na nekim mjestima skuplje za 127, 233, 594 i 525 posto, a u veleprodaji od 127,67 do 594,44 posto.

– U pogledu poduzimanja upravnih mjera, trgovcima na malo kod kojih je utvrđeno povećanje cijena zabranit će takva nepoštena (agresivna) praksa temeljem Zakona o zaštiti potrošača, te će se poduzeti prekršajne mjere, a propisane novčane kazne su u iznosima od 10.000 do 100.000,00 kuna za pravnu osobu, zatim od 10.000 do 15.000 kuna za odgovornu osobu u pravnoj osobi, te za fizičku osobu u iznosu od 5.000 do 15.000 kuna.

Nadalje, veletrgovcima koji su povisili cijene će se temeljem Zakona o trgovini izreći mjera zabrane obavljanja djelatnosti veletrgovine do otklanjanja nepravilnosti, a najkraće na rok od 30 dana, te će se poduzeti prekršajne mjere, pri čemu su propisane novčane kazne u iznosu od 5.000 do 300.000 kuna za pravnu osobu, zatim za odgovornu osobu od 4.000 do 70.000 kuna, te za fizičku osobu obrtnika od 4.000 do 100.000 kuna – kažu u Državnom inspektora, te nadalje ističu:

– Inspektori Držanog inspektorata su kontaktirali i one koji oglašavaju prodaju na svojim web stranicama, te je uspostavljena suradnju tako da su uklonjeni i uklanjaju se svi oglasi prodaje s nerealno visokim cijenama.

Piše: Tanja Gattin/SD

U Čapljini tri nova slučaja koronavirusa, ukupno 24

U protekla 24 sata u SKB Mostar testirano je 149 uzoraka od čega je u Hercegovačko-neretvanskoj županiji sedam pozitivnih i to troje u Čapljini, dvoje u Čitluku, jedno u Mostaru te jedna ženska osoba koja radi u Stocu, privremeno boravi u Berkovićima, a ima prebivalište u Trebinju.

– Ukupno je u Covid-bolnici 25 bolesnika od toga ih je 9 u respiracijskom centru u izolacijskom bloku 1, dok se 16 bolesnika nalazi u izolacijskom bloku 2. Na mehaničkoj ventilaciji (respiratoru) se nalazi 8 bolesnika dok ih je 13 na kisiku. Dan ranije je hospitalizirano troje bolesnika dok smrtnih ishoda nije bilo. U posljednja 24 sata kući nije otpušten nijedan bolesnik dok je dvoje premješteno na druge odjele, kazao je dr. Skočibušić.

SAVJET STRUČNJAKA Djeca i ekrani u izolaciji: Jesu li sad svi postali ‘loši’ roditelji?

Bebe do 18 mjeseci ništa, do 5 godina maksimalno 1 sat na dan pred ekranom – je li to uopće realno sada, koje su posljedice i kako se uopće postaviti objašnjava psihologinja Marija Crnković za portal 24sata.hr

Sa zatvaranjem vrtića i škola te radom od kuće život roditelja i djece diljem svijeta se promijenio, a nekadašnji red i raspored promijenio se u kaos. Ne tako davno propagiralo se ograničavanje vremena koje djeca provode pred raznim ekranima – od TV-a i tableta do mobitela zbog njihove dobrobiti, a svaka je obitelj radila vlastita pravila.

No, s karantenom, rijetko tko je više u stanju poštovati ih. U situaciji gdje roditelj radi od kuće, djeca ne mogu izaći van igrati se u park, a ne mogu ih čuvati djedovi i bake – tehnologija je posljednja slamka spasa za brojne obitelji.

Generalno, konzumiranje takvih sadržaja se drastično povećalo, a pedijatri i stručnjaci za razvoj djece kažu kako je to očekivano, jer i odrasli sada provode više vremena pred ekranima. No, koje su posljedice toga i jesu li one nepovratne te šteti li to djeci?

– Dok vam odgovaram gledam situaciju u svom domu, ja sam na laptopu, moj 5-godišnji sin je na tabletu. Slika je to za predavanja o utjecaju modernih tehnologija prije korona virusa. Ne znam uopće kako to komentirati, no bez tableta moj odgovor (kao samo jedan od poslova koje moram odraditi od kuće u ovoj situaciji) izgledao bi otprilike ovako ‘jhjlakjgaiogaklgj’.  Jer kad sjednem za laptop, on je odmah pored mene – od pune kuće igračaka preko kojih padamo i pokušavamo ostati bez ozljeda, naravno da su ekrani najzanimljiviji. Iskustava i mojih klijenata u Poliklinici kod većine je situacija slična – objašnjava psihologinja Marija Crnković, klinički psiholog iz Poliklinike za zaštitu djece i mladih grada Zagreba.

Debata o dječjoj dobrobiti

Američka Akademija za pedijatriju odavno je tvrdila da bi roditelji trebali onemogućiti gledanje u ekrane za djecu mlađu od 18 mjeseci, onima do pet godina starosti ograničiti to vrijeme na maksimalno sat vremena na dan, dok bi starijoj djeci trebalo prilagoditi i sadržaj i vrijeme konzumiranja sukladno njihovim obavezama. Slične upute prošle je godine izdao i WHO, prenosi BBC.

Danas ta djeca vrtićke sadržaje mogu pratiti online, a internet i TV nastava je doslovno obavezna zbog zatvorenih škola.

No još prije pandemije, kontingent medijskih istraživača dovodio je u pitanje ideju da tehnologija zaslona šteti djeci tvrdeći da sadržaj i sigurnost imaju mnogo veći utjecaj na dobrobit djece nego same minute pred ekranima.

Čak i sama fraza ‘vrijeme pred zaslonom’ treba se tumačiti s obzirom na kontekst, tvrdi Andrew Przybylski, izvanredni profesor na Sveučilištu u Oxfordu i direktor istraživanja na Oxford Internet Institutu. FaceTiming s bakom i djedovima, igranje šaha online i gledanje neprimjerenih videa na You Tubeu služe različitim potrebama i imaju različite posljedice te bi ih trebalo zasebno promatrati.

Przybylskijevo istraživanje pregledalo je podatke o upotrebi tehnologija na više od 17.000 tinejdžera u SAD-u, Velikoj Britaniji i Irskoj. Utvrđeno je da ukupno dnevno zaslonsko vrijeme ima malo mjerljivih učinaka na mentalno zdravlje tinejdžera. Drugo istraživanje koje je Przybylski napisao prošle godine pregledalo je podatke više od 35.000 američke djece i njihovih skrbnika otkrilo je da djeca koja su provodila jedan do dva sata dnevno s tehnologijom pokazuju višu razinu blagostanja od one koja uopće nemaju pristup takvoj tehnologiji.

– Oduvijek smo zabrinuti zbog novih tehnologija koje djecu pretvaraju u zombije. To seže tisućama godina unazad, doslovno se vraćajući Platonu. U trenutnim okolnostima, nadam se da će roditelji malo smanjiti očekivanja od sebe i opustiti se – kaže Przybylski.

Trebamo malo popustiti – no ne i ukinuti sve granice

Ono što nam psihologija kaže je da trebamo kao roditelji voditi računa o emocionalnim i razvojnim potrebama djece. Važno je imati na umu da je ovo specifična situacija, koja će i završiti, svi se nadamo brzo. Sasvim je u redu sada malo i popustiti, proširiti odgojne granice, no nije dobro ako u potpunosti nestanu. Potrebno je truditi se da djeca ipak zadrže određenu rutinu, raspored jer im to daje osjećaj sigurnosti i predvidljivosti, ističe Marija Crnković.

Važno je da postoji vrijeme za obitelj, pokušati cijelu situaciju gledati i s pozitivne strane – napokon imamo mogućnost više vremena provoditi s djecom, što u ovom modernom vremenu bez izolacije je bio mnogima izazov.

Psihologinja Crnković kaže da možemo vratiti društvene igre, zajedno se igrati skrivača, čovječe ne ljuti se, monopoly i sl.  Iskoristite pozitivne strane modernih tehnologija – gledati zanimljive, edukativne sadržaje, zajedno igrati i video igrice, gledati film koji vam se sviđa, a ne prikazuje se baš u ovom trenutku na TV-u.

‘Sagledajte širu sliku’

To ne bi trebalo značiti da se ukida sav red, smatra pedijatrica Cori Cross, koja je u posljednje vrijeme i sama prilagodila pravila o vremenu pred zaslonima u svojoj obitelji. Ukinula je zabranu upotrebe tehnologije u spavaćim sobama kako bi njezino troje djece moglo imati mirna mjesta za školske obaveze i improvizirala im je kućno kino kako bi ona mogla u miru obavljati svoj posao online.

Također pokušava osigurati trenutak u kojem će njezina djeca isključiti uređaje i pronaći alternativne načine zabave. Unatoč pandemiji, djeci su i dalje potrebne zdrave doze tjelesne aktivnosti, vanjsko vrijeme, nestrukturirana igra i povezanost s obitelji, uz zdrav san i prehranu.

U redu je djeci reći kako je sada ‘posebno vrijeme’

Ništa nije u redu s činjenicom da djeca znaju da je ovo neobično doba u kojem su pravila malo drugačija – i da će se, kada se život vrati u normalu, pravila opet mijenjati. Stvar je gledanja šire slike, i prilagođavanja sebi.

– U danima kad imamo više posla i izmoreni smo, naravno da će djeca biti više vremena pred ekranom. Kao roditelji moramo sami sebe slušati. Kad imamo dodatnu energiju, možemo se više posvetiti djetetu. Najvažnije je sebe slušati – smatra Cross.

Nema jedinstvenog odgovora o vremenu koje je u redu u ovim okolnostima provoditi pred ekranima, budući da se razlikuje ovisno o dobi djeteta, potrebama obitelji i mješavini drugih aktivnosti koje dijete ima u danu.

Pritisak na roditelje da budu savršeni može imati i negativne posljedice na dijete, a ako postoji  bilo koja tehnička vještina koju bi roditelji trebali naučiti sada svoju djecu kako bi se život vratio u normalu nakon pandemije, to je sposobnost samoograničavanja tehnologije. To u slučaju djeteta znači mogućnost isključivanja uređaja dobrovoljno (čak i ako im treba timer ili podsjetnik za to).

Roditelji bi trebali svoju djecu, ali i sebe, podsjetiti da ovo neće trajati zauvijek – na kraju će se škole, parkovi i knjižnice ponovno otvoriti i obitelji će se moći vratiti pravilima koja za njih imaju najviše smisla.

Pokušajte razumjeti svoju djecu

Pokušajte razumjeti svoju djecu, i njima nedostaju prijatelji, škola, vrtić, izlasci, park, igra, šetnje na otvorenom…

Zbog toga mogu imati različite reakcije, od tuge do razdražljivosti i ljutnje bez jasno vidljivog razloga. Tada razgovarajte s njima, utješite ih, važno je da se osjećaju sigurno s vama da mogu otvoreno izraziti sve svoje emocije. Dozvolite im neometane video pozive s vršnjacima (ovo je osobito važno adolescentima), pokušajte ih nasmijati, zabaviti jer humor je jedan od najboljih obrambenih mehanizama.

Roditelji, ne zaboravite i na svoje dobro

Važno je da roditelji vode računa i o sebi – kad ste zabrinuti, pod stresom (zbog zdravlja, posla, egzistencije…….) ili morate obaviti posao od kuće i prepoznajete da nemate trenutno kapaciteta i strpljenja za dijete, sasvim je u redu dati djetetu ‘ekran’ dok odradite posao ili se malo posvetite sebi – nađite aktivnost u kojoj se možete odmoriti i opustiti, nakon toga ćete biti i bolji roditelj.

– Naravno, biti roditelj znači stavljati potrebe djeteta ispred svojih potreba, pa ovdje moram reći kako ne bi bilo dobro da to vrijeme traje ‘stalno’, jer većina djece se neće buniti ako su i cijeli dan na ekranima – uistinu je puno različitih i zanimljivih sadržaja. Olakšat će vam ako unaprijed odredite koliko ce trajati vrijeme na ekranu, upozorite dijete npr. 15 min prije isteka tog vremena kako bi mogao završiti igricu, film…- savjetuje Crnković.

Uz to predlaže i puno razgovora s djetetom i objasnite im da morate napraviti posao ili se odmoriti. Iznenadit će vas kako djeca mogu biti suosjećajna i mogu vam i pomoći. Ako ne razumiju ili se neadekvatno ponašaju, nemojte zaboraviti i dalje postavljati granice i sankcionirati neprikladna ponašanja.

– Iako se nalazimo u stresnoj i zahtjevnoj situaciji, brinemo o zdravlju svojih bližnjih i sebe, pokušajte misli usmjeriti na to da čaša može biti i napola puna, ne samo napola prazna te iskoristite vrijeme za zajedničke aktivnosti s djecom, puno razgovora, smijeha i vedrine dok svi ostajemo doma – ističe Marija Crnković za portal 24sata.hr

Zadnje objavljeno