-

Počela berba mandarina, voćari očekuju odličnu sezonu upravo zbog korone

Mandarine su jedino hrvatsko izvozno voće, čija je berba i službeno počela posljednjih dana rujna. I dok neretvanski voćari sa zebnjom iščekuju sezonu berbe, koja će se odvijati u još neviđenim epidemiološkim uvjetima, čini se da bi im koronavirus mogao ići naruku, piše Slobodna Dalmacija.

Naime, očekuje se veća potražnja za ovim voćem, punim vitamina C, koji se tradicionalno koristi za jačanje imuniteta.

Neretvanski voćari se nadaju da će moći prodati mandarine.

Ipak, kod nas ništa nije sigurno kad je poljoprivreda u pitanju jer uvoz svake godine iznova uništava domaću proizvodnju upravo u sezoni berbe domaćeg voća i povrća. Tako je teško pretpostaviti da će se u slučaju mandarina ponoviti scenarij iz svibnja, kada su domaći proizvođači jagoda prodali svoje jagode i još dobro zaradili jer zbog virusa nije bilo uvoza.

Prve procjene pokazuju da će Neretvani imati proizvodnju od oko 32.000 tona mandarina, što je osrednji urod. Očekuje se dobra kvaliteta.

Glavna izvozna tržišta zemlje bivše Jugoslavije

– Kvaliteta mandarina je iznimno dobra jer je razina šećera visoka. Berba je malo kasnila, no u konačnici to ne bi trebao biti problem jer izvoz tradicionalno kreće u prvom tjednu listopada. Ove godine je riječ o nešto nižem urodu, ranije su sorte podbacile – ističe proizvođač mandarina Niko Kapović, koji se nada da će, s obzirom na manje količine, neretvanske mandarine pojesti Hrvati, Bosanci, Srbi, Česi i Slovaci te da neće biti problema u prodaji. U berbi se poštuju sve epidemiološke mjere jer se radi na otvorenom. Berači su razmaknuti više od dva i pol metra.

– Jedino nas može omesti kiša – zaključio je Kapović.

A očekivanja poljoprivrednika, osim vremenskih(ne) prilika, mogao bi omesti jedino nekontrolirani uvoz mandarina, čime bi se srušila otkupna cijena, što je bio čest slučaj prošlih godina.

Naime, zbog neuređenog tržišta, uvoza mandarina lošije kvalitete i embarga ruskog tržišta posljednjih godina, ovdašnji proizvođači žutog voća godinama samo zbrajaju gubitke. Godišnje potrebe Hrvatske za mandarinama kreću se od 15 do 20 tisuća tona, dok bi se sve ostalo trebalo izvoziti na tržište EU-a. Međutim, ovdašnji poljoprivrednici se teško mogu uklopiti u to zahtjevno tržište, koje traži sortiranu i zapakiranu mandarinu, što zahtijeva dodatne troškove. Stoga su im glavna izvozna tržišta zemlje bivše Jugoslavije.

Iako je manji urod, što bi po zakonu ponude i potražnje trebalo imati veću cijenu za proizvođača, neretvanski voćari nisu previše sigurni u te pretpostavke. Naime, otkupnu cijenu diktiraju otkupljivačka poduzeća, kojima je na prvom mjestu vlastiti profit, ali i uvozni lobiji koji, uvozeći mandarine iz Italije, Turske ili Španjolske po znatno nižim cijenama, uništavaju domaću proizvodnju. Trenutačno se mandarina prodaje po cijeni od 3,5 do četiri kune za prvu klasu, dok je druga klasa 2,5 kuna. Proizvođači su zadovoljni ako se to zadrži dulje vrijeme. No, to nije realno očekivati jer će s vremenom količine rasti.

Minimalno dvije kune

Ipak, Željko Bjeliš iz udruge proizvođača agruma i povrća “Neretvanska mladež”, drži da bi cijena trebala biti i veća s obzirom na veliku potražnju. Ipak, on očekuje pad cijene čim se vrijeme stabilizira i počne intenzivna berba.

Proizvođači s kojima smo razgovarali posebno se ljute na neke otkupljivače koji stihijski obaraju cijene. Smatraju da to nije uvjetovano ponudom i potražnjom, nego samovoljom pojedinih otkupljivača. Osim toga, za neretvanske voćare je loše i to što se na na početku sezone berbe pojavi jeftinija uvozna mandarina koja ruši cijenu.

Proizvodna cijena mandarina iznosi minimalno dvije kune. Sve ispod je gubitak za proizvođača. Ukupna cijena kilograma mandarina, računajući zbroj svih klasa, morala bi biti minimalno 2,5 kuna. Proizvođači imaju sve manji interes za proizvodnju, što se već može vidjeti u dolini Neretve, gdje brojna obiteljska gospodarstva odustaju od proizvodnje i prelaze na jagode ili povrće (kupusnjače).

Svi ističu kako im je želja da mandarina ima svoju vrijednost na tržištu i da se planskom organizacijom berbe i prodaje stabilizira i višegodišnja otkupna cijena te da se više okrenemo izvozu. Primjer formiranja otkupne cijene jabuka, čija je berba počela početkom kolovoza (prva domaća sorta gala) daje nam za pravo nadati se da je to realno i moguće ako svi zajedno nastupimo na tržištu, naglašavaju iz voćarskih krugova, piše Slobodna Dalmacija.

Golemo sivo tržište

Najveći problem stabiliziranja otkupne cijene mandarina jest golemo sivo tržište, i do 20 posto, zbog čega je teško i procijeniti urod i ukupno tržište. Budući da je kroz EU regulativu moguće iskoristiti dopuštene alate i mehanizme, Hrvatska bi trebala pronaći način da se formira višegodišnja prosječna ili čak zaštitna cijena, kako bi se tržište u idućim godinama stabiliziralo i okrenulo kvalitetnijem otkupu i izvozu. Procjena je to Hrvatske voćarske zajednice, iz koje posebno naglašavaju kako je potrebno da Hrvatska zbog korona-krize posebno ima uređeno tržište, stabilnost tijekom otkupa, siguran plasman na domaćim tržnicama te u konačnici i povećan izvoz mandarina, i to ne samo na tržišta zemalja bivše Jugoslavije, nego čitave Europske unije. No, neretvanski voćari za sada nisu spremni na samostalan izlazak na to tržište.

Piše: Stanislav Soldo / Slobodna Dalmacija.
Foto: Denis Jerković

OBAVIJEST Danas će bez vode ostati gotovo cijela desna strana Metkovića

Iz komunalnog poduzeća Metković d.o.o. obavještavaju korisnike vodnih usluga cijele desne strane grada Metkovića (izuzev Ulice A. Hebranga, Industrijske, Mlinske i Mostarske) da će danas, 30. rujna 2020., od 12 do 14 sati zbog radova na vodoopskrbnoj mreži doći do prekida u isporuci vode.

Korisnici se mole za razumijevanje.

Kako je jučer pala mreža HT-a i hoće li korisnici dobiti umanjenje računa?

Više od tri milijuna telefonskih uređaja u cijeloj Hrvatskoj, od toga dva milijuna mobitela i još nešto više od milijun fiksnih telefona, jučer je, tijekom radnog dana, bilo beskorisno. Pad telefonske mreže Hrvatskog telekoma, najvećeg operatera u zemlji, čije usluge koristi 46 posto korisnika mobitela i više od polovice svih domaćinstava i tvrtki, a koji je trajao od pola 11 do oko 16 sati, izazvala je tehnička greška u telefonskim centralama, piše Jutarnji list.

Nije bilo hakerskog napada niti slične diverzije iako su po društvenim mrežama kružile maštovite teorije zavjere s obzirom na to da građani nisu mogli dobiti broj 112, odnosno policiju, vatrogasce i Hitnu pomoć, i to samo u određenim dijelovima Hrvatske, što je dodatno zbunjivalo, jer u nekim su županijama te službe imale ugovore i s drugim operaterima.

HT je inicijalno naveo da je nešto prije 10.30 došlo do problema u “signalnim čvorištima”. Riječ je o softveru u telefonskim centralama koji služi za preusmjeravanje poziva. Kad centrala ne zna na koju liniju usmjeriti koji poziv, mreža ne funkcionira, odnosno iz perspektive korisnika – pada. “Svi naši stručnjaci maksimalno su angažirani te u suradnji s dobavljačima radimo na otklonu poteškoća”, kažu HT-u.

Rezervni plan

Kasnije je na naše inzistiranje najveći operater u Hrvatskoj, čije fiksne usluge koristi više od polovice domaćinstava i biznisa u Hrvatskoj i čije mobilne usluge koristi gotovo pa polovica građana i tvrtki, dao i detaljnije objašnjenje. “Uzrok poteškoća je sistemska greška te je identificiran problem u funkcioniranju čvorova koji usmjeravaju signalne poruke zadužene za uspostavu poziva. Iako su čvorovi georedundantni, dolazi do preopterećenja, što nije uobičajena situacija, te zbog toga dolazi i do poteškoća u uspostavi glasovnih poziva u mobilnoj i fiksnoj mreži”, pojasnili su u HT-u.

Problem koji je najviše pogodio korisnike u Zagrebu zbog zagušenja linija kaskadno se prelio i na ostatak Hrvatske. Sistemska greška pronađena je u telefonskim centralama. U HT-u su naveli da njihov stručni tim s dobavljačem – čije ime HT nije otkrio, a koji je, izvjesno je, taj koji je isporučio tehnologiju koja se pokvarila – radi na otklanjanju kvara. I on je otklonjen oko 16 sati. “Još jednom se ispričavamo svim korisnicima zbog poteškoća i neugodnosti”, kažu u HT-u.

Naknadno doznajemo da su službe koje su ovisile o mobilnim vezama imale manje teškoće ili ih nisu niti imale.

Ministar prometa Oleg Butković, u čijem su resoru i telekomunikacije, kaže da su kvarovi uvijek mogući.

– Ono što se ovdje pokazalo kao problem je način usmjeravanja dolaznih poziva prema hitnim službama. Naime, sve hitne službe imaju vezu prema više operatora i mogu obavljati odlazne pozive, ali dolazni pozivi zbog načina međupovezivanja operatora oduvijek mogu dolaziti samo preko jednog operatora – kaže Butković.

Teleregulator Hakom potvrdio je da im se HT odmah javio i prijavio da ima tehničkih problema.
Komunikacija se s korisnicima, kažu nam u državnim tijelima, većinom preselila na e-mailove, koji su normalno funkcionirali, a zaposlenici ministarstava međusobno su komunicirali i putem aplikacija WhatsApp i Viber. Probleme s fiksnim mrežama imala je većina ministarstava. S druge strane, HZMO i HZZ imaju ugovore s drugim operaterima, pa su njihovi call centri normalno radili.

Iz Središnjeg državnog ureda za razvoj digitalnog društva, koji smo pitali ima li država neki rezervni plan za ovakve situacije, poručuju kako su sve bitne službe povezane. “Država nema svoj telekom i koristi komercijalne usluge svih operatora – HT-a, A1 i svih ostalih. A ključne strateške institucije i hitne službe su povezane”, poručuju.

Takav stav, pak, ne dijele upravo u hitnim službama. Damir Trut, pomoćnik ministra unutarnjih poslova za civilnu zaštitu, kaže da se ovo više ne smije dogoditi službama koje spašavaju živote.

– Mora postojati rezervno rješenje kad operator koji drži takve službe ima kvar ili neki drugi razlog zbog kojeg padne sustav – naglašava Trut.

Odužit će se korisnicima

Takav apel uputio je i prof. dr. Žarko Rašić, ravnatelj zagrebačkog Nastavnog zavoda za hitnu medicinu. On kaže da je ovakav scenarij bio predviđen davno i da baš stoga imaju četiri mobilna broja drugog operatera, koja su aktivirali čim su shvatili da im broj 194 te 112 ne funkcioniraju. Navodi da su zamolili bolnice da im sanitetski prijevoz za pacijente, dok se ne uspostave normalne linije, naručuju putem e-maila. Kad je riječ o bolnicama, dobro su prošle one čije su telefonske linije drugih operatora.

Na pad mreže HT-a prvi je put reagirala i burza. Tako se dionicom HT-a, koja slovi za jednu od najstabilnijih, danas trgovalo najviše, i to u iznosu od milijun kuna, uz pad cijene od 1,13 posto. Jedan naš izvor navodi da operator neće imati financijske posljedice zbog ovog pada ako on ne potraje dulje od 24 sata. Tek u tom slučaju HT bi bio obvezan svojim korisnicima umanjiti račun za iznos trajanja kvara. No, izvor dodaje da će zbog reputacije operator vjerojatno tražiti način na koji bi se odužio korisnicima.

Slučaj pada mreže HT-a mogao bi fiksnu i mobilnu telefoniju u Hrvatskoj gurnuti dalje prema internetskim platformama. Podsjetimo, iako je bila pala telefonska mreža, ona internetska radila je i dalje. Zato je i sam HT preko Facebooka pozivao svoje korisnike da koriste WhatsApp, Viber i druge slične aplikacije. Duhovit je to presedan s obzirom na to da je fiksna telefonija lani HT-u donijela prihod od 706 milijuna kuna, a mobilna, u što je uključen i mobilni internet, 3,5 milijardi kuna, donosi Jutarnji list.

ZADIVLJUJUĆI PRIZOR U PIJESKU Evo kako nastaje umjetnost koja nestaje s prvom plimom

Kada se more povlači, oslobađajući prostor za umjetničku kreaciju, nastupa Nikola Faller (Slama Land Art). Crtati u pijesku, znači biti svjestan da će sve uskoro nestati u zagrljaju morskih valova.

Ipak, nije sve nestalo, umjetničko umijeće Nikole Fallera na Ušću Neretve u sklopu ovogodišnjeg Art Festivala Zen Opuzen zabilježio je Marin Veraja.

STOŽER: Mjere ograničavanja okupljanja ljudi na svadbama i privatnim feštama produljuju se do 1. studenog

Zbog trenutne epidemiološke situacije u DNŽ, na prijedlog županijskog Stožera civilne zaštite Nacionalni stožer donio je Odluku o izmjeni i dopuni Odluke o uvođenju nužnih epidemioloških mjera za područje Dubrovačko-neretvanske županije.

Tom Odlukom mjere koje su stupile na snagu u ponedjeljak 31. kolovoza s predviđenim trajanjem od 14 dana, te prethodno produljene do 1. listopada, sada se produžuju do 1. studenog 2020. godine.

Podsjetimo, riječ je o sljedećim mjerama:

  • broj osoba na svadbenim svečanostima ograničava na najviše 50 osoba,
  • broj osoba na komemoracijama i pokopima ograničava na najviše 50 osoba, uz napomenu da se ožalošćenim članovima obitelji sućut ne smije izražavati bliskim kontaktom,
  • privatne svečanosti i proslave mogu organizirati samo u krugu obitelji na kojima može biti prisutno najviše 20 osoba.
  • društvena okupljanja (manifestacije, priredbe, mise, obredi, izložbe i drugo) mogu  se organizirati uz obvezno pridržavanje svih propisanih epidemioloških mjera. Ako se održavaju u zatvorenom prostoru obvezno je nošenje maski za lice i održavanje fizičke distance od 2 metra. Pravilo fizičke udaljenosti ne mora se primjenjivati između članova istog kućanstva ili osoba koje su uobičajeno u bliskom kontaktu (najviše pet osoba),
  • organizatori društvenih okupljanja i vlasnici ugostiteljskih objekata odgovorni su za provođenje svih epidemioloških mjera koje se na njih odnose te su dužni obavljati pojačani nadzor pridržavanja epidemioloških mjera,
  • stožeri jedinica lokalne samouprave zadužuju se provoditi pojačani nadzor svih propisanih epidemioloških mjera.

Odluku možete pročitati OVDJE.

HT uklonio tehnički kvar: Telefoni hitnih službi ponovno u funkciji

Svi naši stručnjaci maksimalno su angažirani te u suradnji s dobavljačima radimo na otklonu poteškoća te očekujemo normalizaciju telekomunikacijskog prometa u najkraćem mogućem roku, zaključuju u odgovoru HT-a.

Otklonjen je tehnički kvar koji je prouzročio problem u uspostavi fiksne i mobilne govorne usluge. Kvar je uočen u 10:15 sati i trajao do 16:15 sati. Uzrok kvara je neregularno ponašanje sustava za prijenos signalizacijskih poruka za uspostavu govornih poziva uslijed softverske greške. Zbog kompleksnosti sustava i specifičnosti kvara, koji se po prvi puta manifestirao u ovom obliku, otklon kvara trajao je 6 sati, a u njegovo rješavanje bili su uključeni stručnjaci Hrvatskog Telekoma, Deutsche Telekoma te glavnih dobavljača sustava: Nokia, F5 i Metaswitch.

Nakon otklona kvara počeo je proces normalizacije usluga, a prioritet je stavljen na hitne službe koje sada funkcioniraju bez poteškoća, potom poslovne korisnike, a nakon toga slijede privatni korisnici. Potpuna normalizacija telekomunikacijskog prometa očekuje se uskoro.

Teško dostupne hitne službe – vatrogasci, Hitna i policija objavili nove pozivne brojeve

Iz službe Hitne medicinske pomoći potvrdili su kako je zbog kvara na telekomunikacijama na nacionalnoj razini nemoguće telefonom ili mobitelom kontaktirati hitnu službu. Najbolje je doći osobno s pacijentom u prostorije Hitne ili reći adresu gdje treba izaći na intervenciju. Ostaje i pokušati zvati na broj 020 411 694 koji se pokušava osposobiti za područje naše Županije.

Iz JVP Metković javljaju kako ih se u slučaju potrebe može kontaktirati na mob. 091/9422733.

Policijske uprave dubrovačko-neretvanske obavještavaju građane da u slučaju hitnosti zovu broj mobitela 099/526 6533 i to isključivo putem Viber ili WhatsApp alikacije.

Privremeno nema uspostave poziva ni prema Županijskom centru 112 Dubrovnik, a ni drugim interventnim službama poput policije i vatrogasaca na dosada uobičajen način.

SAVJET MASLINARIMA: Trenutno je značajan porast broja odraslih jedinki maslinine muhe

Na opažačkim mjestima za ulov maslinine muhe u Dubrovačko-neretvanskoj županiji bilježi se značajan porast broja odraslih jedinki maslinine muhe od srednjeg do visokog intenziteta. Oborine koje su pale u znatnoj količini dovele su do punjenja plodova, te su takvi plodovi dobar medij za polaganje jajašaca i ostvarivanje zaraze.

Maslinare upućujemo na pregled maslinika i postavljenih žutih ploča, a ovisno o stanju u masliniku i vremenu planirane berbe preporučujemo ili nastaviti s provođenjem preventivnih mjera suzbijanja, metodom zatrovanih mamaca ili tretiranje cijelog nasada. Izbor metode ovisi o prethodno poduzetim mjerama zaštite, lokalitetu i konkretnom stanju u masliniku koji se temelji na praćenju maslinine muhe žutim pločama (prag štetnosti 2-3 maslinine muhe/tjedno).

Prag štetnosti za tretiranje metodom mamaca je ulov od dvije muhe/tjedno na običnoj žutoj ploči  ili 5% napadnutih plodova .

U tu svrhu se  može nastaviti koristiti gotovi pripravak pod nazivom Successbait  (karenca 14 dana), prskanjem samo dijelova krošnje ili samo pojedinih grana i to u pravilu koje su manje rodne.

Kurativno tretiranje (cijelog nasada) je opravdano kada je zaraženo 10-15% plodova, savjetujemo maslinarima da uzmu uzorke plodova i izvrše pregled istih (100 plodova po lokalitetu) utvrde postotak zaraze a mjere zaštite prilagode dobivenim rezultatima i planiranom vremenu berbe.

Vremenske prilike pogoduju razvoju i infekciji uzročnikom  paunovog oka (Spilocaeaoleagina) najznačajnije bolesti masline. Savjetujemo provesti preventivne mjere zaštite jednim od pripravaka prema registraciji u FIS-una web adresi: http://fis.mps.hr/trazilicaszb/.

Izbor pripravaka  prilagoditi planiranom vremenu berbe, pridržavati se  propisane karence i broja dozvoljenih tretiranja u vegetaciji istom aktivnom tvari!

Pripravke koristiti  prema uputama proizvođača. Nakon tretiranja popuniti evidencijski list o uporabi sredstava za zaštitu bilja, a potrošenu ambalažu sredstava za zaštitu bilja  zbrinuti na propisani način.

Piše: Ivana Tomac Talajić, dipl. ing. agr., Voditeljica Službe za stručnu podršku – Područna jedinica Dubrovnik

HT ima velikih problema u cijeloj Hrvatskoj, mnogi ne mogu telefonirati

Hrvatski  telekom (HT) izvijestio je da su nešto prije 10.30 zabilježene povremene poteškoće pri uspostavi glasovnih poziva u mobilnoj i fiksnoj mreži HT-a, zbog problema na signalnim čvorovima.

“Svi naši stručnjaci su maksimalno angažirani te u suradnji s dobavljačima radimo na otklanjaju poteškoća te očekujemo normalizaciju telekomunikacijskog prometa u najkraćem mogućem roku”, odgovorili su iz HT-a na upit Hine.

“Evidentirane su poteškoće u radu mobilnih i fiksnih usluga u cijeloj Hrvatskoj. Intenzivno radimo na otklonu poteškoće te vjerujemo kako će iste biti otklonjene u najkraćem mogućem roku. Ljubazno molimo za strpljenje”, stoji u odgovoru na Facebooku jednom korisniku koji se žalio na probleme.

Slična se poruka dobije kad ih se kontaktira putem Facebooka.

Ne rade brojevi Hitne pomoći

Zbog tehničkih problema Hrvatskog telekoma (HT) sve fiksne telefonske linije zagrebačke Hitne pomoći trenutno nisu dostupne, priopćeno je u utorak iz Nastavnog zavoda za Hitnu medicinu Grada Zagreba.

U slučaju hitnosti, iz Nastavnog zavoda pozivaju građane da koriste brojeve mobitela: 091 41 00 230 i 091 41 00 235, umjesto telefonskog broja 194, odnosno 112.

Miletić: Solidarnost obrtnika nije humanitarna akcija, nadam se da ćemo ‘Ćakulu’ uskoro otvoriti

Poznati metkovski ugostiteljski objekt Ćakula je u potpunosti stradao u požaru koji se dogodio u noći s petak na subotu (25. – 26- rujna). Uzrok požara je najvjerojatnije kvar na jednom od hladnjaka.

U javnosti se proširila vijest o prikupljanju pomoći za obnovu lokala. Vlasnik Tomislav Miletić objašnjava da nije riječ o nikakvoj humanitarnoj akciji jer obrtnici ne spadaju u tu kategoriju. Naime, uobičajena je praksa da se članovi Udruge obrtnika solidariziraju jedni s drugima u slučaju ovakvih nesreća.

– Tako će biti i ovoga puta: obrtnici će jedni drugima pomoći i za to nije potrebno oglašavanje u javnosti, jer mi nismo nikakav humanitarni slučaj. Zahvaljujem se kolegama obrtnicima i nadam se da će Ćakula biti uskoro otvorena – istkao je Miletić.

Zadnje objavljeno