-

INTERVJU Susret s ljudima u potrebi mijenja način mišljenja i ponašanja

Teolog i filozof dr. sc. fra Ante Vučković član je franjevačke Provincije Presvetog Otkupitelja i profesor filozofije na Katoličkom bogoslovnom fakultetu Sveučilišta u Splitu. Filozofiju je specijalizirao u Münchenu i Rimu, gdje ju je prije Makarske i Splita, predavao na Papinskom učilištu Antonianum. Svoja prva pastoralna iskustva stjecao je u Župi sv. Ilije u Metkoviću.

Sudionik je mnogih simpozija, suautor zbornika s temom pomirenja i praštanja. Istaknuti je voditelj duhovnih vježbi i pisac s temama iz kršćanske duhovnosti. Uz članke po brojnim časopisima i novinama objavio je i mnoge knjige.

Nadolazeći Uskrs povod je ovom razgovoru.

Fra Ante, jedan vaš razgovor nosi naslov Riječ mi je odredila život. Je li Riječ doista 
toliko moćna?

Riječ o kojoj je ovdje riječ piše se velikim slovom. O Logosu je riječ. Kad kažem da mi je Riječ odredila život, mislim na to kako bi moj život bez Riječi išao sasvim drugim smjerom. Cijeli život govorim; predajem, propovijedam, razgovaram. U središtu je uvijek Riječ. Nekada je izrečena izravno, nekada prisutna prešutno, a moj trud uglavnom se sastoji od traženja jasnoće o Riječi.

Nalazite li tu jasnoću?

Najčešći je rezultat svijest o vlastitoj nedoraslosti i nedostatnosti.

Je li „teologija misaoni rad“, kako ste jednom rekli?

Da, teologija promišlja Božju Riječ i ljudsko iskustvo s njom.

Koliko vjersko iskustvo utječe na vas kao teologa koji promišlja Boga?

Mene je moj površni religiozni život spremio za iskustvo s Bogom u trenutku kada sam na svojoj koži osjetio koliko me površnost udaljava od Boga, ljudi i života sama. Nakon što mi je darovana svijest da je Bog živ, nastupilo je razdoblje gladi za Božjom Riječi.

I kako ste tažili tu glad?

Tažio sam je Pismom, molitvom i slušanjem ljudskih muka i sudbina. Tada sam otkrio kako ljudima ne pomaže samo ljudsko znanje, nego puno više Božja blizina.

Da?

Znanje nas nekada odvoji od ljudskih stvarnih muka, a Božja blizina otvara nam um, oči i srce za ljudsku patnju. Tek kada sam iskustveno kušao Božju blizinu, bio sam spreman čuti druge i ne nametati im svoje interpretacije o onom što ih pritišće.

Kako u „civilizaciji smrti“ uskladiti žudnju za Bogom i žudnju za životom?

Žudnju za Bogom ne treba usklađivati sa žudnjom za životom. Te su dvije žudnje istovjetne.

Vjerniku!?

Da. Tko god traži Boga žudi za životom i obratno. Moguće je, naravno, to ne prepoznati, ali tko se god susretne s Bogom u trenu razumije da je on smisao ljudskoga života. Tko žudi za životom, a svjesno se odvoji od Boga, otkrije samo nezasitnost ljudske žudnje.

Je li žudnja za Bogom religija, a vjernikova žudnja za životom njegova vjera?

Uvijek nas određuje ono što vjerujemo. Što god da to bilo. Epiktet je to nazivao dogmom.

Što je zapravo dogma?

Dogma je moje vjerovanje, kaže Epiktet, ono što smatram istinitim, ono što držim o stvarima, ljudima i samome sebi. Najčešće nam to nije jasno, ali to svejedno određuje naš život. Smatram li da mi je kolega Ivan neprijatelj, ta moja dogma određuje moj život, a ne stvarni kolega. Ništa nije tako teško kao vidjeti što stvarno jest. Zato je vjerniku trud oko otkrića kako Bog vidi i kakva je zbilja u njegovu svjetlu najbolja pomoć za snalaženje u svijetu.

S obzirom na tu zbilju, je li čovjekovo vjerovanje u uskrsnuće Isusa Krista početak vjere ili vjera počinje prije?

Vjernička praksa najčešće počinje bez jasnoće o vjeri.

Kako bez jasnoće?

Urastamo u vjernički način života ovisno o tom gdje smo rođeni i kako odgojeni. Ima i onih koji u zrelim godinama otkriju Boga i počnu oblikovati svoj život. Kristovo je uskrsnuće okosnica kršćanstva. To ili otkrijemo na putu odrastanja u vjeri ili s tim počnemo. Ljudski su putovi do Boga i do sebe sama veoma raznoliki. Nema jednog obrasca, ali temeljno kršćansko suglasje je u tom da je Krist bio ubijen, pokopan i da je uskrsnuo te da se na tom temelji kršćanska vjera.

A Kristova muka? Je li Isusova muka početak prave vjere ili ona možda modernoga hedonista odbija od vjere? Sjećate li se brojnih napada na Gibsonov film Pasija?

Da nasilje odbija i da može odbijati od kršćanstva relativno je moderna pojava. Nasilje se redovito pojavljuje iza privlačne maske. Sjetimo se koliko su prizori nasilja privlačili iprivlače mase. Od gladijatorskih igara, preko borilačkih sportova pa do virtualnih igara i filmova u kojima ima nasilja i krvi napretek. Danas se u ime odvratnosti prema nasilju kršćanstvu podmeće ljubav prema nasilju.

Mislite na Gibsonov film?

Sjetite se koliko je pobune bilo na film Pasija, a koliko šutnje na daleko veća filmska nasilja. Možda to ipak nije samo slučaj. U srcu kršćanstva leži razotkrivanje nasilja i Božja skrb za žrtve. To je dobro opisao René Girard u cijelom svom opusu. Isus je žrtva nasilja i istodobno otkupitelj drugih žrtava ljudskih nepravdi i nasilja, a nadasve tereta krivnje koju nosimo sudjelovanjem u nasilju.

Je li vjera lice nade, kako to definira Kant, ili je dovoljno reći ja vjerujem? Može li čovjek njezinu puninu doživjeti misleći da vjeruje?

Vjera nije prvenstveno mišljenje. Vjera je način života. Vjera se više vidi u mom odnosu prema drugim ljudima nego u mom izricanju formule vjere, u mom ophođenju s tuđincima nego u ulozi koju igram u Crkvi. Simone Weil govorila je da se vjera jednog liječnika ne vidi u crkvi, nego u operacijskoj dvorani. Neki su postmoderni filozofi pitanje vjere izrekli paradoksalnim formulama, primjerice: vjerujem da vjerujem. Ni jedna žena ne bi prihvatila rečenicu „vjerujem da te volim“ ni povjerovala u nju, a da iza nje ne stoji neki stvarni odnos. Izrečena rečenica ne bi bila dovoljna za ljubav. Vjera je način života!

Mnogi se pitaju, ako vjerujem, zašto moram u crkvu?

U crkvu se ne mora. Kad je riječ o vjeri, ništa se ne mora. Vjera je slobodan odnos s Bogom i voljna pripadnost zajednici vjernika u kojoj vjernik živi taj odnos.

Znači li to da je čovjekova žrtva srž vjere?

Tko svoju vjeru osjeća kao dužnost nalik je čovjeku koji iz nekog razloga misli da mora voljeti nekoga. Moje obveze prema zajednici vjernika dolaze nakon moje slobodne odluke za odnos s Bogom. Kao što dužnost muža da ljubi svoju ženu dolazi nakon ponesenosti ljubavlju prema njoj, nakon otkrića da je obdaren ljubavlju.

Problem ljubavi, iskrenosti i otvorenosti veliki je izazov današnjem čovjeku. Osjećate li to kada vjernika ispovijedate?

Da. Nigdje mi nije darovano toliko iskrenosti kao u ispovijedi. Tek ponekad u važnim, prijateljskim i bratskim odnosima. Samo je u ispovijedi to drukčije.

Kako drukčije?

Jednosmjerno je. Ja ništa ne govorim o sebi. Ne otvaram svoju dušu. Samo sam prisutan čudesnom otvaranju srca izmučena čovjeka i neopisivoj iscjeliteljskoj snazi Božje Riječi i milosrđa. Ako se dogodi, a događa se, da netko u ispovijed uđe nespreman, valja mu pomoći, a ako ni to ne ide, valja ostati blag, nepoljuljan i dati mu više vremena. Još nije spreman.

Jeste li kada čuli da se „vjernici“ nerado ispovijedaju jer se svećenici ispovjednici često postavljaju kao Svemogući.

Svašta sam čuo. Pamtim, međutim, nadasve radost koja prati ljude nakon dobrih ispovijedi. No svećenici nisu jedini razlog zbog kojega netko ne ide na ispovijed, niti su razlog zbog kojega dolaze ispovjediti se.

Što je onda najveći razlog?

Sve je mnogo složenije. Ispovijed je teška i mnogima predrasude o svećenicima dobro dođu kao izgovor za odmak od ispovijedi. Ali sve predrasude padnu u vodu u trenutku kada čovjek traži rasterećenje i izlaz iz muke. Najradije zamišljam svećenika kao veliko Božje uho i posrednika čudesne, milosrdne ljubavi koja skida terete.

Jesu li hrvatski svećenici lijeni za rad s ljudima?

Među nama svećenicima ima svačega, to nije nikakva tajna. Ipak, mnogo je dobrih svećenika, dobri su kao ljudi, neovisno o svećeništvu. Mnogo je sućutnih ljudi. Da nije tako, ne bi prevaranti ciljali baš svećenike kada žele izmamiti sućut u obliku novca. Ali i svećenik se može umoriti od rada s ljudima. Posebno ako nema dobru pomoć i potporu ili ako ne živi u nekoj dobroj ljudskoj blizini. Kada promatram svećenike, vidim kako su prvih godina iznimno požrtvovni i predani, a kada naiđem na nekoga tko je svladan lijenošću ili depresivnim mukama, pitam se što li ga je dovelo u to stanje. I tu počinju vrlo različite priče.

Možda je razlog depresiji što mnogi ljudi počnu vjerovati u Boga kada se u životu slome?

Isus je izmislio priču o rasipnom sinu u kojoj se obrat događa tek na dnu. Zato, tko jednom krene nizbrdo, za nj je najbolje da što prije udari glavom o dno. Na toj nizbrdici vrijedi pravilo: što gore, to bolje.

Dakle, ljudi počnu vjerovati u Boga kada ih spopadne strah od života?

Rekao bih da to nije strah od života, nego svijest o blizini propasti i smrti i slutnja kako je s Bogom moguće drukčije. Ima ljudi koji su pronašli smisao svoga života tek nakon što su se izgubili. Nakon što pronađu Boga, njihov život i jezik zvuče uvjerljivije od onih koji nisu udarili o dno.

Nosi li „kršćanstvo u sebi Božji odgovor za ljudske patnje“, kako ste jednom rekli?

Patnja je golema kušnja. Tko god se nađe prignječen patnjom upada u osamljenost i nemoć. Tko tu otkrije blizinu Božju, njegovu supatnju, može vlastitu nositi drukčije.

Pa ipak, unatoč sve većim patnjama, smanjuje se broj vjernika. Zašto?

Točno je da mnogi izgube odnos s Bogom upravo zbog patnje. S druge strane, isto je tako točno da puno ljudi svoju patnju preobražava u kušnju i put prema Bogu. U njihovoj blizini možemo kušati radost unatoč patnji. Vidio sam više puta radost na licu ljudi čiji je život bio na koncu i pritisnut golemom patnjom.

Bili su radosni zbog patnje?

Radost nije dolazila iz patnje, nego iz odnosa s Bogom i otkrića smisla života i patnje.

Koliko udjela u prepoznavanju Božje istine imaju filozofi kao recimo Derrida, Lyotard, Foucault, Vattimo, koji doduše ne osporavaju mogućnost istine, ali ipak destruiraju njezine temelje?

Filozofi imaju velik utjecaj na ljude koji ih čitaju bez odmaka i na kulturu u kojoj su prisutni kao podzemna struja. Važni su. U njihovoj se misli uvijek zrcale pitanja suvremenika.

I Riječ?

Svi se oni opet zrcale u Riječi i radosnoj vijesti. Njihov se lik i njihova važnost pokazuju tek u tom zrcalu. Jedno je opisati očajnu stranu ljudskoga postojanja, a sasvim drugo pokazati čovjeku izlaz i povesti ga u slobodu.

U slobodu koja ne negira istinu i implicira nepravdu, što dovodi do relativizma na koji je upozoravao papa Benedikt XVI?

Relativizam je naš kruh svagdašnji. On dobro opaža ljudsku ograničenost, krhkost i oprezan je prema pretenzijama jedne, zadnje i apsolutne istine. Ipak, i on se sam relativizira.

Pred pitanjem smrti ili vječnog života?

U odnosu s Bogom mogu istovremeno nositi svoju krhkost, neznanje i ograničenost i biti otvoren Izvoru svega, istine, dobrote i ljepote.

Dovode li relativizacija istine i nepravda do čovjekove osamljenosti, otuđenosti, napuštenosti, depresije i očaja? Zapravo do duhovne praznine?

Meni se čini da su ta stanja zapadnog čovjeka prije rezultat uznapredovale tehnike – pretjeranih očekivanja od tehnike, napretka ili politike – i da bi relativizacija takvih očekivanja bila iscjeljujuća. Osamljenost, otuđenost i napuštenost nalazimo nadasve u gradovima gdje ima puno ljudi, a malo ljudskih odnosa. Gdje nema dobrih ljudskih odnosa i gdje je odsječen odnos s Bogom, nemoguće je da čovjek bude nošen radošću i smislom.

Hoće li relativizacija istine dovesti do novoga totalitarizma?

Moguće je. Kad jednom s obzora izbrišemo Boga, kako to opisuje Nietzsche i kad ostanemo sami sa sobom, onda se lako stvore napukline među ljudima kroz koje izraste „volja za moći“. A ona je nezasitna i nemilosrdna.

Pastoralna konstitucija Gaudium et spes (Radost i nada) Drugoga vatikanskog koncila, završena 7. prosinca 1965, dijagnosticirala je duhovnu, dakle i kulturnu, situaciju onoga vremena. Je li se od tada što promijenilo?

Jest. Više smo ugroženi! Ekološki, ekonomski, migracijski. Mi smo Drugi vatikanski koncil doživljavali kroz prizmu komunizma. Nama je nakon pada komunizma pogled na svijet i Crkvu drukčiji. Drugi je vatikanski koncil učinio veliki zaokret u odnosu prema svijetu, od odbacivanja moderniteta do dijaloga sa svijetom i suradnje gdje god je to moguće. To, međutim, još nismo dobro usvojili.

Zato valjda dobro usvajamo globalizam!? Je li globalizam bijeg od duhovnosti i izbjegavanje čovjekove odgovornosti za prošlost i budućnost čovječanstva?

Ako globalizam shvatimo kao suvremenu ideologiju, koja ima utjecaj na gotovo sva područja života i na gotovo cijeli svijet, onda se on pokazuje ne kao bijeg od duhovnosti nego kao duhovnost sama. Zapravo, kao njezin surogat, nadomjestak za duhovnost, kao jedan od surogata koji često prekriju iskonsku potrebu. Globalizam želi dominirati, a duhovnost upućuje na poniznost i služenje. Kao svaka ideologija tako i globalizam svu prošlost briše svojim ideološkim sljepilom novoga početka, a budućnost riše nerealnim, a time i opasnim slikama budućeg raja na zemlji. Svaka je ideologija obećavala raj, a iza sebe ostavljala pakao.

Koliko je globalizmu pridonijela univerzalnost Katoličke crkve?

Katolička crkva među prvima je počela svijet promatrati kao cjelinu. No ona je svijet promatrala kroz prizmu odnosa s Bogom, a ne moći ili izrabljivanja. U kršćanstvu je živa svijest o Isusovu utjelovljenju u ljudsko tijelo i povijest židovskoga naroda. Zato kršćanstvu nisu tuđe različite tradicije niti ih je potrebno brisati kada svijet promatramo kao cjelinu.

Bez identiteta?

Možda nije zgorega podsjetiti da se mnogi identiteti oslanjaju upravo na kršćanstvo i mnoge tradicije na život Crkve, koji uvelike prerasta naše ljudske živote.

Je li ekskluzivni humanizam opasnost za današnjeg čovjeka?

Da. Kad se čovjek zatvori za ono što je iznad njega, kada zatvori prozore prema Transcendentnom, onda ga nitko ne treba uvjeravati da i nema ničega osim njega. Ekskluzivni se humanizam hrani vlastitim sugestijama koje dolaze iz svojevoljne zatvorenosti prema Bogu.

Ipak, čovjeku nije dostatan samo ego?

Nikako. Čovjek je biće odnosa. On se, doduše, može shvatiti i drukčije, ali to ima teške posljedice.

Može biti i hedonist! Kako se današnji čovjek može oduprijeti religiji hedonizma?

Ako se prisjetimo Epikura i njegove volje da čovjek sebe oblikuje tako da se stalno nalazi u nekom dobrom stanju, onda je to uistinu toliko prošireno i toliko poželjno da možemo govoriti o religiji hedonizma. Ipak, Epikurov hedonizam bio je i skroman i usmjeren na dobro ophođenje s užicima. Hedonizam je moguć u zatvorenom vrtu, u izoliranim područjima do kojih ne dopiru glasovi izmučenih ljudi. Zato se religiji hedonizma ne treba odupirati frontalno.

Nego kako?

Dovoljno je otvarati prostor za gladne, odbačene, izmučene. Potrebno je ne zatvarati se za potrebne. Susret s ljudima u potrebi mijenja način mišljenja i ponašanja. Mislim da je papa Franjo u tom pogledu izabran u pravo vrijeme.

Unatoč njegovim enciklikama europska konzumeristička politika sve se više bori protiv vjere. Nastoji je istisnuti iz javnog života.

Da, Europa živi od rasta i potrošnje. Gdje god se ulažu napori u više proizvodnje i više potrošnje svaki poziv na umjerenost, odricanje i post zvuči kao neprijateljstvo.

Znači li to da se Europa boji kršćanskog identiteta, stidi svoje tradicije i da religiju osjeća kao kompleks?

Europa pamti duge vjerske ratove i još strahuje od religija jer se u njima krije mogućnost nasilja. Zbog tih strahova jedva da više opaža na što sve vjera može motivirati. Usto, Europa ne vidi dobro u što su sve ljudi u stanju vjerovati kada iza sebe zatvore vrata odnosa s Bogom. Takve izgubljenosti i praznovjerja strašni su.

Pridonosi li tomu i univerzalnost Katoličke crkve, njezino antiidentitetstvo?

Ne bih rekao. Moje je iskustvo u ozračju univerzalnosti samo pozitivno. To što se u Indiji ili u Portugalu u najmanjoj crkvi osjećam kod kuće, to što ne razumijem ni jedne riječi u liturgiji, a sve mi je istovremeno blisko i prisno, to što vidim posve različitu kulturu, a osjećam ljudsku blizinu dok dijelimo isto Kristovo tijelo na mene je uvijek djelovalo tako da sam jasno znao odakle dolazim i kamo pripadam. Treba mi i identitet i univerzalnost.

Zašto su neke europske države zabranile muslimankama prekrivanje lica?

Zapad strahuje od različitoga. Islam je prisutan, ali nije dobro integriran u zapadni život. Zabrana prekrivanja lica u nekim zemljama Unije oslikava zapadnu dilemu: zabrana zbog diskriminacije žena ili zabrana zbog našega nesnalaženja s drukčijim?

Ne znači li to i zabranu javne manifestacije religioznosti?

Ne mislim da to vodi u zabranu javnoga pokazivanja religioznosti.

Znade li kršćanstvo kako uspostaviti dijalog s islamom?

Odnos s islamom postaje sve teži.

Pogotovo nakon što je turski predsjednik Erdogan rekao kako je na djelu „rat između križa i polumjeseca“!?

Erdogan igra veliku ulogu u stvaranju sve većeg ponora između islama i zapadnog svijeta, a zapravo mu je položaj takav da bi trebao biti most. Čini mi se iznimno važnim ne upasti u logiku i retoriku rata. Ne razumijem dobro svu pozadinu, ali Turska je članica
NATO-a i ako se dogodi sukob sa zapadnim zemljama, mogao bi se dogoditi tektonski poremećaj odnosa i snaga u svijetu.

Osim teologijom bavite se i umjetnošću, pišete poeziju. Recite, je li umjetnost dar Boga koji olakšava terete duše?

Umjetnost je uistinu način kako čovjek može olakšati svoju dušu. No umjetnost nije samo terapeutska, ona je stvaralačka. Iz nje dolazi radost zbog novoga. Umjetnost je blijed odsjaj Božje stvaralačke radosti.

S obzirom na rečeno, je li pluralizam kulture manjak ili višak kulture?

Ni manjak ni višak, nego porast! Pluralizam je potreban kako bi duša mogla rasti. Kultura i njezin pluralizam jest porast duha, kao što je umjetnost porast bitka.

Budući da živimo u „civilizaciji smeća“ i „kulturi smrti“, koliko na kulturu može 
utjecati vjera?

Točno je što ste rekli, ali suvremeni čovjek istodobno živi i u civilizaciji inovacija, novoga i u kulturi života. Živimo napetosti tih razlika. Odlučujemo se na koju ćemo se stranu nagnuti. Svijet nije ni crn ni bijel, ni crno-bijel. Svijet je šaren. Kultura također.

A vjera?

Vjera je na mnogo načina utjecala na kulturu u kojoj se mičemo i jesmo. Njezina je snaga u sposobnosti urastanja u svaku kulturu.

Dakle, i Crkva se mijenja?

Naravno je da se Crkva mijenja. Pogledajte njezin vanjski izgled tijekom stoljeća. Vidjet ćete promjene. Način mojeg odijevanja nije zamisliv na sv. Franji, čiji je ideal odredio moj život. Pogledajte pitanja kojima se Crkva bavila stoljećima. Vidjet ćete razlike u postavljanju pitanja i u davanju odgovora. Vjera ima također svoju povijest. Izričaji vjere mijenjali su se tijekom stoljeća. I, naravno, naglasci. Pogledajte kako se živi vjera nakon što smo dobili svoju državu u usporedbi s načinom života u komunizmu. Promjene su vidljive, ali u nutrini, u onom odnosu srca prema Bogu, opažamo uvijek istu ljudsku žeđ za Bogom i životom.

Je li Bog doista postao čovjekom?

Da, u Isusu je Bog ušao u našu povijest i živio tjelesno ono što mi živimo. Postao nam je blizak u krvi i mesu. Ničiji život nije toliko istražen kao njegov i ničije riječi nisu prošle kroz toliko propitivanja, filtera, interpretacija kao njegove. Nije uopće lako zamisliti zapadni svijet bez njegova utjecaja.

Što vama znači korizma u dobu nesklonu žrtvovanju?

Korizma je izdvojeno vrijeme pojačane pozornosti na temeljno i važno. A to se ne opaža bez odmaka, odricanja i svođenja na nužno. Znam da je to mnogima teško, ali valja naučiti živjeti svoj život neovisno o mnogima. Metafora pustinje koja se pojavljuje na početku korizme vrlo je snažna. Što je važno opažamo tek kada smo izloženi krajnostima koje simbolizira pustinja.

Jednom ste rekli: „Loše se priče za nas hvataju i kada bježimo od njih, a za dobre 
se moramo izboriti.“ Znači li to da su težnja za uspjehom i priznanjima grijeh?

Nikako. „Tko od vas želi biti prvi…“, kaže Isus jednom svojim učenicima. Legitimne su želje za uspjehom i prvim mjestima. I potrebna su nam priznanja. Bez želje za uspjehom nema ničeg dobroga. Ništa se ne događa samo od sebe. U sve valja ulagati trud. Stvari se pokreću samo tamo gdje postoji jaka želja da nešto uspije. „Svom sam dušom čeznuo ovu pashu blagovati s vama prije svoje muke“ (Lk 22, 15), kaže Isus.

Što vama znači ta misao?

U toj rečenici čujem čežnju za dobrim ishodom vlastitoga puta, za ispunjenjem poziva. O priznanjima ima mnogo primjera u Novom zavjetu. Tko odrasta bez priznanja brzo, a ponekad i nepovratno, izgubi onaj životni elan koji je potreban za puninu života. Mislim da naše društvo, a iz njega ne izdvajam Crkvu, boluje od kronične nestašice priznanja. Tko je osluškivao Božju riječ, ne može prečuti riječi iz prispodobe: „Valjaš, slugo dobri i vjerni! Uđi u radost gospodara svoga!“ (Mt 25, 23). Priznanje, pohvala i radost. Možda se tu možemo susretati u svojim različitostima. Međusobno priznanje i radost. I možda tako možemo stvarati dobre priče usprkos prividu nepremostivih razlika.

Razgovarao Andrija Tunjić

Izvor: Vijenac (603/2017.)

Foto: bitno.net

PRVENSTVO HRVATSKE Veterani Neretve među četiri najbolje ekipe u državi

Jučer su veterani NK Neretve na dvoranskom Prvenstvu Hrvatske u Rovinju pobijedili u čak tri utakmice i danas u 10,30 igraju u polufinalu s Jadranom iz Poreča.

Nakon remija u prvoj utakmici protiv Lokomotive 2:2, u drugoj utakmici skupine G završnice veteranskog prvenstva Hrvatske Neretva je pobjedom nad Slunjem 4:0 osvojila prvo mjesto u skupini i osigurala osminu finala

Tako su Plavo-bijeli u 13,30 sati igrali i pobijedili u osmini finala rezultatom 3:0 protiv veterana Trnja te se Neretva pod vodstvom izbornika Marija Galova plasirala među 8 najboljih momčadi na veteranskom prvenstvu Hrvatske. U ovoj utakmici golove su postigli Danijel Leženić, Josip Galov i Martino Sprčić.

U istom ritmu veterani Neretve nastavili su i u četvrtfinalnoj utakmici u kojoj su pobijedlili veterane NK GOŠK iz Kaštel Gomilice nakon izvođenja sedmeraca 3:1 (1:1). Jedini pogodak iz igre postigao je Martino Sprčić na asistenciju Sergeja Jakirovića. Zoran Bubalo obranio je dva sedmerca, a za Neretvu su pogodili Martino Sprčić i Sergej Jakirović.

Neretva se tako plasirala u polufinale u kojem će danas u 10,30 sati igrati protiv Jadrana iz Poreča.

PRVENSTVO ŽUPANIJE Karataši KK Metković osvojili 14 zlata, 8 srebra i 9 bronci

Danas je u Pločama održano Prvenstvo Dubrovačko-neretvanske županije u karateu u organizaciji Karate saveza DNŽ i tehničkog organizatora KK Porto Tolero.

34 natjecatelja Karate kluba Metković pod vodstvom trenera Dine Žderića nastupilo u katama i borbama i osvojili su 14 zlatne, 8 srebrenih i 9 brončanih medalja.

U katama je nastupilo 7 starijih početnika, od kojih su Anita Grgić i Iva Neda Bakalar osvojile srebra, a Mihaela Sršen i Marta Pavlović bronce.
U borbama je nastupilo 27 boraca mlađeg i starijeg tima, te su osvojili
  • zlato: Anja Pokrajac mlađa učenica – 32 kg, Ante Leontić, mlađi učenici +34 kg, Dora Galov, mlađa učenica +36 kg, Josip Ćerlek, učenici – 30 kg, Duje Mihaljević, učenici – 42 kg, Ema Galov, učenice – 32 kg, Karla Pezić, učenice – 44 kg, Laura Ćulum, učenice +44 kg, Mišo Draženović, mlađi kadeti – 57, Lucija Utovac, mlađe kadetkinje – 55 kg, Ante Krstičević, kadeti – 63, Iva Vučić, kadetkinje – 54 kg, Ema Vidović, kadetkinje +54 kg, Matea Goluža, juniorke +59 kg
  • srebro: Duje Žderić, mlađi učenici +34 kg, Laura Bebić, učenice – 32 kg, Katja Jerković, učenice – 40 kg, Ante Utovac, kadeti – 63 kg, Ante Juračić, kadeti – 70 kg, Matea Bebić, kadetkinje + 54 kg
  • bronca: Petar Medak, mlađi učenici +34 kg, Nera Grljušić, mlađe učenice +36 kg, Nino Volarević, učenici – 38 kg, Josip Obradović, učenici + 46 kg, Klara Volarević, učenice – 40 kg, Ivan Gujinović, mlađi kadeti – 48 kg, Petar Borovac, kadeti – 70 kg.
Na Prvenstvu županije nastupila nastupila 4 kluba sa oko 120 natjecatelja. Iako nije masovan turnir trenerski tim Karate kluba Metković je zadovoljan trenutnom spremom  boraca, jer se među mlađim kadetima i na više u borbama nalazilo podosta natjecatelja koji su trenutni nosioci državnih medalja i nastupaju za  mlađi uzrast reprezentacije Hrvatske, pa se moglo vidjeti dosta dobrih borbi…
Sljedeća natjecanja na kojima će nastupiti Karate klub Metković u mjesecu ožujku su Travnik Open i Grand prix Ilidža u Bosni i Hercegovini, te Kup Jadrana u Splitu.

RUKOMET Metković 1963 u dramatičnoj završnici remizirao s Mladim rudarom

Večeras je u Gradskoj sportskoj dvorani u Metkoviću odigrana rukometna utakmica 12. kola 1. HRL jug u kojoj su se sastali RK Metković 1963 i RK Mladi rudar iz Labina koja je završila 22:22.

Nakon lošega početka proljetnog dijela sezone protiv Vodica, rukometaši Metkovića su odigrali vrlo dobru utakmicu u kojoj s pravom mogu žaliti što nisu osvojili oba boda. Bila je to tvrda utakmica u kojoj su Metkovci vodili gotovo cijelu utakmicu stvarajući prednost do 4 gola razlike. Na poluvrijeme se otišlo s rezultatom 12:9.

Vodeća momčad lige, Mladi rudar je pokušavao sustići rezultat, približavao se na gol razlike i tek su u 58. minuti uspjeli izjednačiti na 22:22 prije svega zbog tehničkih grešaka domaćih igrača.

Tada na parketu nastupa prava drama u kojoj se utakmica mogla okrenuti na obje strane. U posljednjem napadu Metkovci su tri sekunde prije kraja utakmice uspjeli iznuditi sedmerac. Nažalost, mladi Cvitanović, kojem je do tada polazilo sve za rukom, nije uspio iskoristiti sedmerac za vrlo važnu pobjedu Metkovića.

Treba odati priznanje momcima Filipa Romića koji su se uspjeli izdignuti nakon prošlotjednog neočekivanog poraza. Igrala se vrlo dobra, angažirana obrana, protok lopte je bio brži što je krila dovodilo u izgledne prilike za gol, a bekovi su s vanjskih pozicija dobro probijali obranu gostiju.

Posebno ističemo sjajne obrane golmana Darijana Boškovića s kojima je, osim rezultatske, donosio i psihološku prednost nad protivnikom. Damir Mataga je odradio lavovski posao na crti. Antonijo Cvitanović je bilo najučinkovitiji strijelac s 9 pogodaka, slijede Bezer s 4, Mataga s 3, te Pervan, Bartolović i Volarević s po 2 gola.

Kod gostiju je najefikasniji bio Fran Mileta s 6 golova, Bruno Derossi i Alen Griparić su postigli 4, Ilija Lovrinović  3, Đoni Bučaj 2, Goran Vlačić, Marijo Ratkajac i Petra Grbac po 1 zgoditak.

Što reći, velika borbenost, htijenje ali nismo uspjeli prelomiti u zadnjim minutama utakmice. Šteta! Međutim, momci su pokazali veliki pomak u igri u odnosu na prošlu utakmicu. Obrana je bila vrlo dobra, prva momčad lige nam je dala samo 22 gola. S ovakvim pristupom očekujem da ćemo biti ozbiljan suparnik Hrvatskom dragovoljcu u idućem kolu u Omišu, komentirao je igru svoje momčadi trener Filip Romić.

RK Metković 1963: Cvitković, Pervan, Talajić, Mateljak, Cvitanović, Obšivač, Kolovrat, Bartolović, Bošković, Volarević, Gustin, Jakić, Romić, Mataga, Popović i Bezer. Trener Filip Romić.

RK Mladi rudar: Vlačić, Derossi, Franković, Dukić, Mileta, Banović, Gajica, Lovrinović, Šehić, Ratkajac, Hrvatin, Bučaj, Kostić, Ćopić, Griparić i Grbac, Trener: Boris Milevoj

 

Uspješan nastup karataša iz KK “Knez Domagoj” na prvenstvu Županije

Karate klub ,,Knez Domagoj” danas je sudjelovao na prvenstvu Dubrovačko-neretvanske županije u Pločama s 33 natjecatelja.

Medalje za prvo mjesto u katama osvojili su: Jelena Lazarević, Bruno Nižić, Matej Kljusurić, Gnječ Stanko, Marko Ilić, Volarević Hanna, Volarević Ivan, Lazarević Katarina. 

Medalje za drugo mjesto u katama osvojili su: Plećaš Stipan, Ilić Petar, Plećaš Antonija, Nižić Bruno, Begić Roko, Plećaš Lucija (T), Nižić Ivano, Bebić Leon, Lazarević Karla.

Medalje za treće mjesto u katama osvojili su: Bukovac Gabrijela, Bebić Lucija, Vrankić Žarko, Čolović Teona, Čolović Julijana, Knežić Dean, Ilić Jure, Vasilj Erika, Herceg Franjo, Marušić Matea, Plećaš Lucija(Z), Marević Mihaela.

U borbama medalje su osvojili:

  • zlato Kljusurić Matej, Nižić Bruno, Kljusurić Petra, Ilić Ivana
  • srebro Knežić Dean i Bebić Ivan
  • broncu Bebić Ana

PRVENSTVO HRVATSKE Veterani Neretve prvi u skupini, večeras igraju osminu finala

Veterani NK Neretve sudjeluju na dvoranskom prvenstvu Hrvatske koje se ovoga vikenda održava u Rovinju. Nakon dvije odigrane utakmice kao prvoplasirani u svojoj grupi ušli su u drugi krug natjecanja.

Jučer u prvoj utakmici završnice veteranskog prvenstva Hrvatske veterani NK Neretve odigrali su neriješeno s ekipom NK Lokomotive Fimatosport 2:2. U prethodnoj utakmici u ovoj skupini Lokomotiva je odigrala 3:3 protiv veterana Slunja.

Prema ocjeni organizatora turnira i gledatelja u Rovinju utakmica Neretva i Lokomotive najljepša je utakmica prvoga dana Prvenstva. Prvi pogodak postigla je ekipa Lokomotive nakon prekida iz kornera, za Neretvu je izjednačio povratnik Sergej Jakirović iz kaznenog udarca nakon prekršaja na Josipu Galovu. Drugi gol je Lokomotiva postigla ponovo iz prekida, iz slobodnog udarca sa 10-ak metara. Konačni rezultat postigao je, pored nemoćnog bivšeg malonogometnog reprezentativca Marija Švigira, Josip Galov na asistenciju Nevena Majića.

U drugoj utakmici Neretva pobjedila Slunj 4:0

Danas u drugoj utakmici skupine završnice veteranskog prvenstva Hrvatske, Neretva je pobjedom nad Slunjem 4:0 osvojila prvo mjesto u skupini . Tako je sigurala osminu finala i igrat će u 19:30 protiv zagrebačkog Trnja.

Prvi pogodak postigao je Neven Majić loptom koja se odbila od stative nakon udarca Josipa Galova. Drugi gol djelo je Sergeja Jakirovića na asistenciju Gorana Galova. To je bio rezultat prvog poluvremena. Treći gol postigao je ponovo Sergej Jakirović nakon efektnog duplog pasa sa Josipom Galovom. Tada Slunj nastavlja igru s šest igrača u polju, bez vratara. Neretva i dalje dominira, Leženić presjeca jedan njihov napad i zabija za konačni rezultat na prazna vrata.

PROGNOZA Evo kakvo nas vrijeme očekuje u dolini Neretve

Nakon nekoliko prohladnih i burovitih dana bez padalina stiže nam promjena. Od večeras će na području doline Neretve i cijelog Jadrana pristizati vlažan zrak.

Zato uživajte u današnjem relativno toplom danu za ovo doba godine koji je vrlo ugodan za boravak izvan kuće i obavljanje poljoprivrednih radova.

Oborine se očekuju, dakle, tijekom noći što je uvod u niz uglavnom oblačnih dana s oborinama.

Sutra, u nedjelju, će u dolini Neretve padati kiša, povremeno i obilna. Bit će vjetrovito, puhat će bura, na udare i olujna koja će u ponedjeljak oslabiti.

U ponedjeljak do podne se očekuje kratkotrajni prestanak oborina. Nakon toga slijedi kišovito razdoblje koje će potrajati do idućeg vikenda.

Jutra će biti malo toplija nego proteklih dana. Temperatura zraka će biti od 7 do 11°C.

Više detalja o vremenskoj prognozi za Metković i dolinu Neretve možete pogledati OVDJE.

 

VID U Arheološkom muzeju otvorena izložba “Rimske zlatne naušnice”

U Arheološkom muzeju Narona jučer je otvorena izložba „Rimske zlatne naušnice“ iz fundusa Antičke zbirke Arheološkog muzeja u Zagrebu koja ostaje otvorena do 16.travnja.

Izložbom se predstavljaju  rimske zlatne naušnice iz razdoblja od 1. do 4. stoljeća. Posebno se ističu  luksuzni primjerci ukrašeni biserima, staklenom pastom i dragim kamenjem.

(18)Autorice izložbe su Dora Kušan Špalj i Nikoleta Perok, autorica kataloga  koja je napravila znanstvenu obradu ovog materijala. Izložbu prati dvojezični, hrvatsko-engleski katalog te suveniri – kopije naušnica.

Na početku otvaranja izložbe ravnatelj muzeja Toni Glučina rekao  je da ovom izložbom muzej počinje sa nizom gostovanja, izložbi koje će biti predstavljene u muzeju tijekom godine. Ova izložba izabrana je iz razloga što u stalnom postavu muzeja u Vidu baš i nema zlatnog nakita, izuzev dvije naušnice izložene u muzeju. Jedan od razloga nedostatka nakita je stanje istraženosti naronitanskih nekropola koje su u Naroni dosta devastirane. Naveo je primjer arheologa Carla Patscha koji je zabilježio da su nekadašnji stanovnici Vida (u 19.stoljeću) u zimsko vrijeme kada nije bilo poljoprivrednih radova prekapali po ostacima Narone, nalazi koji na žalost nisu do danas sačuvani.

(25)Jedna od autorica izložbe Dora kušan Špalj istakla je da se radi o slučajnim nalazima s raznih poznatih antičkih lokaliteta kao što su Siscia, Salona, Viminacium, Sirmium i dr. koji u muzej nisu dospjeli putem arheoloških istraživanja nego kao poklon ili putem otkupa. Izložba je prvi put predstavljena u Arheološkom muzeju u Zagrebu 2013.godine. Izložbu prate i kopije zlatnih nakita koji nam pokazuju kako taj nakit i danas funkcionira u današnjoj modi.

Fotogaleriju snimljenu na jučerašnjem otvaranju možete pogledati na portalu vid.hr.

Tekst i foto: vid.hr

HZZ Na kraju siječnja u Ispostavi Metković evidentirano 2226 nezaposlenih

Foto: Marko Prpic/PIXSELL

Krajem siječnja 2018. godine na području Dubrovačko-neretvanske županije bilo je evidentirano ukupno 7047 nezaposlenih osoba, prenosi ploce.com.hr.

Uspoređujući s prethodnim mjesecom nezaposlenost se povećala za 11,9 posto, a u usporedbi sa siječnjem prošle godine manja je za 17,5 posto.

U Pločama su evidentirane 672 nezaposlene osobe, u Metkoviću 2226, Korčuli 1039, Lastovu 52 i u Dubrovniku 3058.

U strukturi nezaposlenih prema razini obrazovanja najveći je broj radnika sa srednjoškolskim zanimanjem do tri godine. Na međugodišnjoj bazi došlo je smanjenja nezaposlenosti na svim razinama obrazovanja, a relativno najviše kod osoba sa završenom gimnazijom.

Prema podacima županijskog Zavoda za zapošljavanje tijekom siječnja ove godine s evidencije HZZ-a na području naše županije zaposlio se ukupno 321 radnik, što je 5,6 posto više nego u siječnju prošle godine. Prema evidenciji HZZ-a u Pločama su zaposlene 33 osobe, u Metkoviću 78, Lastovu tri, Korčuli 37 i u Dubrovniku 170.

Članovi palijativnog tima Doma zdravlja na studijskom putovanju u Londonu

Zaposlenici Doma zdravlja Metković u sklopu projekta prekogranične suradnje Interreg IPA Hrvatska, Bosna i Hercegovina i Crna Gora prošlog tjedna su boravili u Londonu na studijskom putovanju UK Palliative Care System Study Tour, pri sveučilištu Imperial College London, gdje su se upoznali s radom uglednih institucija koje djeluju na području palijativne skrbi.

Članice budućega mobilnoga palijativnog tima, viša medicinska sestra Marija Šiljeg i spec. internist dr. Antonija Šušnjar, s ravnateljem Doma zdravlja Metković Mihovilom Štimcem, posjetile su hospicije St Raphael’s Hospice, Royal Trinity Hospice, Ellenor Hospice, centar za oboljele od raka Maggie’s Cancer Care Center, bolnice Royal Marsden Hospital i St Mary’s Hospital gdje je Alexander Fleming otkrio penicilin te su sudjelovali na edukativnim predavanjima radnika u palijativnoj skrbi. Posjete navedenim institucijama i edukacije organizirao je profesor pri Imperial Collegeu, dr. sc. Salman Rawaf, direktor suradnog centra Svjetske zdravstvene organizacije.

Tim iz Metkovića dobio je certifikate Imperial Collegea, o uspješno završenom studijskom putovanju na temu palijativne skrbi.

Uz Mihovila Štimca, doktoricu Antoniju Šušnjar te medicinsku sestru Mariju Šiljeg na ovo studijsko putovanje u ime Doma zdravlja Dubrovnik išli su ravnatelj Branko Bazdan te glavna sestra Vedrana Iveta. Iz Doma zdravlja Ljubuški, partnera Doma zdravlja Metković u projektu prekogranične suradnje Interreg IPA Hrvatska, Bosna i Hercegovina i Crna Gora, na studijskom putovanju su bili ravnatelj prim. dr. Srećko Matić te glavna sestra hospicija Centra za palijativnu skrb pri Domu zdravlja Ljubuški Marjana Mucić.

Ravnatelj Doma zdravlja Metković, Mihovil Štimac, u ime metkovskog tima zahvalio je mentorima, profesoru Veljku Đorđeviću i profesorici Marijani Braš iz Zagreba, voditeljima Centra za palijativnu medicinu, medicinsku etiku i komunikacijske vještine i koji su također bili na studijskom putovanju.

Hrvatski predstavnici na studijskom putovanju jedini su u Hrvatskoj koji imaju certifikate Imperial Collegea o uspješno završenom studijskom putovanju na temu palijativne skrbi, a Dom zdravlja Metković uspostavio je kontakt s uglednim londonskim institucijama na području palijativne skrbi te stekao vrijedna iskustva potrebna za rad mobilnog palijativnog tima.

Studijsko putovanje i vrhunske edukacije poput ove, pomoću kojih se nastoji oformiti kvalitetna palijativna skrb na području Metkovića, ne bi bile moguće bez sredstava Europske Unije dobivenih u sklopu projekta prekogranične suradnje Interreg IPA Hrvatska, Bosna i Hercegovina i Crna Gora.

Zadnje objavljeno