-

3. HNL JUG: Neretva upisala sva tri boda u srazu sa Hrvatskim vitezom

Danas je odigrano 7. kolo 3. HNL Jug u kojem se Neretva Iza Vage sastala s Hrvatskim vitezom iz Posedarja. Utakmica je završila pobjedom Neretve 3 : 2.

Gosti su poveli pogotkom Smokrovića, a Neretva je izjednačila preko Kurana u 20. minuti. Gosti su još jednom poveli, ovoga puta preko Jurića, a u 43. minuti Duje Medak je uspio postići gol za drugo izjednačenje na utakmici s kojim se otišlo na odmor. Neretva je imala još prilika prilika u kojima se istakao gostujući vratar.

Neretva je pokazala dobru napadačku igru i u drugom poluvremenu. Pobjednički gol je postigao Domagoj Kuran u 77. minuti nakon ubačaja iz slobodnog udarca i povratne lopte.

Rezultati 7. kola:
  • Hrvace – Urania 2:0 (Štimac, Banić)
  • OSK – GOŠK 4:3 (I.Bašić 2x, Kuliš, Matijašević // Cicijelj 3x)
  • Split – Uskok 4:0 (Babić, Repić 3x)
  • Kamen – BŠK Zmaj 2:3 (Pezo 2x // Žanetić, Bara, Čepo)
  • Jadran LP – Vodice 3:0 (Musulin, Kalfić, Dulaj)
  • Zmaj Makarska – Sloga 2:0 (Pavlinović, Dam. Rašić)
  • Neretva – Hrvatski vitez 3:2 (Kuran 2x, Medak // Smokrović, Jurić)
  • Zagora – Primorac 1:0 (Rajčić).

Tablica:

MORH raspisao natječaj, traži 160 mornara

Ministarstvo obrane raspisalo je u srijedu javni natječaj za ugovorni prijam 160 kandidata ili kandidatkinja za djelatnu službu vojnika/mornara u trajanju od dvije godine, s početkom službe 3. studenoga ove godine.

MORH je priopćio kako probni rad traje šest mjeseci, a kandidati ili kandidatkinje moraju ispunjavati zakonom propisane uvjete za prijam u Oružane snage RH.

Posebni uvjeti za prijam vojnika/mornara su najmanje završeno srednjoškolsko obrazovanje, najviše navršenih 30 godina života do kraja ove godine te uspješno završen program dragovoljnog vojnog osposobljavanja ili odslužen vojni rok.

U vojničku službu mogu se primiti i bivši ugovorni vojnici/mornari kojima je služba prestala na osobni zahtjev uz častan otpust bez prava na mirovinu, ako nisu stariji od 40 godina.

Prijave s dokazima o ispunjavanju uvjeta iz natječaja podnose se područnom Odsjeku za poslove obrane prema mjestu prebivališta kandidata i kandidatkinje ili Središnjici za upravljanje osobljem, u roku od osam dana računajući od dana objave natječaja u Narodnim novinama.

Informacije u vezi s natječajem mogu se dobiti na internetskoj stranici Ministarstva obrane, telefonima 01/3784-812 i 01/3784-813 te u područnim odjelima za poslove obrane i područnim odsjecima za poslove obrane, zaključuju u MORH-u.

VRATA NERETVE Stara škola u Baćini pretvorena u posjetiteljski centar na ulazu u Dolinu

Jučer je u prostorijama posjetiteljskog centra Vrata Neretve sa tvrtkom Omnivor d.o.o. iz Zagreba obavljena primopredaja radova ugradnje multimedijske opreme ukupne vrijednosti 463.476 kn i ostale opreme (produkt dizajn, IT i grafički dizajn) ukupne vrijednosti 318.267 kn, piše Ploče Online.

Zgrada nekadašnje stare škole u čijem prizemlju je smješten posjetiteljski centar Vrata Neretve opremljen je najsuvremenijom opremom koja sadržava interaktivne i stilski iznimno atraktivne elemente namještaja (vitrine, postamenti, korpusi, moduli), najsuvremeniju multimedijalnu opremu popraćenu iznimno kreativnim IT rješenjima, te prilagođenom unutrašnjom i vanjskom ambijentalnom rasvjetom koja odgovara muzejskim standardima.

Zgrada stare škole ima dvije etaže, od kojih se samo prizemna etaža koristi za prezentaciju prirodoslovnih tema vezanih uz deltu Neretve i okolnog područja.

Gornja etaža predviđena je za Planinarski dom, spavaonice, dnevni odmor, sanitarne čvorove. Osim stalnog postava, u objektu je i prostor namijenjen prodaji suvenira, te pult za djelatnike. Preostaje još hortikulturno uređenje okoliša.

Za cjelokupni objekt predan je zahtjev za ishođenje uporabe dozvole koju će biti moguće ishoditi nakon obavljenog tehničkog pregleda koji je zakazan 5. listopada 2020. godine,  piše Ploče Online.

Projekt opremanja posjetiteljskog centra izradila je tvrtka Kocka d.o.o. iz Šibenika u siječnju 2019. godine.

Službenici PP Metković posjetili Dječji vrtić Leut

U sklopu obilježavanja Dana policije policijski službenici Policijske postaje Metković su tijekom jučerašnjeg dana posjetili Dječji vrtić Leut u Metkoviću, gdje su, poštujući epidemiološke mjere, na vanjskom igralištu djeci predstavili rad policije, a policijske službenike su djeca dočekala pjesmom.

Tom prigodom razgovaralo se o sigurnom sudjelovanju u prometu, važnosti korištenja sigurnosne sjedalice i načinu prelaska preko pješačkih prijelaza.

Djeca su razgledala policijsko vozilo, a policija im je za kraj kao dar podijelila slikovnice.

Policajci iz Postaje pomorske policije Dubrovnik spasili 36 migranata

Tijekom obavljanja nadzora morske granice EU s Turskom u sklopu Frontexove misije Poseidon četvorica policijskih službenika Postaje pomorske policije Dubrovnik spasili su 36 migranata.

Naime, na potezu od Evros Delta do mjesta Makri u Egejskom moru, uočen je gumenjak s većim brojem osoba iz kojeg se čulo zapomaganje. Policajci su odmah pritekli u pomoć te su u gumenjaku zatekli 36 stranih državljana koji su bili u lošem zdravstvenom stanju, pothlađeni, dehidrirani, a neki od njih i bez svijesti. Među osobama je bilo petero djece, 11 žena i 20 muškaraca.

Slika Gumenjak je ostao bez goriva, a temperatura mora u trenutku zaticanja  bila je samo 2 °C te je zaista upitno što bi se s njima dogodilo da nisu bili spašeni.

Osobe su prekrcane u policijsko plovilo gdje su im policijski službenici dali vodu i tople napitke te ih utoplili termo folijama, nakon čega su prevezeni u luku Alexandropolis gdje ih je dočekala i zbrinula hitna medicinska pomoć.

Od ukupno 36 migranata njih pet je hospitalizirano, dok su ostali, nakon ukazane liječničke pomoći, zbrinuti u prihvatnom centru gdje slijedi daljnje postupanje sukladno nacionalnom i europskom zakonodavstvu.

Počela berba mandarina, voćari očekuju odličnu sezonu upravo zbog korone

Mandarine su jedino hrvatsko izvozno voće, čija je berba i službeno počela posljednjih dana rujna. I dok neretvanski voćari sa zebnjom iščekuju sezonu berbe, koja će se odvijati u još neviđenim epidemiološkim uvjetima, čini se da bi im koronavirus mogao ići naruku, piše Slobodna Dalmacija.

Naime, očekuje se veća potražnja za ovim voćem, punim vitamina C, koji se tradicionalno koristi za jačanje imuniteta.

Neretvanski voćari se nadaju da će moći prodati mandarine.

Ipak, kod nas ništa nije sigurno kad je poljoprivreda u pitanju jer uvoz svake godine iznova uništava domaću proizvodnju upravo u sezoni berbe domaćeg voća i povrća. Tako je teško pretpostaviti da će se u slučaju mandarina ponoviti scenarij iz svibnja, kada su domaći proizvođači jagoda prodali svoje jagode i još dobro zaradili jer zbog virusa nije bilo uvoza.

Prve procjene pokazuju da će Neretvani imati proizvodnju od oko 32.000 tona mandarina, što je osrednji urod. Očekuje se dobra kvaliteta.

Glavna izvozna tržišta zemlje bivše Jugoslavije

– Kvaliteta mandarina je iznimno dobra jer je razina šećera visoka. Berba je malo kasnila, no u konačnici to ne bi trebao biti problem jer izvoz tradicionalno kreće u prvom tjednu listopada. Ove godine je riječ o nešto nižem urodu, ranije su sorte podbacile – ističe proizvođač mandarina Niko Kapović, koji se nada da će, s obzirom na manje količine, neretvanske mandarine pojesti Hrvati, Bosanci, Srbi, Česi i Slovaci te da neće biti problema u prodaji. U berbi se poštuju sve epidemiološke mjere jer se radi na otvorenom. Berači su razmaknuti više od dva i pol metra.

– Jedino nas može omesti kiša – zaključio je Kapović.

A očekivanja poljoprivrednika, osim vremenskih(ne) prilika, mogao bi omesti jedino nekontrolirani uvoz mandarina, čime bi se srušila otkupna cijena, što je bio čest slučaj prošlih godina.

Naime, zbog neuređenog tržišta, uvoza mandarina lošije kvalitete i embarga ruskog tržišta posljednjih godina, ovdašnji proizvođači žutog voća godinama samo zbrajaju gubitke. Godišnje potrebe Hrvatske za mandarinama kreću se od 15 do 20 tisuća tona, dok bi se sve ostalo trebalo izvoziti na tržište EU-a. Međutim, ovdašnji poljoprivrednici se teško mogu uklopiti u to zahtjevno tržište, koje traži sortiranu i zapakiranu mandarinu, što zahtijeva dodatne troškove. Stoga su im glavna izvozna tržišta zemlje bivše Jugoslavije.

Iako je manji urod, što bi po zakonu ponude i potražnje trebalo imati veću cijenu za proizvođača, neretvanski voćari nisu previše sigurni u te pretpostavke. Naime, otkupnu cijenu diktiraju otkupljivačka poduzeća, kojima je na prvom mjestu vlastiti profit, ali i uvozni lobiji koji, uvozeći mandarine iz Italije, Turske ili Španjolske po znatno nižim cijenama, uništavaju domaću proizvodnju. Trenutačno se mandarina prodaje po cijeni od 3,5 do četiri kune za prvu klasu, dok je druga klasa 2,5 kuna. Proizvođači su zadovoljni ako se to zadrži dulje vrijeme. No, to nije realno očekivati jer će s vremenom količine rasti.

Minimalno dvije kune

Ipak, Željko Bjeliš iz udruge proizvođača agruma i povrća “Neretvanska mladež”, drži da bi cijena trebala biti i veća s obzirom na veliku potražnju. Ipak, on očekuje pad cijene čim se vrijeme stabilizira i počne intenzivna berba.

Proizvođači s kojima smo razgovarali posebno se ljute na neke otkupljivače koji stihijski obaraju cijene. Smatraju da to nije uvjetovano ponudom i potražnjom, nego samovoljom pojedinih otkupljivača. Osim toga, za neretvanske voćare je loše i to što se na na početku sezone berbe pojavi jeftinija uvozna mandarina koja ruši cijenu.

Proizvodna cijena mandarina iznosi minimalno dvije kune. Sve ispod je gubitak za proizvođača. Ukupna cijena kilograma mandarina, računajući zbroj svih klasa, morala bi biti minimalno 2,5 kuna. Proizvođači imaju sve manji interes za proizvodnju, što se već može vidjeti u dolini Neretve, gdje brojna obiteljska gospodarstva odustaju od proizvodnje i prelaze na jagode ili povrće (kupusnjače).

Svi ističu kako im je želja da mandarina ima svoju vrijednost na tržištu i da se planskom organizacijom berbe i prodaje stabilizira i višegodišnja otkupna cijena te da se više okrenemo izvozu. Primjer formiranja otkupne cijene jabuka, čija je berba počela početkom kolovoza (prva domaća sorta gala) daje nam za pravo nadati se da je to realno i moguće ako svi zajedno nastupimo na tržištu, naglašavaju iz voćarskih krugova, piše Slobodna Dalmacija.

Golemo sivo tržište

Najveći problem stabiliziranja otkupne cijene mandarina jest golemo sivo tržište, i do 20 posto, zbog čega je teško i procijeniti urod i ukupno tržište. Budući da je kroz EU regulativu moguće iskoristiti dopuštene alate i mehanizme, Hrvatska bi trebala pronaći način da se formira višegodišnja prosječna ili čak zaštitna cijena, kako bi se tržište u idućim godinama stabiliziralo i okrenulo kvalitetnijem otkupu i izvozu. Procjena je to Hrvatske voćarske zajednice, iz koje posebno naglašavaju kako je potrebno da Hrvatska zbog korona-krize posebno ima uređeno tržište, stabilnost tijekom otkupa, siguran plasman na domaćim tržnicama te u konačnici i povećan izvoz mandarina, i to ne samo na tržišta zemalja bivše Jugoslavije, nego čitave Europske unije. No, neretvanski voćari za sada nisu spremni na samostalan izlazak na to tržište.

Piše: Stanislav Soldo / Slobodna Dalmacija.
Foto: Denis Jerković

OBAVIJEST Danas će bez vode ostati gotovo cijela desna strana Metkovića

Iz komunalnog poduzeća Metković d.o.o. obavještavaju korisnike vodnih usluga cijele desne strane grada Metkovića (izuzev Ulice A. Hebranga, Industrijske, Mlinske i Mostarske) da će danas, 30. rujna 2020., od 12 do 14 sati zbog radova na vodoopskrbnoj mreži doći do prekida u isporuci vode.

Korisnici se mole za razumijevanje.

Kako je jučer pala mreža HT-a i hoće li korisnici dobiti umanjenje računa?

Više od tri milijuna telefonskih uređaja u cijeloj Hrvatskoj, od toga dva milijuna mobitela i još nešto više od milijun fiksnih telefona, jučer je, tijekom radnog dana, bilo beskorisno. Pad telefonske mreže Hrvatskog telekoma, najvećeg operatera u zemlji, čije usluge koristi 46 posto korisnika mobitela i više od polovice svih domaćinstava i tvrtki, a koji je trajao od pola 11 do oko 16 sati, izazvala je tehnička greška u telefonskim centralama, piše Jutarnji list.

Nije bilo hakerskog napada niti slične diverzije iako su po društvenim mrežama kružile maštovite teorije zavjere s obzirom na to da građani nisu mogli dobiti broj 112, odnosno policiju, vatrogasce i Hitnu pomoć, i to samo u određenim dijelovima Hrvatske, što je dodatno zbunjivalo, jer u nekim su županijama te službe imale ugovore i s drugim operaterima.

HT je inicijalno naveo da je nešto prije 10.30 došlo do problema u “signalnim čvorištima”. Riječ je o softveru u telefonskim centralama koji služi za preusmjeravanje poziva. Kad centrala ne zna na koju liniju usmjeriti koji poziv, mreža ne funkcionira, odnosno iz perspektive korisnika – pada. “Svi naši stručnjaci maksimalno su angažirani te u suradnji s dobavljačima radimo na otklonu poteškoća”, kažu HT-u.

Rezervni plan

Kasnije je na naše inzistiranje najveći operater u Hrvatskoj, čije fiksne usluge koristi više od polovice domaćinstava i biznisa u Hrvatskoj i čije mobilne usluge koristi gotovo pa polovica građana i tvrtki, dao i detaljnije objašnjenje. “Uzrok poteškoća je sistemska greška te je identificiran problem u funkcioniranju čvorova koji usmjeravaju signalne poruke zadužene za uspostavu poziva. Iako su čvorovi georedundantni, dolazi do preopterećenja, što nije uobičajena situacija, te zbog toga dolazi i do poteškoća u uspostavi glasovnih poziva u mobilnoj i fiksnoj mreži”, pojasnili su u HT-u.

Problem koji je najviše pogodio korisnike u Zagrebu zbog zagušenja linija kaskadno se prelio i na ostatak Hrvatske. Sistemska greška pronađena je u telefonskim centralama. U HT-u su naveli da njihov stručni tim s dobavljačem – čije ime HT nije otkrio, a koji je, izvjesno je, taj koji je isporučio tehnologiju koja se pokvarila – radi na otklanjanju kvara. I on je otklonjen oko 16 sati. “Još jednom se ispričavamo svim korisnicima zbog poteškoća i neugodnosti”, kažu u HT-u.

Naknadno doznajemo da su službe koje su ovisile o mobilnim vezama imale manje teškoće ili ih nisu niti imale.

Ministar prometa Oleg Butković, u čijem su resoru i telekomunikacije, kaže da su kvarovi uvijek mogući.

– Ono što se ovdje pokazalo kao problem je način usmjeravanja dolaznih poziva prema hitnim službama. Naime, sve hitne službe imaju vezu prema više operatora i mogu obavljati odlazne pozive, ali dolazni pozivi zbog načina međupovezivanja operatora oduvijek mogu dolaziti samo preko jednog operatora – kaže Butković.

Teleregulator Hakom potvrdio je da im se HT odmah javio i prijavio da ima tehničkih problema.
Komunikacija se s korisnicima, kažu nam u državnim tijelima, većinom preselila na e-mailove, koji su normalno funkcionirali, a zaposlenici ministarstava međusobno su komunicirali i putem aplikacija WhatsApp i Viber. Probleme s fiksnim mrežama imala je većina ministarstava. S druge strane, HZMO i HZZ imaju ugovore s drugim operaterima, pa su njihovi call centri normalno radili.

Iz Središnjeg državnog ureda za razvoj digitalnog društva, koji smo pitali ima li država neki rezervni plan za ovakve situacije, poručuju kako su sve bitne službe povezane. “Država nema svoj telekom i koristi komercijalne usluge svih operatora – HT-a, A1 i svih ostalih. A ključne strateške institucije i hitne službe su povezane”, poručuju.

Takav stav, pak, ne dijele upravo u hitnim službama. Damir Trut, pomoćnik ministra unutarnjih poslova za civilnu zaštitu, kaže da se ovo više ne smije dogoditi službama koje spašavaju živote.

– Mora postojati rezervno rješenje kad operator koji drži takve službe ima kvar ili neki drugi razlog zbog kojeg padne sustav – naglašava Trut.

Odužit će se korisnicima

Takav apel uputio je i prof. dr. Žarko Rašić, ravnatelj zagrebačkog Nastavnog zavoda za hitnu medicinu. On kaže da je ovakav scenarij bio predviđen davno i da baš stoga imaju četiri mobilna broja drugog operatera, koja su aktivirali čim su shvatili da im broj 194 te 112 ne funkcioniraju. Navodi da su zamolili bolnice da im sanitetski prijevoz za pacijente, dok se ne uspostave normalne linije, naručuju putem e-maila. Kad je riječ o bolnicama, dobro su prošle one čije su telefonske linije drugih operatora.

Na pad mreže HT-a prvi je put reagirala i burza. Tako se dionicom HT-a, koja slovi za jednu od najstabilnijih, danas trgovalo najviše, i to u iznosu od milijun kuna, uz pad cijene od 1,13 posto. Jedan naš izvor navodi da operator neće imati financijske posljedice zbog ovog pada ako on ne potraje dulje od 24 sata. Tek u tom slučaju HT bi bio obvezan svojim korisnicima umanjiti račun za iznos trajanja kvara. No, izvor dodaje da će zbog reputacije operator vjerojatno tražiti način na koji bi se odužio korisnicima.

Slučaj pada mreže HT-a mogao bi fiksnu i mobilnu telefoniju u Hrvatskoj gurnuti dalje prema internetskim platformama. Podsjetimo, iako je bila pala telefonska mreža, ona internetska radila je i dalje. Zato je i sam HT preko Facebooka pozivao svoje korisnike da koriste WhatsApp, Viber i druge slične aplikacije. Duhovit je to presedan s obzirom na to da je fiksna telefonija lani HT-u donijela prihod od 706 milijuna kuna, a mobilna, u što je uključen i mobilni internet, 3,5 milijardi kuna, donosi Jutarnji list.

ZADIVLJUJUĆI PRIZOR U PIJESKU Evo kako nastaje umjetnost koja nestaje s prvom plimom

Kada se more povlači, oslobađajući prostor za umjetničku kreaciju, nastupa Nikola Faller (Slama Land Art). Crtati u pijesku, znači biti svjestan da će sve uskoro nestati u zagrljaju morskih valova.

Ipak, nije sve nestalo, umjetničko umijeće Nikole Fallera na Ušću Neretve u sklopu ovogodišnjeg Art Festivala Zen Opuzen zabilježio je Marin Veraja.

STOŽER: Mjere ograničavanja okupljanja ljudi na svadbama i privatnim feštama produljuju se do 1. studenog

Zbog trenutne epidemiološke situacije u DNŽ, na prijedlog županijskog Stožera civilne zaštite Nacionalni stožer donio je Odluku o izmjeni i dopuni Odluke o uvođenju nužnih epidemioloških mjera za područje Dubrovačko-neretvanske županije.

Tom Odlukom mjere koje su stupile na snagu u ponedjeljak 31. kolovoza s predviđenim trajanjem od 14 dana, te prethodno produljene do 1. listopada, sada se produžuju do 1. studenog 2020. godine.

Podsjetimo, riječ je o sljedećim mjerama:

  • broj osoba na svadbenim svečanostima ograničava na najviše 50 osoba,
  • broj osoba na komemoracijama i pokopima ograničava na najviše 50 osoba, uz napomenu da se ožalošćenim članovima obitelji sućut ne smije izražavati bliskim kontaktom,
  • privatne svečanosti i proslave mogu organizirati samo u krugu obitelji na kojima može biti prisutno najviše 20 osoba.
  • društvena okupljanja (manifestacije, priredbe, mise, obredi, izložbe i drugo) mogu  se organizirati uz obvezno pridržavanje svih propisanih epidemioloških mjera. Ako se održavaju u zatvorenom prostoru obvezno je nošenje maski za lice i održavanje fizičke distance od 2 metra. Pravilo fizičke udaljenosti ne mora se primjenjivati između članova istog kućanstva ili osoba koje su uobičajeno u bliskom kontaktu (najviše pet osoba),
  • organizatori društvenih okupljanja i vlasnici ugostiteljskih objekata odgovorni su za provođenje svih epidemioloških mjera koje se na njih odnose te su dužni obavljati pojačani nadzor pridržavanja epidemioloških mjera,
  • stožeri jedinica lokalne samouprave zadužuju se provoditi pojačani nadzor svih propisanih epidemioloških mjera.

Odluku možete pročitati OVDJE.

Zadnje objavljeno