-

NAJAVA! U četvrtak na Skalama 3 otvorit će se Skupna izložba likovnih umjetnika

U organizaciji Ustanove za kulturu i sport Metković, a uz potporu Grada Metkovića u četvrtak, 25. srpnja s početkom u 20:30 na metkovskim Skalama 3 otvorit će se Skupna izložba likovnih umjetnika.

Riječ je o kulturnom događaju koji je protekle dvije godine privukao mnoštvo publike. Opus ovogodišnje izložbe čine radovi 30-ak umjetnika, a postav će ponovno napraviti nastavnici likovne kulture Ante Leko, Ivana Šiljeg i Matea Jerkić.

Započeo Neretvanski futsal turnir u Sportskoj ulici

Jučer na igralištu u Sportskoj ulici u Metkoviću započeo je prvi Neretvanski futsal turnir kojega organizira Zavičajnoga kluba neretvanskih studenata.

Ekipa QUEBRADA LA HONDA je pobijedila ekipu CB URBAN (0:9), a ekipa DOLJANI je poražena od ekipe FOTOSTUDIO PRIMUS (2:6).

Danas, 23. srpnja raspored je sljedeći:

  • 20:00 ISKOPI BORAS – ISPOD STREHE CB ZONA
  • 20:45 POPOVO POLJE – PUŠARA
  • 21:30 PRAVA STRANA – FOTOSTUDIO PRIMUS
  • 22:15 CB URBAN – GALA CRNI PUT
  • 23:00 QUEBRADA LA HONDA – DALMATA HANGOVER

Trener Goran Galov obavio prozivku: Neretva počela s pripremama za novu sezonu

Seniorska momčad NK Neretva jučer je odradila prvo okupljanje na početku priprema za nadolazeću sezonu 3. NL jug.

Na početku prvoga treninga, nogometaše Neretve pozdravili su predsjednik Kluba Stanko Vidović te treneri Goran Galov, Marino Komazin i Zoran Bubalo, objavio je metkovic.hr.

Uoči nove sezone, Klub je dobio nekoliko novih pojačanja. Riječ je o bivšemu igraču Jadrana iz Ploča Miri Krešiću te dvojici vratara Karlu Čoviću te Nikoli Blaževiću. Dio igrača je trenutno i na probnome roku, tijekom kojega će odraditi nekoliko treninga s ekipom. Iz Kluba su otišli Luka Miletić i Nikola Šunjić.

„Ekipa će pripreme odraditi na domaćim terenima, a odigrat ćemo i nekoliko pripremnih utakmica. Prva je na rasporedu s ekipom Ljubuškoga 31. srpnja u Metkoviću, a samo prvenstvo počinje 31. kolovoza. Smatram da imamo dobru i kvalitetnu ekipu sastavljenu od mladih, ali i iskusnih igrača. Cilj nam je igrati na razini drugoga dijela prošle sezone i biti na vrhu tablice te smatram da to možemo postići“, istaknuo nam je trener Goran Galov.

Foto: metkovic.hr

NAJAVA! 4. susret duhovnih zvanja iz Doline Neretve koji će se održati u subotu u Vidu

Četvrti susret duhovnih zvanja iz Doline Neretve koji će se održati u Vidu, u subotu 27. srpnja u 10.00 sati. Svetu misu u 10,30 sati predvodit će zlatomisnik mons. Marin Barišić, nadbiskup u miru. Poslije svete mise planiran je prigodni domjenak i susret u prostorijama župe.

Trenutno je na području doline Neretve živućih 4 (nad)biskupa, 50 svećenika, 60 časnih sestara i 4 kandidata za svećeništvo.

NERA ETVA FESTIVAL Više od 20 vrsta craft piva, neretvanske street food delicije uz besplatne koncerte zovu u Metković!

Neretvanska dolina odavno je poznata po ribljim specijalitetima, mandarinama i jedinstvenom krajobrazu, a zadnjih par godina ističe se po još jednom adutu, a to je craft pivo koje proizvodi prva metkovska pivovara…

Metković i njegova prva pivovara Brewville – Neretva Valley jedinstvenim glazbeno-pivskim festivalom u dolini Neretve pod imenom Nera Etwa (božanstvena rijeka) drugu godinu zaredom svrstavaju se u sam vrh ljetnih događaja. Publika koja u neretvanski gradić stiže čak iz Zagreba, Splita, Dubrovnika, Čapljine i Mostara od 26. do 27.7. ima jedinstvenu priliku kušati više od 20 različitih craft piva koje uz Brewville nudi još pet zanatskih pivovara iz neretvanskog kraja i okolice, a to su: Maskeron i Dubrovnik Beer Company iz Dubrovnika, Prva Makarska pivovara iz Makarske, OldbridZ iz Mostar, te Trojansko iz Gabele.

IPA, APA, Pale Ale, Stout, Pils, Vienna… samo su neki od brojnih Ale i Lager stilova u kojima će posjetitelji moći uživati svakoga dana od 18 sati do 3 ujutro. U odnosu na prošlogodišnju ponudu bit će tu i premijernih predstavljanja, a jedno koje se posebno ističe svojom razigranom etiketom i specifičnim okusom je The Vinylist. Session IPA laganog tijela, srednje gorčine uz izražene arome citrusnog voća pivo je koje je Brewville proizveo za lanac ugostiteljskih objekata Boogie Bar koji će se na Nera Etwi predstaviti i s ostalim raznovrsnim pićima i koktelima, ali i street-food ponudom. Društvo će im praviti još dva uspješna metkovska ugostiteljska brenda, Industry Pub i Zalogajčić, tako da svi koji se odluče krenuti za Metković ne moraju brinuti ni o gladi ni žeđi jer sve je jednostavno tu, na pravom mjestu, Gradskom parku u debeloj hladovini.

Popularne festivalske cijene piva i hrane jedino može nadmašiti potpuno besplatna glazbena rapsodija, ali ovaj put ne boemska (a.k.a. Bohemian Rapsody) koja je s TBF-om osvojila srca publike prošle godine. Ovogodišnjim glazbenim programom zavladat će najjači predstavnici hrvatske alternativne scene, gurui američko-britanskog old school rocka, berlinski studentski projekt i jaki elektronički bonus koji će učiniti da obje večeri traju do ranih jutarnjih sati.

Prvog dana nastupaju: Psihomodo Pop, kultni predstavnici hrvatskog punk-rocka koji slave 40. rođendan i prvi put stižu u Metković, službeni Dino Dvornik Tribute Band u kojem sviraju članovi čuvenih Songkillersa, te La Folee, ska/punk/rock bend Ivanke Mazurkijević. Drugog dana nastupaju Urban & 4 koji će izvesti retrospektivu svojih i Lauferovih najvećih hitova, te legendarni zagrebački bend Bosak & The Second Hand Band koji na razini velikih svjetskih njuški izvodi repertoar nadahnut zvukom i glazbom američkih i britanskih rock ikona. Novi “After Midnight” program ugostit će predstavnike domaće i regionalne elektroničke scene. U petak se zagrijavamo uz Martyna Doxa, producenta i DJ-a iz Metkovića, a večer zatvara  čuveni splitski DJ kolektiv Adriatic Social Club DJs, koji nastupaju na pozornicama gotovo svih jačih domaćih i regionalnih festivala i klubova. U subotu će nas rasplesati: Kozma, doajen metkovske elektroničke glazbene scene i Bonus Trax, neretvanska fuzija synth-popa i funka. Festival će zatvoriti DJ Peđa Radović iz Podgorice, u regiji poznat po originalnim setovima u kojima davno zaboravljenoj ex-yu glazbi daje novi život spajanjem raznih stilova uz jedinstveni elektronički potpis.

Nera Etwa prva je manifestacija u Metkoviću i dolini Neretve koja pod otvorenim krovom spaja urbanu glazbenu, pivsku i gastro kulturu. Nera Etwa Craft Beer & Music Festival nije samo događaj, već iskustvo koje se pamti. Zato, ne propustite priliku za sudjelovanje u festivalu koji će visokokvalitetnim programom i ponudom obilježiti ljeto u dolini Neretve.

Drugi Nera Etwa Festival održava se u organizaciji prve metkovske pivovare Brewville – Neretva Valley. Ulaz na drugi Nera Etwa potpuno je besplatan zahvaljujući generalnom pokrovitelju festivala Gradu Metkoviću, generalnim sponzorima Volaré i Lip Bled, te zlatnom sponzoru Adduco.

Vidimo se 26. i 27. srpnja u Metkoviću! Pripremite se za najbolji festival ljeta – Nera Etwa Craft Beer & Music Festival! Više informacija potražite na: www.neraetwafest.com i društvenim mrežama.

Urban & 4, Psihomodo pop i Dino Dvornik Tribute Band spremaju spektakl u centru Metkovića!

Drugo izdanje prvog glazbeno-pivskog festivala u dolini Neretve donosi vrhunski besplatni glazbeni program kojeg predvode legende hrvatske alternativne, rock, punk i funk scene Damir Urban, Davor Gobac i suradnici neprežaljenog Dina Dvornika

Metković se priprema za najiščekivaniji događaj sezone, Nera Etwa Craft Beer & Music Festival, koji će 26. i 27. srpnja u Gradskom parku predstaviti novu razinu savršenog spajanja vrhunske glazbe, kvalitetnog craft piva i street-fooda uz besplatan ulaz. Tijekom dva dana od 18 do 3 sata iza ponoći, posjetitelje očekuje čak deset besplatnih koncerata vrhunskih bendova i DJ-a, više od dvadeset vrsta kvalitetnog craft piva iz doline Neretve i okolice te zanimljiva street-food ponuda lokalnih restorana.

U petak festival otvara talentirani DJ i producent iz Metkovića Martyn Dox koji će nas od 18 sati uvesti u koncertni spektakl koji pripremaju čak tri benda. U 20 sati nastupa La Folee, ska/punk/rock bend Ivanke Mazurkijević (Stampedo, MrLee & IvaneSky), Sanje i Maria Fištera (Generali, Patareni, Motus, DGBB). koji su svoju glazbenu avanturu počeli davnih 90-ih u istočnom Berlinu. Od 21 sat nastupa službeni Dino Dvornik Tribute Band u kojem sviraju vrhunski muzičari koji su s Dinom surađivali u raznim fazama rada. U 23 sata po prvi put u 40 godina postojanja na metkovsku scenu će stupiti kultni predstavnici hrvatskog punk-rocka Psihomodo Pop. U svom prepoznatljivom i uvijek nepredvidljivom, autentičnom i beskompromisnom stilu izvest će bezvremenske hitove poput: Frida, Ramona, Kad sam imao 16, Ja volim samo sebe… Večer zatvaraju residenti svih boljih festivals i klubova u regiji, čuveni splitski DJ kolektiv Adriatic Social Club DJs.

U subotu od 18 h se zagrijavamo uz Kozmu, doajena metkovske elektroničke glazbene scene koji će neopterećen žanrovima i fokusiran samo na dobre osjećaje najaviti jedinstvenu rock ‘n’ roll predstavu Bosak & The Second Hand Banda. Poznata zagrebačka dvanaestorka od 20 h na razini velikih svjetskih njuški izvest će autorski repertoar nadahnut zvukom i glazbom američkih i britanskih rock ikona. Oko 22 sata nastupa Urban & 4 koji će izvesti retrospektivu najvećih hitova Damira Urbana i grupe Laufer poput: Mjesto za mene, Astronaut, Moja voda, Mala truba, Odlučio sam da te volim, Ovo nije svijet za nas… Oko ponoći na scenu stupa grupa Bonus Trax, neretvanska fuzija synth-popa i funka. Festival će zatvoriti DJ Peđa Radović iz Podgorice, u regiji poznat po originalnim setovima u kojima davno zaboravljenoj ex-yu glazbi daje novi život spajanjem raznih stilova uz jedinstveni elektronički potpis.

Ljubitelji piva imat će priliku kušati gotovo 30 vrsta kvalitetnih craft piva koje dolaze iz nekih od najboljih craft pivovara doline Neretve i okolice: Brewille – Neretva Valley iz Metkovića, Maskeron i Dubrovnik Beer Company iz Dubrovnika, Prva Makarska pivovara iz Makarske, OldbridZ iz Mostar, te Trojansko iz Gabele. Osim u vrhunskom pivu, posjetitelji će moći uživati u raznovrsnim pićima, koktelima i raznolikoj street-food ponudi lokalnih restorana: Industry Pub, Boogie Bar i Zalogajčić.

Nera Etwa prva je manifestacija u Metkoviću i dolini Neretve koja pod otvorenim krovom spaja urbanu glazbenu, pivsku i gastro kulturu. Nera Etwa Craft Beer & Music Festival nije samo događaj, već iskustvo koje se pamti. Zato, ne propustite priliku za sudjelovanje u festivalu koji će visokokvalitetnim programom i ponudom obilježiti ljeto u dolini Neretve.

Drugi Nera Etwa Festival održava se u organizaciji prve metkovske pivovare Brewville – Neretva Valley. Ulaz na drugi Nera Etwa potpuno je besplatan zahvaljujući generalnom pokrovitelju festivala Gradu Metkoviću, generalnim sponzorima Volaré i Lip Bled, te zlatnom sponzoru Adduco.

Vidimo se 26. i 27. srpnja u Metkoviću! Pripremite se za najbolji festival ljeta – Nera Etwa Craft Beer & Music Festival! Više informacija potražite na: www.neraetwafest.com i društvenim mrežama.

“Pearls of time”: Tereza Gabrić održala koncert u Galeriji GKS-a

Ovogodišnja dobitnica nagrade Grada Metkovića u području kulture, mezzosopranistica Tereza Gabrić je u Galeriji GKS-a pred metkovskom publikom održala koncert pod nazivom Pearls of time.

Naša sugrađanka već godinama nastupa tijekom ljeta u sklopu programa manifestacije Metkovsko ljeto. Tako je večeras, u ovo vruće ljetno večer unijela dašak svježine svojim predivnim glasom izvodeći autorske i druge pjesme uz klavirsku pratnju.

Veliko nevrijeme s tučom poharalo Pojezerje: “Kardinal na podu, vinsko grožđe uništeno”

Jako nevrijeme pogodilo je danas poslijepodne Općinu Pojezerje i susjednu Hercegovinu. Snažna tuča je poharala polje Jezero uništivši poljoprivredne kulture.

“Kardinal na podu, vinsko grožđe uništeno” – pišu čitatelji iz Otrić Seoca, objavio je portal Klik Ploče.

Ništa bolje nije ni u susjednoj Hercegovini, točnije Prologu kraj Crvenog Grma, koji je doslovno zabijelio od količine krupe koja je pogodila to područje.

U velikoj potrazi pronađeni češki državljani na području vrha Sv. Ilija na Pelješcu

Kako javlja Ministarstvo obrane Republike Hrvatske, letačka posada 395. eskadrile transportnih helikoptera 93. krila Hrvatskog ratnog zrakoplovstva uključila se danas s helikopterom Mi171Sh u akciju traganja za nestalim češkim državljanima na području vrha Sveti Ilija (Orebić) u Dubrovačko-neretvanskoj županiji.

“Zajedno s letačkom posadom HRZ-a u potrazi sudjeluju i pripadnici Hrvatske gorske službe spašavanja (HGSS)”, otkrili su iz ministarstva. Nestale osobe su pronađene oko 17 sati.

U sjećanje na Marinka Tomasovića. „Čim dođem u Neretvu, prodišem“, govorio je

Stvaran lik ili legenda? Negdje dok sam bio klapac, u završnim razredima osnovne ili početnima srednje škole, pomalo je popuštala moja djetinja želja da postanem pomorcem, a u potrazi sam za mogućim zanimanjem naišao na ime Branka Fučića. Bio je to neobičan svat, neovisan o ustanovama i vlastima. Lutao je pustopoljinama Istre i Hrvatskoga primorja tražeći freske i glagoljaške natpise. Nije prošlo mnogo vremena i već sam se bio otputio na studij. Tad sam od nekoga starijeg kolege ili profesora slušao skoro pa legende o Fučiću koji je odmah, prvoga radnog dana, nadređenima dojavio kako ne kani boraviti u uredu, da se vidi isključivo na terenu. I bi tako – govoraše oni koji su držali da se ispuniše proročanstva, a ja se još dugo pitah je li Fučić stvaran lik ili legenda.

Godine 2009., kad sam još bio na početku svoje znanstvene karijere te kad sam već pomalo i zaboravio na svoje djetinje uzore, pozvan sam na međunarodni skup Hum i Hercegovina kroz povijest, koji se održao 4. i 5. studenoga u Mostaru. Na ulazu u veliku dvoranu u hotelu Ero Ivica je Lučić, vidjevši me, zagrmio: „Studenti u zadnje redove!“ „A gdje će sjesti predavači?“, nasmijah se dok me je Ivica (ne znam spominje li se još toga) usmjeravao prema kolegama. Smjestio sam se tad, kao jedan od rijetkih filologa, uz dumu Ivicu, Stanislava, Željka i Peru, ali sam krajičkom oka spazio neobičnoga dugokosog viteza tužnoga lika koji se, manje visinom, a više figurom, izdvajao iz kruga kršnih hercegovačkih predavača. Onoga trena kad je staloženim i tihim glasom otpočelo njegovo izlaganje pod naslovom Crkvena arhitektura Huma – od kasnoantičke tradicije do srednjovjekovnih načela, spoznadoh da smo obojica pripadnici šperske (standardnojezično dalmatinske) manjine, ali i da sve intelektualne snage, svatko iz svoje struke, upinjemo u obranu hrvatstva Huma. U stanci mu priđoh, prijeđosmo odmah na ti (iako je među nama gotovo dvadeset godina razlike) jer nam je oboma bilo nenaravno prići suzavičajniku dugih vlasi i u bijeloj košulji persirajućim tonom te se osamismo. Obojica se, naime, ne ćutjesmo najugodnije u mnoštvu (s tim da sam ja, priznajem, to malo bolje skrivao). Odmah me je poučio da je on Marínko (naglasak je na srednjemu slogu) te ga otad po naglasku razlikujem od humskoga kolege Màrīnka (naglasak je na prvome slogu) Marića.

Ravnodušan prema plaču i konačno sasvim sam, obožavam ilovaču, ne može mi ništa šljam

Trebalo je proći još godinu-dvije da se počnemo redovito viđati. Dotad bih vijesti o Marinkovim posjetima Neretvanskoj krajini i istočnoj Hercegovini čuo iz druge ruke: dumo Ivica mi je spomenuo kako je Marinko posjetio Muzej i galeriju Neum te je ugledavši artefakte, uzbuđeno uzdisao, a u Metkoviću su spominjali predstavljanja radova i knjiga nekoga neobičnog tipa tijekom čijih si izlaganja morao dobro napeti uši da bi išta čuo, ali nakon kojih bi se oćutio ispunjenim jer si vazda, uza ono staro i dobro poznato, čuo nešto posve novo i neobično.

Kako mi je Makarska bila na putu iz Zagreba za Metković te iz Metkovića za Brač, uskoro smo se počeli redovito viđati i izvan znanstvenih skupova, najčešće preko puta trajektnoga pristaništa u Makarskoj. Marinko je uvijek s ponosom isticao svoj kučićki zavičaj, ali je, poput mene, po ženskoj liniji vukao jaku otočku crtu (on starogrojsku hvarsku, ja pučišku bračku). Voljeli smo iste ljude i krajeve. On je tako obožavao putopise Stojana Vučićevića, a ja njegove pjesme i oglede. Obojica smo rado čitali Camusja jer smo se valjda svagdje, pa i u zavičajima, ćutjeli strancima.

Iznimno je volio Pelješac i Boku kotorsku. Bilo ga je nemoguće istjerati iz Stona kad bi se zatekao unutar njegovih uličica, a kad sam odlazio Boku kotorsku (rekao mi je jednom zgodom da je rodbinski povezan s Perastom), ispratio me je uzdahom: „Ah, ta kolijevka melankolije!“ Marinka sam, kao velikoga prijatelja Neretvanske krajine („Čim dođem u Neretvu, prodišem“, govorio je. „Pa kako, Marinko, u to močvare“, odvraćao bih.), nekoliko puta godišnje susretao na Neretvanskim književnim, znanstvenim i kulturnim susretima kojima je bio stalnim sudionikom. Obično bi se termin skupa poklopio sa sjednicom makarskoga gradskog vijeća na kojoj je podnosio izvješće o radu matičnoga muzeja, što ga je iscrpljivalo i izluđivalo, pa bi u Neretvanskoj krajini odahnuo.

Tijekom jednoga od naših susreta poklonio mi je Vodič kroz kulturnu baštinu: Makarska i Makarsko primorje, Biokovo i Zabiokovlje, omiško-rogoznički i neretvansko-stonski kraj (2014.), monumentalno djelo u kojemu je sažeo neke tuđe i mnoge svoje znanstvene spoznaje o zapadnome dijelu Crvene Hrvatske. Nakon godinu dana upitao me je što mislim koliko je primjeraka Vodiča prodano na hrvatskome. „Ne znam koliko je, ali vjerujem da će se rasprodati.“ „Samo jedan, a izdanja su na stranim jezicima gotovo rasprodana. To ti je naš odnos prema kulturi“, govorio je pomalo razočaran, ali nikad pomiren s uobičajenom ravnodušnošću mjesnoga puka prema vlastitoj baštini.

Krajem 2015. Gradski je muzej Makarska na čelu s Marinkom organizirao međunarodni znanstveni skup Kuga u Makarskoj i Primorju 1815. Godinu je dana, kao osoba od terena i arhiva, a ne ureda, hotela i svečanih večera (obojicu nas je nasmijavao naslov drame Čujete li kako svinje rokću u ljetnikovcima dubrovačkih gospara? Nedjeljka Fabrija), kukao kako ne zna kako će to iznijeti, no izniman odziv znanstvenika i ugodno ozračje tijekom skupa, pomalo su i njega počeli opuštati. Tijekom skupa predstavljen je pretisak Uspomene povistne o kugi u Makarskoj god. 1815. Vjekoslava Cezara Pavišića, kojemu je Marinko bio autorom pogovora i bilježaka, a koji će se pokazati jednim od ključnih djela za proučavanje razvoja hrvatskoga jezika u 19. stoljeću. Dok smo se uspinjali prema makarskoj knjižnici, u kojoj se održavalo predavanje, na jednim je staklenim vratima stajao natpis. Upita jedan stariji gospodina Marinka što piše na vratima, a on će vrckasto: „Zatvoreno zbog kuge!“

Proveo je Marinko, kao pravi povjesničar umjetnosti, čitav život u tome kjaroskuru, stiješnjen između sitnih ljudskih zahtjeva i divote prašine s arheoloških lokaliteta i iz arhiva. „Znaš, turisti nemaju pojma da je usred plaže na kojoj je ljeti najveća gužva bilo kužno groblje. Da i mogućnost zaraze uključimo u turističku ponudu?“

Tih smo se nekoliko godina često susretali tijekom istraživanja koja smo obojica provodili po Makarskome primorju i u kojima mi je bio od iznimne koristi jer je u svojim bilježnicama zapisivao svaku pojedinost o svakome lokalitetu. Obično bih ga susreo u kakvoj stanci dok se smijuljio, s cigaretom u ustima, u radnoj košulji i prašnjavim rabatinkama, s nekim od kolega (volio je uključiti i mlađe snage u završnu fazu istraživanja, kad se posao privodio kraju) ili pomoćnim radnikom. Na licu bi mi mjesta pokazao što je otkrio, a poslije mi poslao članak o tome. Posljednja je istraživanja provodio na makarskome poluotočiću Sveti Petar. „Svašta sam ti tu našao, od pretpovijesti, preko Rima i nekih čudnih nalaza kojih dosad nije bilo na ovome dijelu Jadrana, pa ni šire. Čini se da ovdje ima i starohrvatskih grobova.“ Priopćio mi je tijekom jednoga od naših posljednjih susreta da više nije ravnatelj, da će se napokon moći posvetiti završavanju svih svojih poslova te da ćemo skupa u Boku i Svebarje, što već godinama kanimo. A onda je stigla poruka iz koje se razaznavalo da to više neće biti moguće, da je srce nakon trodnevne borbe popustilo!

Izvrsnost u „provinciji“

Marinko Tomasović završio je studij arheologije i povijesti umjetnosti na Filozofskome fakultetu u Zagrebu, a legenda (bolje zvuči tako nego da rečem da mi je to prenio tipkač rada Krešimir Jurić) kaže da mu je diplomski rad bio deblji od prosječnoga doktorata. Godine 1996. zapošljava se u Gradskome muzeju Makarska, čijim je ravnateljem bio 2010. – 2023. Koliko mi je poznato, u znanstvenoj se periodici javio prije točno četrdeset godina (1984.) objavom prikaza knjige Romanika Milana Preloga iz niza Umjetnost na tlu Jugoslavije. Autorom je desetak knjiga te stotinjak znanstvenih članaka, izvješća i kataloga koji se ponajprije odnose na razdoblje od prapovijesti do srednjega vijeka. Radovi mu se ponajprije odnose na područje između Cetine i Neretve s povremenim iskoracima u južnije (Hvar) i jugoistočnije krajeve (Pelješac, istočna Hercegovina i Boka kotorska). Marinko je bio istraživač staroga kova, nikad nije položio vozački niti je imao moderni mobitel. Volim misliti kako ga je upravo ta ljudska crta oblikovala u pravu picajzlu, što je u znanosti vrlina jer te tjera na neprestano čitanje, promatranje i provjeravanje. Volio je iskorake i u druga područja poput književnosti (vrlo su vrijedni njegovi članci o Stojanu Vučićeviću, Dubravku Horvatiću i Niki Andrijaševiću, a njegov je uvodni članak u zborniku Kuga u Makarskoj 1815. jedan od najboljih književno-kulturoloških ogleda koje sam u životu pročitao), folkloristike (u posljednje se vrijeme posvetio ulozi vuka u kulturnome bestijariju, pri čemu mu je vozač bio još jedan neretvanski suradnik Hrvatskoga tjednika Darko Utovac) itd.

Milosti ne tražim niti bih vam je dao

„Nije Tomasović prema svima blagonaklon nego često polemičan i na momente čak sarkastičan“, zapisao je jednom zgodom Ante Škrabić. Posebno se to odnosilo na svojatanje hrvatske sakralne baštine od Cetine preko Stona i Popova do Miholjske prevlake u Boki kotorskoj. Pritom nije štedio ni bliske suradnike. Najzorniji je primjer toga prikaz knjige Klement Grubišić „Buzdo“ kojim se „razotkriva (…) anacionalni pristup neupitnim kategorijama, kao što su hrvatska književnost i kultura.“ Zaboljelo je, naime, Marinka, to što su se autori nekritički oslonili na književnoga povjesnika srbokatoličke orijentacije Petra Kolendića te su taj tekst „dopunjen“ vulgarnostima i psovkama, čiji je izvor beogradska adaptacija Antona Kolendića (Petrova sina), „sukladno nametnutoj ideologiji jugoslavenstva“ pripisali makarskomu katoličkom svećeniku Klementu Grubišiću.

Tijekom našega posljednjeg susreta u Makarskoj uznemireno mi je pričao kako je na skupu Umjetnički dodiri „Istoka“ i „Zapada“ u Orebiću jedna izlagačica uporno izbjegavala izreći notornu činjenicu da su unutar kotorskih zidina gotovo sve crkve katoličke, a samo dvije pravoslavne (a i one su nekoć bile katoličke), pa joj ih je u raspravi sve pojedinačno pobrojio.

O Marinkovu bi se razbarušenu stilu pisanja mogla napisati jedna ozbiljna studija. Možda ga je najzgodnije opisao akademik Stjepan Ćosić: „Po ovome što čitam, ti se u stvari obraćaš iznadprosječnim čitateljima koji, da bi svladali tvoj tekst, trebaju imati šira humanistička predznanja (ne informacije, nego baš znanja), a takvih baš i nema (…) Tvoj je stil u ovom novom žanru u kojemu se ogledaš precrt tvoga znanstvenoga diskursa koji je maksimalno akribičan i nabijen (što je za tzv. znanstvene tekstove bitno i potrebno, ali za ovakve oglede?).” Budući da sam mu često bio lektorom, dobro sam ga poznavao i uvijek sam mu ispravljao samo najnužnije ostavljajući da se i drugi hrvu s njegovom posebnošću duboko svjestan činjenice da se na teme kojima se Marinko bavi čovjek ne može navući ako ih se banalizira ili se o njima piše u nižemu registru.

Istinski naš čovjek na terenu

Što na koncu ovoga sjećanja na Marinka reći? Bio je to čovjek potpuno posvećen poslu, najsretniji u svojemu kutku s knjigama i negdje na terenu u području bez signala, silan zaljubljenik u hrvatsku kulturnu baštinu, poglavito onu Crvene Hrvatske s čijega ruba potječe, u kojoj je proveo gotovo sav radni vijek i za koju mu je trebalo još nekoliko života da je obradi na sebi svojstven način. Ako je itko bio sinonim za akribičnost, bio je to on, počesto i na vlastitu štetu jer ga je to, uz administraciju koju nije podnosio, katkad usporavalo u radu i vjerojatno mu uskratilo akademski naslov doktora znanosti. Bio je istinski hrvatski branitelj i u ratu, i u miru. Bilo je štošta cervantesko (donkihotovsko) i servantesko (po Servantesu iz Maloga mista) u njegovu liku i djelu: vazda pomalo odsutan pogled u daljinu, neprestan sukob sa sredinom u kojoj radi i živi te česti ulasci u bitke u kojima se naizgled nije moglo pobijediti. Upravo su te pobjede ono što ga odvaja od književnih likova.

Izdvojit ću dvije. Prvo, iako je Marinko posljednja osoba koja je voljela mase, ponajprije zahvaljujući njegovu kulturnome vodiču i istraživanju u Kotišini (a ima toga još), Makarska je obogatila vlastitu turističku ponudu jer, ne biste vjerovali, ima turista koje ne zanima samo brza hrana, more kao mjesto hlađenja piva i pevaljka kao temeljni izvor zabave. To što „djelatnici u turizmu“ ne vidi da im turističko odredište ne prodaje samo u se, na se i poda se nego i prirodna i kulturna baština, njihov je problem. Drugo, Marinko je na svojemu primjeru pokazao koja je uloga kulturnoga trudbenika u „provinciji“ jer je umjesto da sjedi u uredu, lijevom nogom rješava papirologiju i prima plaću, visio po terenu, objavio stotinjak publikacija ponajprije u prostoru u kojemu je radio učinivši Makarsku i Primorje ne samo turističkom nego i arheološkom rivijerom. Prepoznali su to i mnogi njegovi znani i neznani kolege. Često su me neki znanci pitali gdje Marinko predaje. Tad bih se nasmijao i rekao in situ.

Nedostajat će mi silno prijatelj po motu i kolega po peru, dočeci na kolodvoru, nervoza dok se ne dođe do otkrića, dugi razgovori nakon obavljena posla te opuštanja uz rokersku glazbu i cigaretu. Možda će tek s malim odmakom i Makarani shvatiti koga su izgubili te mu posvetiti nešto malo više od uobičajenih kurtoaznih riječi kojima se opraštaju od sugrađana. Povjesničari umjetnosti i arheolozi prepoznali ga za života već jesu.

Plaću bih, tako vele, primao u drvima ili slami

Na koncu vas, dragi čitatelji, ostavljam Marinkovim riječima iz kojih ćete i sami razabrati zašto je takav čovjek mogao umrijeti samo od srca: „Strahovito vuku me šume, samostanski hodnici i večernje mise u polupraznim crkvama. Iznimno sam (i uvijek tuđom krivnjom) u bankovnom minusu, a plaću bih, tako vele, primao u drvima ili slami. Nije kriviti splitske fratre što unatoč Grateful Deadu ne zavoljeh pisce bitnike niti poželjeh otići u njihov grad svetčeva imena (San Francisco). Tome je sumnja u čitavom nizu/spletu okolnosti: onih što tjeraju u nadu kako ću po četvrti puta čitati Don Quijotea, već kada me vrijeme i drugo pregazilo u želji za zvukovitijim imenima pisaca/literata, čiju bih listu meni nepoznatih rado i vrlo rado izlistao (premda nekih vrijednih pažnje, pa i čitanja, ili barem u to ne sumnjam odveć). Naposljetku, ponavljam recenzentovo pitanje. Kome sam (za koga) pisao ove crtice o Makaranima? Evo priznajem, čitateljicama ih (a i čitateljima) Glorije namijenio nisam. Mlađariji, studentima? Možda onima koji najiskrenije griješe pretpostavljajući znanost u njima.“

Marinko Tomasović rođen je 5. svibnja 1960. u Splitu. Studij povijesti umjetnosti i arheologije diplomirao je na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu.

Autor je brojnih radova, knjiga, kataloga, znanstvenih članaka, pregleda i kraćih osvrta iz okvira materijalne baštine od prapovijesti do srednjeg vijeka na prostoru između Cetine i Neretve. Bio je član Hrvatskog arheološkog društva, Društva povjesničara umjetnosti Hrvatske i Matice hrvatske.

Bio je dugogodišnji ravnatelj Gradskog muzeja Makarska. Preminuo je u 64. godini života, od posljedica srčanog udara, 7. srpnja 2024.

Foto: Makarska danas

Zadnje objavljeno