-

Pasje vrućine! Početkom sljedećeg tjedna i do 40°C u unutrašnjosti Dalmacije

Dok je jučer velik dio unutrašnjosti zemlje zahvatilo snažno grmljavinsko nevrijeme, u Dalmaciji se zadržalo suho, vruće i vrlo vruće. Najviših 36°C jučer je izmjereno u Šibeniku, Knin, Makarska, Ploče, Čilipi i Kaštela su imali 34°C….

Ipak, glavno obilježje jučerašnjeg vremena na Jadranu bilo je jugo koje je na moru imalo i prolazno jake udare. Ipak, jugo je s večeri prestalo, a u noći na petak podno Velebita je zapuhala jaka bura koja se ipak nije proširiti na cijelu obalu.

Vrijeme će sljedećih dana biti monotono i postupno sve toplije. Sada je već izvjesno da nas u prvom dijelu sljedećeg tjedna očekuje vrhunac aktualnog toplinskog vala, piše Dalmacija danas.

Danas će biti pretežno vedro i suho. Ujutro ponegdje slaba bura, danju slab maestral. Ipak, popodne među otocima može biti umjerenog vjetra zapadnih smjerova. Minimalne jutarnje temperature zraka u Dalmatinskoj zagori od 16 do 20°C, uz obalu i na otocima od 22 do 27°C. Najviše dnevne temperature od 31 do 37°C.

U subotu i nedjelju pretežno vedro. Noću tiho ili burin, danju će puhati slab maestral. Od jutra natprosječno toplo, najviše dnevne temperature od 32 do 38°C.

Vedro i još malo toplije bit će u ponedjeljak i utorak. Pri tome će vjerojatno najtoplije biti u utorak kada je moguće da se ponegdje u Dolini Neretve, zaleđu Šibenika i okolici Vrgorca zabilježe temperature zraka oko 40°C. Uz obalu će danju kakav-takav spas predstavljati jedino slab do umjeren maestral.

Vrlo vruće bit će i u danima koji slijede, iako ne više tako ekstremno vruće kao početkom tjedna.

Piše: Rade Popadić / Dalmacija danas
Foto: MeteoAdriatic

Što je Pelješki most donio Pelješcu? Nema bolje ilustracije nego ispričati priču iz Brijeste

Prije mosta do Brijeste se moglo samo preko sedam km serpentina. Tko bi dolazio, morao je imati valjan razlog…

Iz podnožja zdanja izbija trava, bit će neka mediteranska, jedino takva može rasti iz kamena. Na prvom katu su blijeda crvena, ali još uvijek čitka slova iz onoga sistema, piše ovako: Uljara Brijesta – sagradio i postavio narod Brijeste. Iznad je ruzinavi stalak za tri zastave – državnu, republičku i partijsku. Na uglu zgrade je poštanski sandučić, sunce ga je dobro izblijedjelo, pa ne možemo sa sigurnošću reći iz koje je države, one ili ove.

Natpis na bočnom dijelu zgrade sigurno je iz ove, jer lijepo piše datum: “Dan malostonske kamenice 18. ožujka, Brijesta, Pelješac, riva, od 11 do 17”. To je nekad bila mjesna uljara, društveni dom i sve što je trebalo mještanima uspavanoga pelješkoga mista vinara i školjkara, piše Jutarnji list.

ŽIVOT OD ŠKOLJKARENJA

Tik do ove uspavane ljepotice izdigla se vila trokatnica. Pod voltom četiri hladnjaka još neraspakirana, bit će da je po jedan za svaki apartman. Volte su jarko bijele, a ograda od blještavoga inoksa. Još je ostalo za srediti samo jedan dvorišni zid, a i to će biti skoro jer vrijedni majstori pristigli vozilom BiH oznaka upravo ugrađuju posljednje komade mramora.

Što je Pelješki most donio Pelješcu? Nema bolje ilustracije nego ispričati priču iz Brijeste, prvoga sela u prvoj uvali na koju ćete naići kada se iz Komarne otisnete preko mosta s hrvatskog kopna na dio poluotoka odijeljenoga morem. A ova sličica baš dobro opisuje što se događa u Brijesti, sada dok se čeka prva godišnjica obilježavanja otvorenja mosta.

U Brijesti živi između 40 i 50 stanovnika, uglavnom su to roditelji djece koja su prošlih godina otišla u bijeli svijet. Živi se od školjkarenja, pet obitelji održava tu tradiciju godinama i proizvodnje vina na malo. Bilo je ovdje turizma u bivšoj državi, svjedoči tome još jedan natpis na onom društvenom domu:

“Turističko društvo Brijesta”. Radio je kamp, imali su trgovinu i restoran. Onda je tijekom Domovinskog rata sve stalo. Gosti su prestali dolaziti, a mladi su počeli odlaziti. Zatvorio se kamp, trgovina i restoran. Oni koji su ostali vraćali su se korijenima – školjkarenju. Bilo je nešto kuća za odmor, ali u usporedbi s drugim jadranskim mjestima nije se to više moglo zvati turizmom. Riva nije bila šetnica već je više sličila na kakvu gospodarsku zonu na kojoj su se dovozile, pa čistile i pakirale školjke. Susjedi iz Komarne s drugoga kraja mosta znali su za njih, ali svako dalje mjesto nije za njih čulo.

S pelješke magistrale od Stona vodila je do njih sedam kilometara duga cesta preko serpentina. Netko tko bi s namjerom dolazio kod njih, bome je morao imati valjan razlog. Takvi, zaboravljeni i prepušteni svojoj muci, s tvrdim i žuljevitim dinarom, dočekali su bijeli most i vatromet koji se prošlogodišnje vruće srpanjske večeri s njihova mola najbolje vidio.

Odmah poslije toga vatrometa, međutim, Brijestu kakvu su imali nepovratno su izgubili, jer se već tada na njihovu rivu slilo ljudi koliko ih nikada u životu sami nisu vidjeli. I nisu ti ljudi prestali dolaziti. Jedan zaluta, drugi bi popio kavu, treći bi kupio školjke, četvrti bi kupio nekretninu, peti se došao okupati, šesti je došao vidjeti što ima. Ni danas na rivi nema kafića ni terase. Umjesto kubanske habanere iz zvučnika, čuju se krikovi gladnih galebova. Ali, ljudi svejedno dolaze.

Više možete pročitati na portalu Jutarnjeg lista.
Piše: Mario Pušić / JL

Dora Galov, Ivano Dragobratović i Kristina Sušak učenici generacije u OŠ Stjepana Radića

Dora Galov, Ivano Dragobratović i Kristina Sušak učenici generacije 2015.-2023. u OŠ Stjepana Radića Metković.

Svake godine Učiteljsko vijeće nagrađuje učenike koji su svih osam godina svog osnovnoškolskog obrazovanja završili uspjehom odličan (5,0). To su uzorni i marljivi učenici koji su sve svoje postavljene obveze izvršavali savjesno i odgovorno, a istaknuli su se u izvanrednim rezultatima u znanju i sportu najviše, državne, razine.

Tako su učenicima generacije 2015.- 2023. proglašeni Dora Galov, (razrednica Katica Vištica), Ivano Dragobratović (razrednica Julita Bakalar) i Kristina Sušak (razrednica Elena Jelčić-Sulić).

Nagrađenim učenicima čestitala je ravnateljica Božena Nikoletić koja je ovom prigodom istaknula da su oni u svom školovanju ostavili neizbrisiv trag, proslavili su svoju OŠ Stjepana Radića i svoj grad Metković, objavila je OŠ Stjepana Radića Metković.

NAJAVA | U srijedu će u Metkoviću biti Lađarski kup ‘Sveti Ilija’

Udruga lađara Sveti Ilija Metković u suradnji s Udrugom lađara Neretve, Gradom Metkovićem, TZ Grada Metkovića te vjernim sponzorima Udruge Tommy i Karlovačka pivovara organizira Lađarski kup Sveti Ilija koji će se održati u Metkoviću,  19. srpnja 2023. (srijeda)  u 18:30.

Utrka je duga 10 km. Start utrke nizvodno je ispod Lučkog mosta (kao i na Maratonu lađa).

Nastupit će:

  • UL 4. gbr. HV
  • UL Crni put 1
  • UL Crni put 2
  • UL Stablina
  • UL Jerkovac
  • UL Slivno
  • UL Domagojevi gusari Vid
  • UL Škrapa Momići
  • UL Studenti Split
  • Hrvatska ratna mornarica
  • UL Sv. Ilija Metković

PROGRAM:

  • 17:00 – okupljanje lađara u Gradskom parku Metković
  • 17:30 – sastanak lađara, parićara, sudaca i organizatora
  • 17:45 – zagrijavanje i ulazak u lađe
  • 18:30 – start utrke (himna + sirena)
  • 19:45 – kraj utrke
  • 20:15 – proglašenje pobjednika, dodjela medalja i pehara
  • 20:30 – zajednička večera u Gradskom parku (kod mosta)

Lađari veslaju nizvodno te ih na lokaciji kod Veletržnice čeka bova koja označuje obvezu prelaska svih lađa na desnu stranu Neretve (kao i na Maratonu lađa). Na drugom kilometru nizvodno bit će tri bove postavljene u polukrug koje lađe moraju zaobići s desna (Jerkovac/Duvrat) na lijevo (Veletržnica). Uzvodno se vesla uz lijevu stranu grada Metkovića (šetnica/riva), ispod mosta kroz desni prolaz uz park (!) pa sve do Veslačkog kluba gdje će se također nalaziti tri bove postavljene u polukrug koje lađe moraju zaobići s desna na lijevo te kreću nizvodno prema mostu gdje je obveza prolaska kroz srednji prolaz ispod mosta. Utrka se sastoji od dva takva kruga.

Utrka ima četiri okreta oko bove, isključivo u smjeru s desna na lijevo, te ovim putem upozoravamo na sigurnost i oprez prilikom okretanja oko istih jer su sigurnost i zdravlje lađara važniji od pozicija u poretku. Utrkom će koordinirati sudci Udruge lađara Neretve prema Pravilniku Maratona lađa.

Svaka lađarska udruga/ekipa dužna je ponijeti svoju opremu potrebnu za veslanje (lađa, sjedalice, vesla i jarbol sa zastavom udruge).

S obzirom na to da prošle godine nije održana ova utrka, odluka je organizatora da se ove godine startne pozicije biraju na način da svaka lađarska udruga i ekipa imaju jednaku vjerojatnost izvući dobru startnu poziciju u startnom redu. Na utrci će sudjelovati 11 lađarskih ekipa te će se prvo izvlačiti brojevi od 1 do 11. Ti brojevi određivat će redoslijed izvlačenja brojeva za startne pozicije. Dakle, nakon prvog izvlačenja ide drugo izvlačenje (po redoslijedu prvog) na kojem se izvlače brojevi startnih pozicija, na način da broj 1 označuje startno mjesto br. 1 koje je prvo od parka, a broj 11 označuje startno mjesto br. 11 koje je prvo od luke.

Vlada donijela odluku o gradnji spojne ceste Nova Sela (autocesta ) – Vid (Metković)

Vlada RH na današnjoj je sjednici, na prijedlog Ministarstva mora, prometa i infrastrukture donijela Zaključak vezan za projekt izgradnje spojne prometnice od županijske ceste ŽC6218 u naselju Vid do državne ceste DC62 u naselju Nova Sela.

Cilj projekta je formiranje cestovnog koridora koji će skratiti putovanje od Metkovića do čvorišta na autocesti A1 i do rubnog sjeverozapadnog prostora Dubrovačko-neretvanske županije.

Projektom se planira izgradnja nove spojne prometnice od Vida u Gradu Metkoviću do državne ceste DC62 u Novim Selima, u Općini Kula Norinska. Novoprojektirana prometnica će se na širu cestovnu mrežu povezati uklapanjem u postojeći kolnik županijske ceste u Vidu formiranjem trokrakog “T” raskrižja, dok je na lokaciji priključka na državnu cestu u Novim Selima, predviđena izgradnja kružnog raskrižja s uređenjem pripadajućih privoza. Ukupna duljina zahvata iznosi 7,6 km.

Do kraja 2023. godine planira se izraditi idejni projekt te ishoditi lokacijsku dozvolu, a do kraja 2024. godine izraditi glavni projekt, urediti imovinsko-pravne odnose, ishoditi građevinsku dozvolu te raspisati natječaj za izvođenje radova. Izgradnja same spojne prometnice planira se provesti tijekom 2025. i 2026. godine.

Ukupan iznos sredstava potrebnih za provedbu ovog projekta procjenjuje se na 14.065.000,00 eura (s PDV-om). Nositelj projekta bit će Županijska uprava za ceste Dubrovačko-neretvanske županije, a sredstva će se osigurati u Državnom proračunu. Ministarstvo i Županijska uprava za ceste DNŽ, potpisat će Ugovor kojim će regulirati međusobne obveze u cilju realizacije ovog projekta.

– Ovo je još jedan veliki i vrlo značajan projekt za Grad Metković koji su građani godinama čekali, te koji će itekako povećati kvalitetu naših života! Potvrda je kvalitetnoga rada i dobre suradnje s Vladom RH i resornim ministarstvima kojima i ovim putem želim zahvaliti, poručio je gradonačelnik Metkovića Dalibor Milan.

NAJAVA | “Da nije ljubavi” u subotu na Ljetnoj sceni GKS-a

‘Da nije ljubavi’ naziv je predstave koju će Metkovsko amatersko kazalište izvesti na Ljetnoj sceni GKS-a u subotu, 15. srpnja s početkom u 21 sat. Predstavu će MAK- ovci izvesti u sklopu programa Metkovskoga ljeta, a cijena ulaznice je 5 eura.

Riječ je o pučkoj komediji bračkoga intelektualca Petra Slovinića koju MAK-ovci izvode pod redateljskom palicom Radovana Marčića.

Uloge tumače: Ana Jerković (Lucijeta), Manuela Šiljeg Malezija (Keka, Lucijetina majka), Mario Pavić (Ivo, imućni mladić), Jasminka Vrdoljak (Filomena, Ivina majka), Željka Bulić (Bete, mjesna ćakulona), Dado Kozarić (Rafo, vječni neženja), Toni Krilić Skuša (don Roko), Elza Glućina (Štefanija, časna sestra u župnom dvoru), Rade Vrdoljak (Iko, poštar rodom iz Drinovaca).

Podsjetimo kako je premijera predstave održana u travnju u ispunjenoj kazališnoj dvorani GKS-a. U svibnju su MAK-ovci s predstavom sudjelovali i na 63. Festivalu hrvatskih kazališnih amatera te ostvarili značajan uspjeh. U konkurenciji od preko 300 glumaca amatera iz različitih dijelova Hrvatske, Manuela Šiljeg Malezija proglašena je najboljom glumicom, Željka Bulić je bila nominirana za najbolju žensku sporednu ulogu, a predstava ‘Da nije ljubavi‘ za najbolju predstavu u cjelini te za Nagradu njegovanja kulturne baštine.

I.N.K. Experiment Duo održao koncert na terasi Ljetne scene GKS-a

Na terasi Ljetne scene GKS-a Metković sinoć je koncert održao duo udaraljki I.N.K. Experiment Duo, koji čine Ivana Kuljerić Bilić i Nikola Krbanyevitch.

Duo je aktivan od 2014. godine, a nastupa na međunarodnim festivalima u Europi, Kini i SAD-u. Godine 2020. dobili su Porina za najbolju instrumentalnu izvedbu van klasične glazbe u suradnji s grupom Chui, a 2022. izdaju svoj prvi album “Collage” vol.1 u izdanju Nota Bene Records.

Koncert je održan u sklopu programa Metkovskoga ljeta, a u organizaciji Ustanove za kulturu i sport Metković te uz potporu Ministarstva kulture i medija RH i Grada Metkovića, objavio je metkovic.hr.

Reporteri Nautičkog jedra u najvećoj delti u Hrvatskoj

Reporteri Nautičkog jedra sa stanovnicima najveće delte u Hrvatskoj koji su im otkrili tajne lokalnih delicija

Cilj je bio da brod Nautičkog jedra ove godine uđe u Neretvu, prvi put. I u tome smo uspjeli. No, ne baš daleko. Već nakon ušća zaustavio nas je Rogotinski most, čiji graditelji nisu predvidjeli da će se jedrilica visokih jarbola kretati ovuda. Vezali smo se netom prije mosta, gdje je bio stari vez koji su nekad koristili mini tankeri za gorivo, donosi Jutarnji list.

Vidi se da ga je zub vremena opako nagrizao, nema bitvi, tek su stare, zahrđale sajle o kojima, nažalost, nitko ne brine jer nisu komercijalne. U Neretvu ulaze manji brodovi koji imaju osiguran dobar vez u Opuzenu, pa je ovaj, jadan, pomalo zaboravljen, no nama je poslužio. Nema veze, prebacujemo se na tradicionalniji, vrlo udoban način prijevoza – jednu od tipičnih neretvanskih lađa.

IZ RIJEKE U LONAC

Njome vješto upravlja legendarni Neretljanin Ivan Marević Tota, a domaćin nam je jedan od najpoznatijih opuzenskih ugostitelja Pavo Jerković.

– Gdje ćemo? – pitamo.

– A u lov na jegulje – odgovaraju, čudeći se što i pitamo.

Dok Tota spretno upravlja lađom, Pavo nas, već na brodu, nutka domaćim pršutom, sirem, vinom i maslinama.

– Da nešto prigrizete prije lova – kaže.

Objašnjava nam kako smo sada usred delte Neretve, gdje više “nema civilizacije”. Pristup je moguć samo brodom i to baš ovom, bazičnom neretvanskom lađom. Stižemo do prve vrše. Unutra je desetak jegulja. Nije loše, ali nije baš ni najbolje. Tota ih vješto vadi. Skliske su, treba paziti da koja ne pobjegne jer svaka je vrlo vrijedna.

Neretva izvire na nadmorskoj visini od 1095 metara, ispod planina Zelengore i Lebršnika u BiH, i kroz tu zemlju protječe u dužini od 205 km, a posljednjih 20 km teče kroz Hrvatsku. Od ukupne površine porječja u Hrvatskoj je 430 km2. Od izvora prema ušću prvotno teče od jugoistoka prema sjeverozapadu, tvoreći tako i sjevernu granicu Hercegovine. Nedaleko od Konjica i ramskog kraja skreće prema jugu i teče u smjeru sjever – jug. Njene pritoke u gornjem toku su Kalinovička Ljuta, Rama, Rakitnica i Konjička Ljuta s desne te Lađanica, Župski Krupac, Bukovica i Bijela s lijeve strane, kao i Krupac, Trešanica, Idbarčica (Baščica), Kraljuščica i Neretvica. U donjem toku to su Bregava i Trebižat.

Od Opuzena se dijeli na 12 rukavaca, od kojih su tri protočna. Plovna je od morske obale do Metkovića, odnosno 20 km, a u Jadransko more utječe u blizini Rogotina i Ploča. Baš tamo gdje smo “zapeli”, ali i gdje je idealna, boćata voda za brojna morska blaga.

U donjem toku Neretve dvije su struje: jedna teče k moru i slatkovodna je, a druga teče u suprotnom pravcu i pod utjecajem je mora i plime, zbog čega je u Neretvi vidljivost ponekad samo 15-ak centimetara, doznajemo.

Tko nije okusio brujet od žaba i jegulja, nije posjetio Neretvu. Taj se specijalitet inače može pronaći tek u ponekom restoranu u drugim dijelovima Dalmacije i u Zagrebu, ali kvalitetom i svježinom nijedan se ne može mjeriti s ovim namirnicama koje su, ali doslovce, iz rijeke završile u loncu. Česte su ribarske večeri posvećene ovoj deliciji. Kao i u drugim dijelovima hrvatskog juga, i ovdje je nekoć vladala glad. Žabe i jegulje, pripremljene po prastarim receptima tadašnjih mama i baka, prehranile su ovaj kraj. Kako to već biva s hranom koja je nekad bila sirotinjska, poput pizze u Italiji, jegulje i žabe danas su “institucija” i nezaobilazna delicija svakog posjetitelja neretvanskog kraja.

Više možete pročitati na portalu Jutarnjeg lista.

Piše: Tomislav Kukec / JL
Foto: Tomislav Kristo / JL

OBAVIJEST! Zbog asfaltiranja Sportska ulica će biti zatvorena za promet i parkiranje

Komunalno redarstvo obavještava stanovništvo da će se dana 13. srpnja 2023. godine (četvrtak) obavljati radovi na pripremi asfaltnog sloja u Sportskoj ulici te mole da se vozila ne parkiraju u navedenoj ulici.

Dana 14. srpnja 2023. godine (petak), obavljati će se radovi na asfaltiranju Sportske ulice u vremenu od 7 sati do završetka radova te će navedena ulica u navedenom vremenskom razdoblju biti zatvorena za promet.

Molimo građane za strpljenje i razumijevanje, kao i korištenje alternativnih pravaca kretanja, obavještavaju iz Grada Metkovića.

Zadnje objavljeno